רולס רויס ריית'. כוכבת מלידה
רולס רויס, יצרנית מכוניות הפאר המפורסמת בעולם, הציגה לאחרונה את הדגם החמישי שלה – מכונית קופה נוספת שקטנה מהפאנטום קופה אבל עדיין לא פחות מענקית. כמיטב המסורת, קוראים לה רולס רויס ריית' (Wraith) – 'רוח' בסקוטית עתיקה ושם של דגם שפיאר את החברה בשנות ה-30'. כמיטב המסורת החדשה, השם שלה גם לא ממש מסתדר בעברית – כמו וננו, הואירה, קוניגסג ושות'.

לריית', שהוצגה לראשונה בתערוכת ז'נבה, עיצוב "רולס-רויסי" למהדרין, עם מבנה 'פאסטבק' – קופה עם קו גג המשתפל לכל אורך החלק האחורי. הקופה החדשה מבוססת (ככל הנראה) על רולס רויס גוסט, שהיא ה"בייבי" המגודלת של היצרנית הבריטית. בסיס הגלגלים שלה, 311.2 ס"מ, קצר משמעותית מזה של הגוסט, וכך גם לגבי אורכה הכולל, 527 ס"מ (13 ס"מ פחות מהגוסט – וזה עוד בגרסה המקוצרת של ה"בייבי רולס"). באופן מתבקש היא גם נמוכה ממנה עם 150.7 ס"מ, ואילו במימד הרוחב הן זהות עם 194.7 ס"מ. על שפת העיצוב של רולס רויס דובר כבר רבות והריית' אינה שונה עם הפרונט המרובע, הגריל המוכר וכמובן דלתות 'התאבדות' שנפתחות לכיוון ההפוך. בשורה התחתונה, היא נראית בכלל לא רע ויתרה מכך – זוהי רולס רויס לכל דבר.

תצורת הישיבה היא 2+2, כאשר בניגוד למכוניות GT (רולס רויס לא מוכנה שתקראו לה ככה, שיעול... בנטלי... שיעול) יש די מקום בצמד המושבים האחוריים גם למבוגרים מגודלים. פנים המכונית, כצפוי, עשוי מהחומרים הטובים והאיכותיים שתמצאו במכוניות. זאת אומרת עצים מיערות מסוימים בקונסולה, עורות מפרות ספציפיות במושבים וזן ייחודי של כבשים לשטיחים. ועם הטבעוניים הסליחה. הכל נבנה ומורכב בפדנטיות שאין שני לה ורולס רויס, שוב, כאילו ומראה לבנטלי איך אמורים לעשות את זה.

למרות התדמית המיושנת, עשו מהנדסי החברה מאמצים ניכרים להתאימה לזמנים המודרניים. זה אומר שרשימת האבזור (המרשימה) כוללת ערב רב של טכנולוגיות עכשוויות. הייחודית ביותר, כך נראה, היא טכנולוגיה הכוללת חיבור ללוויין, שמזהה את הנתיב בו המכונית נוסעת ויודעת לברור הילוך מתאים לפי התוואי הצפוי. גם תא הנוסעים כולל רשימה ארוכה של מרכיבים טכנולוגיים, כמו מסך מגע בגודל 10.25 אינץ', שליטה קולית להפעלת מערכת השמע, מערכת הניווט ואפילו לשליחת מיילים. זו מסוגלת להקליד אותיות משפותיהם השונות של לקוחות החברה – אנגלית, לטינית (כלומר, שפות המשתמשות באותיות לטיניות שאינן אנגלית), ערבית ומנדרינית. מערכת המולטימדיה כוללת דיסק קשיח של 20.5 ג'יגה בייט וכן חיבוריות USB, אייפד/אייפוד וגם קישוריות בלוטות' לשני מכשירים בו זמנית.
אל תקראו לה GT: רולס רויס ריית' (וידאו)
צילום: מנהל

כדי לשמור את הטוב לסוף ולהשלים את האופי הכמעט-ספורטיבי, הריית' היא הרולס רויס הסדרתית החזקה ביותר אי-פעם. במהדורתו העדכנית, מנוע ה-V12 בנפח 6.6 ליטר של החברה מייצר 624 כ"ס ו-81.5 קג"מ ב-1,500-5,500 סל"ד. זה מספיק בשביל להניע את הבהמה, 2,360 ק"ג משקלה, ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות בדרך ל-250 מוגבלים אלקטרונית. צריכת הדלק המשולבת, רק בשביל לסבר את האוזן, עומדת על כ-7 ק"מ לליטר של הבנזין הכי איכותי-מיושן-בחביות-עץ שתמצאו.

ומה לגבי המחיר, אתם שואלים? רולס רויס לא מפרסמת עדיין מחיר רשמי, אך ניתן להניח שזה יחל בסביבות קו האמצע שבין הגוסט לפאנטום ויעמוד על כ-300,000 ליש"ט, או כ-1.7 מיליון שקלים לפני מסים ותוספות.