הכנת אמצעים למסלול
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים. גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים.
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר
מפות: סימון שבילים 5-6 (בקעת הירדן)
מצפן.
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת.
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים.
מים ומזון ליום טיול בשטח.

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי ויכול לעזור במציאת הפניות שלאורך המסלול.
יש להפקיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך ולשים לב לשינויים בשטח, בהתאם לחריש השדות.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס מד אוץ עד לאיפוס מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב ל השתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

מערכת ניווט
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
צילום: אתר 4x4

מי מבוע, מי תהום ומי נהר
במרכז הרי ירושלים נובעים מעיינות מקסימים הנובעים גם בשיא הקיץ. חלקם נסתרים ודורשים מעט הליכה, אך מימיהם הקרירים הם פיצוי הולם.

מי הגשם זורמים מעל האדמה בנחלים ונקראים 'נגר עילי' (או 'מי נהר', בשיר 'אל בורות המים' של נעמי שמר). חלק ממי הגשמים מחלחלים בקרקע וכשהם נעצרים בשכבת סלע אטומה הם נקווים כמי תהום או זורמים בזרימה תת קרקעית למאגר תת קרקעי או פורצים החוצה בנקודה נמוכה יותר. אל מי התהום אפשר להגיע באופן מלאכותי באמצעות כריית בור מים או בשיטה מתקדמת יותר של קידוח, החדרת צינור ושאיבה. חלק ממי התהום פורצים החוצה במעיינות – הם מי המבוע. המעיינות הנמצאים בהרי ירושלים נקראים מעיינות שכבה. מי הגשם מחלחלים בשכבות של סלע משקע ימי (סלעים שנוצרו בתחתית ים) והם נובעים כאשר הם נעצרים בשכבת סלע מסוג חוואר – שכבת סלע האטומה למים. מי התהום פורצים החוצה בסדק טבעי או משכבת סלע מחלחלת או בעזרת הנקבות שנחפרו בעבר לעבר המאגר התת קרקעי. ישנם מעיינות הנובעים כל השנה וישנם מעיינות הנובעים רק לאחר שנה גשומה היטב – תלוי בגודל המאגר התת קרקעי ובסוג הסלע שמתחתיו וסביבו.

המעיינות שבדרך: עין טייסים, מעיין הסטף, עין בכורה, עין חנדק, עין שריג, עין עוזי, עין סעדים, עין קובי.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה ועביר לכל רכב 4x4. מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות.
אורכו של המסלול כ-60 ק"מ של שבילים וכביש, ואפשר לבצעו בחלקים ולעלות על הכביש בין המעיינות.
המסלול חוצה שמורות טבע אך גם מחוץ לשמורות המוכרזות אין לרדת מהשבילים המסומנים. אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות הבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשר לטיול בו בכל ימות השבוע.
בגלל עומס מטיילים בסופי שבוע מומלץ לטייל במסלול במהלך ימי השבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי.

צילום: אתר 4x4
הנקבה בעין טייסים

תחילת המסלול:
בצומת אשתאול שעל כביש 38 – כשמצפון מחלף שער הגיא ומדרום צומת שמשון ובית שמש, בפנייה מזרחה לכיוון קיבוץ צובה ורמת רזיאל.
נ.צ. 1 – צומת אשתאול.

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מזרחה עם השילוט לקיבוץ צובה ולרמת רזיאל ומטפסים על כביש 395 – אחד מהכבישים היפים והמהנים בישראל.
6.3 ק"מ – חולפים מזרחה בכיכר הכניסה לרמת רזיאל.
8.3 ק"מ – צומת הכניסה להר טייסים.
נ.צ. 2 – הר טייסים.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ודרומה על כביש אספלט להר הטייסים.
0.5 ק"מ – פונים ימינה לשביל כורכר עם השילוט למצפור הר טייסים.
0.6 ק"מ – בצומת השבילים ממשיכים ימינה וישר.
0.8 ק"מ – עוצרים לתצפית מזרחה לכיוון נס הרים, רכס שורק והר רפאים במצפור של הר הטייסים.
נ.צ. 3 – מצפור.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון דרום מזרח ויורדים לכיוון מטה לנחל צובה על שביל כורכר לבן.
0.1 ק"מ – צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.5 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה.
0.8 ק"מ – צומת שבילים ביער בו פונים שמאלה ולמטה.
1.2 ק"מ – צומת שבילים בו פונים שמאלה.
1.6 ק"מ – צומת בו מתחברים לשביל הכחול הראשי שמקיף את הר טייסים.
נ.צ. 4 – צומת.
צילום: אתר 4x4
עין חנדק

