תמונת אילוסטרציהלפני כשנה וחצי החליטה רשות הרישוי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג מהמגזר הבדואי לתקופה של 5 שנים, לאחר שצבר במשך 6 שנים 38 עבירות תנועה ו 152 נקודות. בטרם ניתנה ההחלטה, התקיים לנהג שימוע בפני ועדה, אשר כללה את סמנכ"ל התנועה, העוזרת שלו ומנהלת תחום נהיגה ברכב במשרד הרישוי במחוז באר-שבע והנגב.

לאחר השימוע, יצא הנהג מהחדר והתקיים דיון שלא בנוכחותו, שם נאמר בין היתר, על ידי אחת מחברות הועדה כי "זהו מגזר בעייתי והשופטים מעודדים ומתחשבים בהם ונותנים להם הזדמנויות לחזור למוטב". לבסוף הוחלט לפסול את רישיונו של הנהג ל-5 שנים כאמור.

בבקשה שהגיש לבית משפט לתעבורה בבאר שבע ביקש הנהג לפסול את ההחלטה שנתן משרד הרישוי, שכן לטענתו היא נגועה בשיקולים זרים ובהפליה.

אותה חברת הועדה אשר אמרה בדיון כי הנהג משתייך ל"מגזר בעייתי", ציינה בעדותה כי בדרך כלל, תוכן הדיון של חברי הוועדה שלא בנוכחות הנהג, לא נרשם בפרוטוקול, וכי לדעתה מה שנרשם הוצא מהקשרו. עם זאת, כשנשאלה לגבי הדברים שנאמרו השיבה כי אין זה לטעמה בגדר "שיקולים זרים".

מול הרשויות כולנו "מגזר" אחד
"בפרשה שבפני התביישתי לקרוא כי סוגיית שייכותו של המשיב למגזר כזה או אחר הפכה לחלק מהדיון בו נציגים רשמיים של המדינה צריכים להחליט בשאלה הקשורה בשלילת רישיון נהיגתו של המשיב." כתב השופט אלון אופיר.

רשות הרישוי, ציין השופט, כנראה לא הפנימה שכרשות ציבורית, עליה להתייחס לכל אזרחי ישראלי, ולא משנה לאיזה מגזר, דת או מין הוא משתייך, באופן שווה.

"עצם אמירת דברים אלו במסגרת ישיבה רשמית של נציגי המדינה היא אות קלון על ההליך כולו ואין אני מוצא נימוק אחד אשר יצדיק את החלטת המדינה להגן על הליך זה." כתב השופט וקבע כי משלא זכה המשיב להליך שוויוני, ההחלטה בטלה מעיקרה, שכן היא נגועה בשיקולים זרים ולא יהיה לה כל תוקף במדינת ישראל.

"כולנו מול הרשויות "מגזר" אחד", הוסיף השופט וציין כי הרשות יכולה לבחון מחדש את עניינו של המשיב בהרכב ועדה אחר, בתנאי שתתעד בפרוטוקול את מהלך הדיון במיוחד לאחר שהמשיב יוצא מהחדר, כפי שהיא מחויבת לפי דין. הוצאות לא נפסקו.

"גזענות בוטה"
עו"ד אראל גלבוע, העוסק במשפט מנהלי ובזכויות אדם ואזרח כותב: "פסק דין חשוב המבטל החלטה לשלול מאדם את רישיונו לאחר שצבר כ-152 נקודות במהלך כשש שנים בלבד. יתכן שצדק משרד התחבורה בשלילת רישיונו, אך מכיוון שמנהלת תחום במשרד התחבורה הסתמכה בטיעוניה גם על שיוכו של הנהג למגזר הבדואי, אין ספק שלפנינו גילוי גזענות בוטה, וטוב תעשה נציבות שירות המדינה אם תשקול להעמידה לדין משמעתי בגין התבטאויותיה אלה."
לאתר המשפט הישראלי פסק דין