ישראל כץ, שר התחבורה ושי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל בתצפית על תוואי כביש 1 החדשמשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל חשפו היום (ד') את התכניות לשדרוג כביש מספר 1 בקטע שבין שער הגיא לכניסה לירושלים. עלות הפרויקט נאמדת ב-2.5 מיליארד שקלים.

כפי שכבר דיווחנו בעבר, בתוכנית הרחבת הכביש ל-3 נתיבים בכל כיוון ושיפור הבטיחות לאורך הקטע המשודרג על ידי ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצידי הדרך. בנוסף, התכנית כוללת הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן 3 מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל. גשר הראל הישן למשל, שנבנה לפני עשרות שנים יבוטל, ובמקומו יכרו שתי מנהרות באורך של כ-700 מטר שיעברו מתחת לרכס הראל. סמוך למחלף החדש יוקם מסוף תחבורה ציבורית שישרת את הנוסעים לירושלים ולתל אביב. עוד בתוכנית, ביטול קטע הכביש המסוכן בסיבוב מוצא כשבמקומו יוקמו 2 גשרים מקבילים בני 3 נתיבים, באורך של כ-800 מטר, שיתנשאו מעל עמק מוצא. לדברי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16 הצפוי לצאת למכרז במחצית השנייה של שנת 2014, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה, זאת בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה שתחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן, בתוך 28 דקות.

מנכ"ל נתיבי ישראל, שי ברס, ציין כי היות ומדובר בעורק תנועה לאומי, חברת נתיבי ישראל קבעה לעצמה כללי עבודה מחמירים, כך שבכל תקופת הביצוע יישארו 2 נתיבים פתוחים לכל כיוון, בדומה למצב שהיה לפני תחילת העבודות.
ברס הדגיש כי בכביש החדש ניתן דגש מיוחד להיבט הנופי והאקולוגי ובמקביל להתקדמות העבודות יבוצע שיקום נופי מלא, שיכלול העתקה ושימור של הצמחייה הקיימת והחזרתה לשטח בתום העבודות, כמו גם שימור אתרי מורשת לאורך הכביש.
צילום: מנהל
הדמיית מחשב של מנהרת הראל

גם כביש 443 יעבור מקצה שיפורים
בימים הקרובים יחלו העבודות להרחבת צמתים ונתיבים לאורך כל כביש 443 בכדי לשפר את זרימת התנועה בכביש. שדרוג הכביש יכלול בין השאר הוספת נתיב שלישי לאורך מספר קטעים, בדגש על כל הצמתים המרומזרים ממחלף בין שמן ועד למחלף מכבים, בשני הכיוונים. אולם, בכל המקומות כולל בצמתים, הנתיב השלישי ישמש בלעדית את התחבורה הציבורית.
בנוסף, מדווח המשרד גם על העתקת חלק מקווי האוטובוסים מכביש 1 ל-443 והפעלת עמדות בידוק נוספות במחסומים, כשאחת מהם תשרת את התחבורה הציבורית.

לאורך כביש מספר 1 ו-443 וכן ביציאות מירושלים ובעיר עצמה יוצבו מצלמות ושלטים אלקטרוניים שידווחו בזמן אמת על מצב התנועה. כמו כן תוקם עמדה ייעודית במרכז הבקרה של חברת נתיבי ישראל שתפעל 24 שעות ביממה ותיתן מענה מהיר לכל בעיה שתיווצר בכביש מספר 1 או בכביש 443, כמו למשל סיוע בגרירה וחילוץ.

תחבורה ציבורית ושאטלים ממודיעין לירושלים
ליד מצפה מודיעין יוקם חניון 'חנה וסע' חינם, שיאפשר לנהגים המגיעים מדרום הארץ ומכביש 6 להשאיר את רכבם ולהמשיך לירושלים בשאטלים. השאטלים יגיעו למוקדי התעסוקה העיקריים בתוך העיר ובימים הקרובים יתפרסם המכרז להפעלתם. החניון יכלול 500 מקומות חנייה, בהמשך מתוכננים עוד 1,800 מקומות חנייה.
משרד התחבורה גם מודיע על תגבור קו 100 המחבר כיום בין חניון שפירים לירושלים ובחינת אפשרות להארכת מסלולו לאזורים נוספים בירושלים.
בנוגע לרכבת מתכננן המשרד להפעיל בשעות הלחץ בבוקר ובערב, קו ישיר מתל אביב לבירה. לטענת המשרד בכך יתקצר זמן הנסיעה ברכבת ל-65 דקות בלבד.
צילום: מנהל
מנהרת הרכבת בתוואי לירושלים

שודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש
לאחר דחיות ועיכובים, גם שדרוג כביש 38 יוצא לדרך. למעשה, כבר לפני מספר חודשים הנחה השר כץ את חברת נתיבי ישראל לפרסם את המכרזים לשדרוג כביש 38 אולם פרסומן נדחה בשל הדיונים על תקציב המדינה. בסוף השבוע שעבר אישרה ועדת החריגים באגף החשב הכללי שבמשרד האוצר את בקשת השר כץ לתקצב את הפרויקט עוד בטרם אישור תקציב המדינה בכנסת וכעת הן יוצאות לדרך. עלות הקמת הכביש נאמדת ביותר מ-800 מיליון שקלים ושדרוגו צפוי להסתיים בתוך 3 שנים.

במסגרת הפרויקט יורחב הכביש בקטע שבין שער הגיא לנחם ויהפוך לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים, לכל כיוון. הכביש יואר לכל אורכו ויכלול בין השאר הקמת מחלף בצומת שמשון. בנוסף, יוקמו מפרדנים בדרך בורמה, בחאן שער הגיא, במסילת ציון ובנחם. במסילת ציון יוקם מעבר אקולוגי שישמש מעבר לבעלי חיים ובכניסה לבית שמש תבוצע הפרדה מפלסית מעל מסילת הרכבת.