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ולמטה עם הסימון הכחול.
0.7 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה למטה עם הסימון הכחול.
1.1 ק"מ – צומת T עם שביל מסומן ירוק וכבוש היטב.
נ.צ. 5 – צומת T.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק לכיוון עין טייסים.
1 ק"מ – חונים ברחבת החנייה הקטנה למרגלות עין טייסים.
מטפסים כ-2 דקות ברגל על השביל המסומן עד לברכת המעיין. מהנקבה הקטנה, שפתחה קשת אבנים, זורמים מים צלולים וזכים לבריכה אגירה שמחייבת טבילה. המים בבריכה טובים, קרירים ומתחלפים וצבעם ירוק בגלל העצים והצמחייה המסוככים עליה.
חוזרים לרכב וממשיכים על השביל הירוק לכיוון קיבוץ צובה.
3.6 ק"מ – משמאל ומעל הדרך הכבושה מספר שולחנות פיקניק מוצלים – מקום אידיאלי לארוחת בוקר.
3.7 ק"מ – צומת בו פונים ימינה עם השביל הירוק, שהופך לאספלט והשלט לכביש 395.
3.8 ק"מ – זהירות! צומת עם כביש ראשי 395. משמאל קיבוץ צובה ומימין הירידה להדסה עין כרם.
נ.צ. 6 – כביש 395.
איפוס מד אוץ
פונים ימינה על הכביש 395 מזרחה ולמטה לכיוון הדסה עין כרם.
2 ק"מ – כיכר הסטף.
נ.צ. 7 – כיכר הסטף.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה בפנייה הראשונה בכיכר ומטפסים עם השילוט למעלה לסטף.
0.5 ק"מ – מגרש החנייה העליון של הסטף – מקום מצוין לתצפית מזרחה לכיוון נחל שורק.
ממשיכים על הכביש הפנימי של הסטף בירידה למגרש החנייה התחתון.
1.8 ק"מ – סוף הכביש ומגרש החנייה התחתון של הסטף. כ-150 מטרים של הליכה ומגיעים למעיין הסטף ולבריכה העליונה. עוד כ-400 מטרים של הליכה במורד מגיעים לעין בכורה, כשמסביב הבוסתנים החדשים והעתיקות של כפר הסטף.
חוזרים מעלה ויוצאים לכיכר של הסטף.
נ.צ. 7 – כיכר הסטף.
צילום: אתר 4x4

איפוס מד אוץ
פונים ימינה וביציאה הראשונה מהכיכר שוב ימינה על כביש 395 לכיוון הדסה עין כרם.
3.5 ק"מ – בכיכר של הדסה פנייה ראשונה ימינה לכיוון הדסה על כביש 386.
4 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה להדסה עין כרם ואבן ספיר.
5.1 ק"מ – פנייה קטנה ימינה לכיוון המחסום והשלט לעין חנדק.
נ.צ. 8 – מחסום עין חנדק.
חונים לצד הדרך ויורדים ברגל כעשר דקות על האספלט עד ערוץ הנחל.
פונים ימינה לתוך הערוץ ולאחר כ-30 מטרים תחת עץ התאנה פוגשים בנביעה.
לעין חנדק 3 פתחים: אחד מעופש, שני מוביל לבריכת מים ושלישי שבמרכז מוביל לנקבה באורך של כ-10 מטרים שבסופה מערה קטנה ומקום לשבת בתוכה. שימו לב כי המים בנקבה זכים אך קפואים ועמוקים.
חוזרים לרכב שבמעלה הכביש.
נ.צ. 8 – מחסום עין חנדק.

איפוס מד אוץ
ממשיכים לעלות מעלה על כביש האספלט ועוברים את הפנייה לבית חולים הדסה.
0.4 ק"מ – צומת בו פונים ימינה לאבן ספיר.
1 ק"מ, בדיוק בעיקול הכביש – פונים שמאלה לשביל מסומן באדום עם השילוט ליד קנדי ולחרבת סעדים.
נ.צ. 9 – ירידה מהכביש.
צילום: אתר 4x4
עין בכורה

