חלקכם אולי החליט למי הוא מצביע בבחירות הקרובות, אבל רבים מאיתנו עדיין עונים להגדרה "הקול הצף". עבורכם, האנשים הצפים (אבל לא רק), ידינו מושטת לעזרה עם מצע תחבורה מקוצר של המפלגות השונות.
באתר הבחירות מתמודדות 33 מפלגות לכנסת ה-19 כולל 'עלה ירוק' ו'הפיראטים'. בחרנו ב-10 מפלגות הגדולות ביותר (כפי שהן מופיעות בסקרים האחרונים) ועוד אחת שכנראה מגרדת את אחוז החסימה, כדי לבדוק מה יש להם לומר בתחום התחבורה. זה לא תמיד היה קל למצוא, אבל אצל רובן מצאנו. אצל חלקן מצאנו פתרונות מעניינים לנושא, חלקן הציגו סיסמאות ריקות מתוכן וחלקן הציגו רעיונות מופרכים לגמרי. אז מה גילנו?

הליכוד ישראל ביתנו
היות ומדובר ברשימה מאוחדת לצורך הבחירות והאתר המשותף לשתי המפלגות אינו אומר הרבה ובעיקר מפנה את הגולש לאתרי הבית של המפלגות, נפריד בין הליכוד וישראל ביתנו.
 
הליכוד – אין אג'נדה תחבורתית
באופן תמוה, מצע הליכוד אינו בנמצא. לא באתר המפלגה, לא בדף הפייסבוק של המפלגה ולא באתר של העומד בראשה, בנימין נתניהו. האם זה אומר שרעיון "מצע מפלגה" עבר מן העולם או שאולי המפלגה אינה חושבת שמשהו יתעניין בתוכן המוצע?
אז מצע אין, אבל אזכורים בנושא תחבורה מצאנו בעמוד הפייסבוק של נתניהו (אשר חזרו על עצמם גם באתר שלו) כמו: "ב-4 השנים האחרונות השקענו כ-25 מיליארד שקלים בסלילת כבישים מהירים, בסלילת מחלפים, ברכבות, כדי לחבר את כל הארץ ולקרב את הגליל והנגב למרכז. מי שנוסע היום בכבישים רואה את פירות ההשקעה."
 
ישראל ביתנו – דין מהיר לעבריינים ועידוד משקיעים זרים, בפרויקטים לאומיים
במצע המפלגה, תחת הלשונית 'בטחון אישי ומאבק בפשע', מופיע סעיף 'מאבק בתאונות דרכים'. שם מציינת המפלגה כי "תשומת לב מיוחדת תוקדש למאבק בתאונות הדרכים, תוך כדי יישום התכנית הלאומית הרב שנתית למאבק בתאונות הדרכים לפי עקרונות 'ועדת שיינין', ומתן דגש על האכיפה בכבישים וקיצור זמני הגשת כתבי האישום במטרה להביא לדין מהיר."
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
אביגדור ליברמן 
 
תחת הלשונית 'בטחון חברתי וכלכלי' קוראת המפלגה להוצאה מיידית אל הפועל של כל הפרויקטים הזמינים והמתוקצבים, בדגש על: תחבורה, אנרגיה, מים, בריאות וחינוך. "ביצוע הפרויקטים הללו יקרב את הפריפריה למרכז, יגשר על הפערים הסוציו-אקונומיים ויקטין את האבטלה." עוד נכתב כי יש לשתף יזמים פרטיים, בדגש על משקיעים זרים, בפרויקטים לאומיים על מנת לחלק את הנטל התקציבי.

בסעיף 'איכות הסביבה' מצויין כי הם יפעלו לפיתוח מערכות להסעה המונית, בדגש על פיתוח הרכבת באזורי המטרופולין ובתחום הבינעירוני.
בלשונית 'איכות הסביבה' כותבת המפלגה שהיא תפעל "לקידום ופיתוח נמרצים של מערכות להסעה המונית, בדגש על פיתוח רכבתי, באזורי המטרופולין ובתחום הבינעירוני." עוד נכתב כי המפלגה תמשיך לקדם חקיקה בעלת אופי אקולוגי בתחום התחבורה הירוקה (כמו גם תחומים נוספים).
מפלגת ישראל ביתנו נעדרת מצע תחבורתי נפרד, ומצעה מלא בסיסמאות שמוצאן במערכות בחירות קודמות.

