אריתריאה (צילום: יוטיוב)
אנחנו הישראלים אוהבים מאוד להתלונן, על אחת כמה וכמה כשזה מגיע ליוקר המחייה ובמקרה שלנו – המצב בכבישים. ידוע לכל שמחירי המכוניות החדשות אצלנו גבוהים – יותר מרוב המדינות בעולם. החלטנו לקחת כמה רגעים ולהעיף מבט אל עבר מדשאותיהם של אחרים, ולבדוק אצל מי ירוק יותר ואצל מי פחות. והפעם: אריתריאה.

קווים לדמותה:
שם מלא: אריתריאה
אזור: מזרח אפריקה
שטח: 117,600 קמ"ר (בערך פי 5 מישראל)
אוכלוסייה: כ-5.5 מיליון תושבים
בקטנה: נוהגים בצד ימין; הגבלת מהירות – 90 קמ"ש (איפה שאפשר להגיע ל-90 קמ"ש), 60 קמ"ש בדרכים עירוניות, 35 קמ"ש בדרכים כפריות.

1. אספלט זו מותרות
טוב, אתם כנראה לא ממש תופתעו לשמוע שכבישים סלולים הם מצרך נדיר באריתריאה. לפי 'ספר העובדות' (Factbook) של ה-CIA האמריקני, יש באריתריאה כ-4,000 ק"מ של כבישים, כחמישית מאצלנו. הבעיה היא שפחות מרבע מהכבישים שם מתהדרים באספלט היוקרתי. מתוך אלו שכן, רק מעטים מכוסים באספלט לכל אורכם. כבישים אחרים נותרים חשופים לאלמנטים של הטבע, שמצליחים להוכיח שגם במדינה שנחשבת למדברית, גשם יכול להפוך רבות מהדרכים לבלתי עבירות.
כביש "מהיר" באריתריאה. דווקא נראה טוב

2. מסילת רכבת אחת
את מסילת הרכבת היחידה באריתריאה בנו האיטלקים בימי הקולוניאליזציה, אי-שם בשנות ה-30' של המאה הקודמת. רוב המסילה הושמד במרוצת השנים והמלחמות, וכיום קיימת מסילה מתפקדת בין שתי ערים מרכזיות בלבד – אסמרה (Asmara), הבירה, ומאסאווה (Massawa), עיר נמל חשובה. אורך המסילה הקיימת – 118 ק"מ. אם שומעים פה ושם תלונות על התחבורה הציבורית בישראל, ועל הרכבת בפרט, חכו שתשמעו על חברת הרכבות של אריתריאה. ועכשיו, תמשיכו לחכות – כי אין אחת כזאת. רק רכבות קיטור מיושנות (מאוד) ממשיכות לפעול על המסילה, והן מיועדות לנסיעות תיירותיות בלבד. משך הנסיעה – כ-5 שעות לכל כיוון.
בפעם הבאה שבא לכם להתלונן על רכבת ישראל...

3. מחיר הדלק השלישי בגובהו בעולם
בתור מדינה שלמדה הרבה מישראל (השם הרשמי – מדינת אריתריאה – בהשראת מדינת ישראל, ויש גם צבא הגנה לאריתראה. ברצינות), את מחירי הדלק הגבוהים הם בטוח לא לקחו מאיתנו. חשבתם 7.5 שקלים לליטר בנזין זה גבוה? שהמע"מ עוד ירושש אותנו? תחשבו שוב – אריתריאה, על עוניים המחפיר של תושביה, נמצאת במקום השלישי בעולם במחיר הדלק (על המקומות הראשון והשני נספר לכם בעתיד. או שתבדקו בגוגל). בשביל ליטר בנזין תצטרכו להיפרד מ-9.16 שקלים – וזה עוד אחרי שהמחירים ירדו – עד לפני שנה-שנתיים היא נחשבה למדינה הכי יקרה בעולם בתחום הבנזין. רוב תושבי המקום לא יכולים להרשות לעצמם אפילו ליטר אחד של בנזין ליום.

4. אם אין דלק – אין ממש מכוניות
בישראל יש מכונית אחת לכל שלושה אנשים, בערך. באריתריאה – אחת ל-88 איש. סך הכל יש כ-63,000 כלי רכב בכל המדינה. כי מה נעשה עם כל המכוניות האלה, כשלאף אחד אין כסף לדלק. זה אומר שאמצעי התחבורה הכי פופולריים במדינה הם אוטובוסים (בעיר הבירה, על 600,000 תושביה, יש 10 קווי אוטובוס) הפועלים ללא לוח זמנים קבוע, ומוניות שנחשבות ליקרות ביחס להכנסה הממוצעת. אם חשקה נפשכם בפיתרון זמני, כדוגמת רכב שכור – תגלו שכמו במקרים קודמים, העלויות לא עומדות בקנה אחד עם היכולת הכלכלית של המקומיים. השכרת טויוטה לנד קרוזר לדורותיו (אין חדש. לא הרבה, לפחות), ככל הנראה כלי הרכב הפופולרי במדינה (אי אפשר לדעת), לא צפויה לעלות פחות מ-450 שקלים ליום וזה לפני דלק עם הגבלת קילומטראז'. אאוץ'.
רחוב טיפוסי באסמרה (נסו אתם למצוא תמונות של כבישים אריתריאים)

5. בטיחות בדרכים היא דווקא לא מילה גסה
קל להשמיץ מדינות עניות כמו אריתריאה, שלא ממש פועלת להציל את שמה הטוב. מקורות רבים ברשת מצוטטים דו"ח של ארגון הבריאות הבינלאומי וקובעים שכבישי אריתריאה הם המסוכנים ביותר בעולם עם למעלה מ-48 הרוגים לכל 100,000 תושבים. עושה רושם ששמועות דינן להתפשט כהיפי בשדה פרחים – כי בפועל, הדו"ח האחרון בו מוזכרת אריתריאה, שנערך ב-2009, מציין שלפי הנתון האחרון (2007) נהרגו במדינה רק 84 בני אדם בתאונות דרכים. כלומר, 1.5 לכל 100,000. גם אם המספרים מוטים או מעוותים (חופש המידע הוא לא בדיוק הצד החזק שלהם), כמה כבר אפשר להיהרג במדינה ללא כבישים, מכוניות או דלק. וזה, גבירותיי ורבותיי, נתון הנמוך בהרבה מזה של ישראל.

6. משוואה עם נעלם
אנחנו מוכרחים להודות שהיה לנו קשה למצוא מידע על אריתריאה. אולי זה קשור לכך שהיא נחשבת לאחת המדינות הכי גרועות בכל הנוגע לחופש המידע (יש שאומרים אף גרועה מצפון קוריאה), ואולי זה כי אנחנו לא מבינים את שפת המקום (לא רק ערבית). אבל הנתון המעניין היחיד שבאמת התקשינו איתו הוא הבסיסי ביותר לכתבה שכזו – מחירי הרכב. אבל ככה זה במדינה שהמגזר הפרטי בה כמעט ואינו קיים. אם לתושב הממוצע אין כסף לליטר בנזין, אין מי שיכול להרשות לעצמו מכונית חדשה. כן נוכל לספר על ייבוא של כ-2,000 כלי רכב בשנה. לאן הם הולכים? אולי אתם תוכלו לעזור לנו עם התשובה.