עד לפני מספר שנים, מי שביקש לצבוע את רכבו עמד בפני אפשרות אחת. צביעת הרכב שכולנו מכירים. זו הדרך הישנה, היסודית והאיכותית ביותר לחדש את גימור חלקיו החיצוניים של כל רכב. חסרונותיה העיקריים של שיטה זו היא מחיר וזמן. בשביל לצבוע מכונית, באופן יסודי ואיכותי, נדרשת עבודת הכנה לא פשוטה. יש לפרק את כל האביזרים החיצוניים שעשויים להפריע לצביעה (פנסים, גומיות וכו'). לאחר מכן יש להכין את גוף הרכב לצביעה. זה אומר לתקן מכות שונות, לטפל בנקודות חמצון ולמעשה להביא את גוף הרכב למצב ראשוני, נקי וחלק. רק לאחר התהליך הזה, ניתן להתחיל בעבודת הצביעה. ביצוע העבודה הזו כמו שצריך, דורש הרבה עבודה, הרבה ידע והרבה זמן. וזמן שווה כסף. עבודת צביעה איכותית יכולה לחצות את קו העשרת אלפים שקלים.
בתחילת שנות ה-2000 החלו סדנאות ואמני צבע אמריקנים להשתמש בשיטת גימור שונה. במקום הגימור המבריק המוכר, הם החלו צובעים מכוניות ואופנועים בגימור מט. בעיקר שחור מט. עבודת הצבע בגימור הזה, הנחשבת לקשה ויקרה יותר מצביעה "מבריקה" רגילה, הפכה להיות מבוקשת ונחשקת. אך מדובר היה, עדיין, בעבודה קשה ויקרה מאוד. לפי מיטב ידיעתנו, אין בישראל נכון להיום מכוניות שנצבעו כאן בגימור שכזה.
מכירים את הפלסטיק הגמיש סביב ידיות הפלייר
לפני כמה שנים נולד פתרון למי שרצה את גימור המט, אבל לא היה בידו הממון. ציפוי הרכב במדבקה. כאן כבר אפשר להשיג את גימור המט הנחשק באופן קל יותר וזול יותר מעבודת צבע יסודית. יחסית. היתרונות על עבודת הצבע הישנה התבטאו בצורך מועט בהכנת הרכב ומשך עבודה קצר יותר. אחד החסרונות הבולטים של שיטה זו – ציפוי לא מושלם בנקודות חיבור בעייתיות.
פלסטי דיפ: צבע, דור שלוש (וידאו)
צילום: מנהל
עכשיו, צפה אופציית צבע שלישית. הפלסטי דיפ (Plastidip) הוא ציפוי גומי סינטטי, שניתן להשתמש בו בהברשה, התזה או טבילה. מכירים את הפלסטיק הגמיש שנמצא סביב ידיות הפלייר שלכם? זה פלסטי דיפ. ציפוי פלסטי דיפ יודע לבודד, לאטום והוא עמיד לחמצון. הוא גמיש, עמיד ולא נסדק או נשרף (בטמפרטורת של בין מינוס 30 ועד 90 מעלות צלזיוס). הפלסטי דיפ מגיע במספר צבעים בסיסיים (לבן, שחור, אדום, ירוק) ואת הנוזל ניתן לקנות בפח או בתרסיס.

איך מגיע חומר המיועד לציפוי כלי עבודה ותעשייה לצביעת כלי רכב? יש כמה סיבות. מעבר לים החלו לגלות בשנים שאחרונות, שתכונות הפלסטי דיפ הופכות אותו לחומר מתאים וקל ליישום לשימוש במדובר. כשכבת ציפוי הוא אינו דורש הכנה יתירה של המשטח הנצבע. תכונות החומר, גמיש מחד וחזק מאידך מתאים לשחיקה אליה נחשפים כלי רכב בשימוש שוטף. ויותר מהכול, אחרי התזת החומר, ניתן לקלף אותו. זה אומר שניתן לצבוע איתו מבלי לבלות שעות ארוכות בעבודת הכנת משטחים ופירוק חלקים. אם נותר צבע לאחר הצביעה, על הפנס הקדמי לדוגמא, ניתן לקלף אותו בקלות יחסית, החומר יקרע מעצמו בכל מקום בו יש מרווח בין חלקי הגוף (בין הפנס לכנף נניח).
פלסטי דיפ: צבע, דור שלוש (וידאו)
צילום: מנהל