עבודה – להפסיק את מגמת ההפרטה ולא מדברים על תחבורה ציבורית בשבת
מפלגת העבודה במצעה התחבורתי מנסה להציג את אותה רעננות שמציגים דובריה כלפי חוץ. גם כאן עיקר הדגש הוא על נושא שיפור הניידות האישית בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, שאותו היא מתכננת לעשות באמצעות: הקצאת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית ואכיפת השימוש בהם, פרישת רשת אוטובוסים רבי-קיבולת בצירי התנועה הראשיים בערים הגדולות, שדרוג תחנות האוטובוס והתקנת מערכות מידע מתקדמות. בנוסף, כותבת המפלגה במצעה כי היא תקדם מתן שירותי תחבורה ציבורית בעלות סמלית במטרופולינים הגדולים.
כדי להמשיך ולעודד את השארת הרכב הפרטי בבית, מודיעה המפלגה כי: "תפעל לסלילתם של שבילי אופניים בכל היישובים העירוניים בישראל תוך רישותם ליישובים סמוכים ולפיתוחם של מיזמים להשכרת אופניים." אבל לא רק תחבורה ציבורית ואופניים, מפלגת העבודה גם מודיעה כי: "תעודד הליכה ברגל באמצעות פיתוח מושכל של תשתיות עירוניות."
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
שלי יחימוביץ'
 
מפתיע לגלות כי מצע המפלגה אינו מתייחס לתאונות דרכים, חינוך, תרבות נהיגה או אפילו סוגיית תחבורה ציבורית בשבת. אבל מה שכן נמצא שם זה את טביעת היד "הסוציאל דמוקרט" שדבק בשלי יחימוביץ': "מפלגת העבודה תחתור לקידום אחריות ממלכתית על התחבורה הציבורית ולהפסקת מגמת ההפרטה בכל תחומי התחבורה בישראל... מפלגת העבודה תשיב את האחריות לידי המדינה."

הבית היהודי – חיזוק התחבורה הציבורית כמקדם התיישבות
מפלגת הבית היהודי (לשעבר המפד"ל) אינה מתייחסת כלל לנושא התחבורה בישראל באופן ישיר אלא בתוך שני סעיפים שונים כשגם שם ההתייחסות היא בשוליים בלבד. הסעיף הראשון הוא איכות הסביבה שם נכתב כי המפלגה תעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, התייעלותה והוזלתה. עוד באותו סעיף נכתב כי המפלגה תוביל את: "חשיבות השמירה על איכות הסביבה." הסעיף השני בו נמצא התייחסות לתחבורה הוא סעיף ההתיישבות בארץ ישראל שם מצהירה המפלגה כי תפעל לקידום ההתיישבות בכל חלקי הארץ (לא רק ביו"ש) והיא תעשה זאת באמצעות חיזוק התחבורה.
מעט מדאיג כי אחת המפלגות המעוררות עניין רב בבחירות הקרובות מציגה התייחסות כל-כך שולית לנושא תחבורה, ללא אמירה אפילו בנושאים בסיסית ביותר כמו תאונות דרכים, חינוך לבטיחות, והס מלהזכיר ספורט מוטורי.
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
נפתלי בנט

ש"ס – ונשמרתם מאוד לנפשותיכם
"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"; כך מתחיל סעיף התחבורה במסמך העקרונות של ש"ס. יותר מכל, נראה כי למפלגת ש"ס אין דעה משל עצמה בכל הנוגע לתחבורה בישראל. אומנם במסמך המפלגה קיים סעיף תחבורתי, אולם הוא מתייחס רובו ככולו לתאונות דרכים. על ספורט מוטורי, אין בכלל על מה לדבר. יתרה מכך, נראה שחלק זה של המצע הגיע ישירות מדו"ח שיינין כמו כל ההתייחסות שלה בנוגע לתאונות דרכים.
כמפלגה שמצהירה על עצמה כדואגת לחלשים בחברה, ש"ס מדברת במצע התחבורה שלה על דאגה לבטיחות הולכי הרגל, רוכבי אופניים ומשתמשי הדרך הפגיעים יותר (ובפרט ילדים וקשישים). כך הם מציינים כי: "מדינת ישראל, הברוכה באקלים נוח ותנאים מישוריים, צריכה ליצור תשתיות בטיחותיות למשתמשי הדרך הלא ממונעים."
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
אריאל אטיאס 
 
בנוסף הם מדגישים את עניין החינוך וההסברה לתרבות הבטיחות במסגרות החינוכיות, החל מגיל גן ועד בגרות, כולל תכניות לכל המגזרים והזרמים בחברה הישראלית. מלבד נושא הבטיחות, מסמך העקרונות נוגע בתחום התחבורה בסעיף נוסף: 'פיתוח הארץ' ובו נכתב כי המפלגה תומכת ב"פיתוח תשתיות תחבורה שיקרבו את המרכז אל הפריפריה".
לדעתנו, ש"ס אינה מתייחסת לסעיפי התחבורה ברצינות הדרושה – היא אינה נושאת בשורה ואינה מציגה רעיון חדש כלשהו. באופן מפתיע, אין אפילו אזכור אחד בנוגע לתחבורה ציבורית, לא מהפן הדתי ולא מהפן של דאגה לאוכלוסיה מעוטת היכולת. מאחת מחמשת המפלגות הגדולות ביותר בכנסת הנוכחית, היינו מצפים למעט יותר רצינות.