איפוס מד אוץ
0.1 ק"מ – צומת שבילים פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן בירוק.
0.3 ק"מ – צומת שבילים מסומנים בירוק ובשחור בו פונים שמאלה לרחבת חנייה קטנה מתחת לעין שריג.
ברכת מים קטנה ועמוקה ומסביבה מספר גומחות מלאות במים זכים. מסביב פינות זולה מאולתרות.
נ.צ. 10 – עין שריג.
חוזרים לצומת למטה.
0.5 ק"מ – צומת שבילים מסומנים אדום וירוק לצד מגרש חנייה מכורכר של יער עמינדב.
נ.צ. 11 – צומת אדום וירוק.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה על השביל המסומן באדום.
0.7 ק"מ – חוצים את הרחבה ואנדרטה לכבודו של נשיא מקסיקו במאה -19 ומנהיג הניצחון על הצרפתים – בניטו חוארס.
1.1 ק"מ – משמאל לשביל קיר ״טיפוס״ מעט תלול בתחילתו – למרגלותיו חונים ומטפסים מעלה.
כ-150 מטרים במעלה השביל בריכת רחצה מדהימה בינות לעצים שמלאה כל השנה – עין עוזי.
נ.צ. 12 – עין עוזי.
ממשיכים על השביל האדום ללא איפוס מד אוץ.
2.7 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה ויורדים מהשביל הראשי לכיוון עין סעדים.
2.9 ק"מ – חונים לצד השלט של עין סעדים.
יורדים ימינה כדקה על השביל הרגלי לעבר הנקבה. שתי הבריכות יבשות, אך במערה שבתוכה נובע המעיין יש מים בגובה של כ-10 סנטימטרים.
נ.צ. 13 – עין סעדים.
ממשיכים בנסיעה על השביל הצר.
3 ק"מ – מפגש עם השביל הכבוש הראשי.
נ.צ. 14 – מפגש שבילים.
צילום: אתר 4x4

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ומערבה על השביל המסומן בשחור.
0.2 ק"מ – וגם ב-1.3 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.
1.9 ק"מ – חוצים צומת עם שביל אדום וממשיכים ישר מערבה על השחור ומיד לאחריו צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה על השביל השחור.
2.9 ק"מ – צומת שבילים במפגש עם שביל מסומן בכחול.
נ.צ. 15 – צומת שחור – כחול.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה עם השלט לכיוון גשר קובי ונחל רפאים.
0.3 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה על הסימון הכחול.
1.1 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה וצבע השביל משתנה מכחול לשחור.
2.6 ק"מ – צומת שבילים בו פונים ימינה לגשר שמתחת מסילת הרכבת לירושלים.
2.7 ק"מ – חוצים בגשר תחת מסילת הברזל.
נ.צ. 16 – גשר קובי.

איפוס מד אוץ
עולים בגדה הדרומית של נחל רפאים על כביש-שביל מסומן בירוק.
0.5 ק"מ – צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון עין קובי.
1.8 ק"מ – צומת שבילים בו מתעקלים חזק ימינה וממשיכים על הירוק.
2.9 ק"מ – עוצרים מימין ליד שער ומאחוריו מבנים ובוסתן – עין קובי. המקום קסום ומטופח ובו בוסתן, שולחנות פיקניק, נקבות מים, מבנים וברכות. בבריכה הגדולה הנמצאת בתוך מבנה מערבית למבנה הגדול, יש מים בגובה של כ-70 סנטימטרים.
נ.צ. 17 – עין קובי.

איפוס מד אוץ
ממשיכים ישר ודרומה על הסימון הירוק שהופך אספלט עם השילוט למבוא ביתר וכביש 375.
1.5 ק"מ – צומת עם הכביש הראשי 375.
נ.צ. 18 – צומת כבישים.
צילום: אתר 4x4
הבריכה בסטף

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על הכביש עם השילוט לבית שמש (שמאלה למי שרוצה לחזור לירושלים דרך כביש המנהרות).
1.6 ק"מ – צומת צור הדסה.
נ.צ. 19 – צור הדסה.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה לכביש 386 לכיוון בר גיורא.
2.2 ק"מ – צומת נס הרים.
נ.צ. 20 – נס הרים.
צילום: אתר 4x4
האור בקצה המנהרה בסטף

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה על כביש 3866 לכיוון בית שמש.
4.7 ק"מ – בצומת לזכר האסטרונאוטים של הצ'אלנג'ר (Challenger), או צומת מערת הנטיפים, פונים שמאלה ולמטה על הכביש לבית שמש.
10.3 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה על כביש 384 לכיוון בית שמש.
10.6 ק"מ – כיכר בכניסה המזרחית לבית שמש בה ממשיכים ישר על כביש 384.
12.1 ק"מ – צומת של כביש 384 עם כביש 38.
נ.צ. 21 – כביש 38.

סוף מסלול טיול – עד כאן 60 ק"מ.
פנייה ימינה לכביש 38 לכיוון צומת שמשון ובהמשך הכביש מחלף שער הגיא שעל כביש מספר 1.
להתראות בטיול הבא...