ברשת יש לא מעט אנשים שצבעו בעצמם חלקי גוף שונים או רכיבים שונים (סמלים או חישוקים בשחור מט לדוגמא) בעזרת פלסטי דיפ, אבל בעלי מקצוע איתם התייעצנו המליצו לנו לא לנסות לצבוע רכב שלם לבד. למיטב הבנתנו, כיום יש רק חברה אחת בארץ המבצעת צביעות מבוססת פלסטי דיפ, חברת 'אוטומט'. בחברה מספרים כי הם נחשפו לחומר הזה לפני כשנה והבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום בו. אבל עם הפלסטי דיפ כפי שהוא נמכר בעולם, קשה להגיע לתוצאות איכותיות וטובות, לטענתם. במשך חצי שנה הם ביצעו ניסויים, שילבו את הפלסטי דיפ עם חומרי צבע ייעודיים לעולם הרכב, בהרכבים שונים במטרה להגיע לנוסחה שתשביע את רצונם. עכשיו, הם יכולים להגיע לכל גוון קיים מבוסס פלטי דיפ ולהציע גם גימור מט וגם גימור מבריק. ערן ואבי לא מוכנים לפרט מה היא הנוסחה הזו ובקשו שנכבה את המצלמות בזמן שהם רקחו את החומרים.
צבע חדש בארבע שעות
האקזמפלר הנצבע היה הפורד פוקוס הישנה של מערכת 'אוטו'. מעוכת פגושים, עם נקודות חלודה בצבע היא נכנסה לסדנא בשעה עשר לערך. הרכב עבר שטיפה במכונה והורדו ממנו מדבקות שונות. עבודת ההכנה כללה כיסוי הגלגלים בבד, כיסוי החלונות, הפנסים והמראות. ארבע שעות אחרי שהתחילה העבודה, החל ערן מניח את שכבת הצבע הסופית. כמה דקות אחר כך הפוקוס נעמדה בחוץ. מוכנה. התוצאה מרשימה מאוד. הכיסוי אחיד ומושלם. אין נקודות של כמעט, אין פינות של כאילו. ציפוי אחיד מלא ואיכותי של המרכב כולו.
פלסטי דיפ: צבע, דור שלוש (וידאו)
צילום: מנהל

יום אחרי הצביעה, התוצאה מרשימה עוד יותר. עושה רושם שלוקח יום אחד לצבע להתגבש לכדי תוצאה עמוקה ומלהיבה. כחודש לאחר הצביעה, לאחר מספר שטיפות במכונה ושימוש יום-יומי, אין סימני פגיעה או דהייה. היא פשוט ממשיכה להראות טוב בשחור. חודש זה לא זמן מספק בכדי לבדוק עמידות של שום מוצר. אנחנו נמשיך לעדכן כאן לגבי עמידות הצביעה. בחברה מציינים כי לצביעת הפלסטי דיפ הם מציעים אחריות של 3 שנים ומזכירים שבמקרה של שריטה או מכה קלה התיקון קל, קצר ואינו גורם להבדלי צבע בין משטחים. עלות צביעת מכונית סטנדרטית תנוע סביב 5,000 שקלים. זול יותר מכל אופציות הצביעה או הציפוי האחרות בשוק. על פניו הפלסטי דיפ מוכיח עצמו כאופציה איכותית, מהירה ובעלות נמוכה לצביעת רכב.