התנועה – העברת כספי דו״חות התנועה לאכיפת חוקי התנועה
מפלגת ה'תנועה' שבראשה ציפי ליבני, דעה נחרצת בנוגע לתחבורה ציבורית: "המטרה אינה צריכה להיות שינוע אוכלוסייה ממקום מגוריה בגוש דן למקום העבודה ברכבות, אוטובוסים ותשתיות נאותות – המטרה צריכה להיות עידוד מגוריהם במקום עצמו ויצירת סביבה בה ירצו להתחיל ולפתח את חייהם." כך נכתב בלשונית 'עקרונות התנועה' כשבהמשך מציעה המפלגה לעשות זאת ע"י מה שהיא מכנה 'יצירת איכות חיים'. זו כוללת: "תשתיות תחבורתיות, תשתיות של פרנסה, חינוך, בריאות ותרבות." בסעיף תחבורה ציבורית שבמצע קוראת המפלגה להקצות באופן מאסיבי נתיבי תחבורה ציבורית במרכזי ערים ובדרכים בינעירוניות; להעביר כספים מתשתיות כבישים לתשתיות רכבות; לקדם את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן; לקדם שבילי אופניים בכל הערים ולקבוע יעד של: "10% מנסיעות היום-יומיות באופניים ובאופניים חשמליים תוך 4 שנים."  
 
מצע המפלגה גם מתייחס ברצינות למשטרה ולמעמד השוטר בפרט. עמדת המוצא היא שיש לשנות את תפישת המשטרה ולראות באזרח שומר החוק כלקוח המרכזי. "השוטר נועד לשרת את האזרח ולא להיות אדוניו." נכתב במצע. התנועה מציעה לחזק את הקשר בין המשטרה לשיטור הקהילתי, רשויות מקומיות ומועצות אזוריות ולראות בהם שותפים בכדי לטפל בבעיות המטרידות את האזרח ברמה המקומית. על ידי איגוד המשאבים עם ארגונים אלה, תגדל הנוכחות והבולטות של כוחות האכיפה בשטח וכוחות ייעודיים ומקצועיים יכלו להתפנות לטיפול בבעיות הקלאסיות המשטרתיות. חיזוק קשרים אלה, גם יוביל לגידול באמון הציבור במשטרה: "אמון החיוני כל-כך לתפקודה הבריא והמלא של מערכת אכיפת החוק."
אחרי שסיימה לטפל בענייני מעמד השוטר תוך קביעה להגדלת כוח השיטור למקובל במדינות המערב, מתפנה המפלגה בין היתר גם לנושא תאונות דרכים. במצעה נכתב כי יש להגדיל את התקציבים לאכיפה, בדגש על שטחים עירוניים שם עיקר הנפגעים הם הולכי הרגל; להגביר את שיתוף הפעולה עם עמותות המטפלות במניעת תאונות הדרכים, כמו 'אור ירוק'; ולהעביר את כספי דו״חות התנועה (יותר מ-200 מיליון שקלים, צוין במצע) לתקציב משטרת ישראל והפנייתו לאכיפת חוקי התנועה. 
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
ציפי ליבני
 
מלבד קריאה לקונית להרחבת המיסוי על כלי רכב מזהמים ועידוד רכישת מוצרים "ירוקים", אלה שני הנושאים היחידים מתחום התחבורה בהם נוגע מצע מפלגת התנועה. מה עם שינוי תרבות הנהיגה, התייחסות לדו-גלגלי, ספורט מוטורי וכו'. העניין הוא שבקריאה שנייה של מה שכבר כן נכתב בשני הנושאים שסוקרו כאן, נגלה כי מלבד שתי הנקודות החותמות כל אחת את הפסקאות הראשונות אין באמת ירידה לפרטים.
 
יש עתיד – עידוד הרכב החשמלי ורכבת של 200 קמ"ש
אנחנו לא מאלה שמכריעים על סמך כמות המילים בטקסט, אולם ללא ספק מצע מפלגת 'יש עתיד' הוא המקיף והעמוק ביותר (כמעט בכל התחומים). לדוגמא נושא תחבורה ציבורית. נקודת המוצא היא כי: נדרשת השקעה כספית גדולה לפיתוח, אך היא אינה צפויה להיות רווחית בגלל השטח המצומצם ומספרם הנמוך יחסית של התושבים בארץ (המצע נשען על מסקנות 'ועדת סדן' מ-2007). לכן, המפלגה מציעה כי: "השקעת המדינה בתשתיות, תתורגם ל"רווחים" בתחומים אחרים כגון הרחבת מעגל התעסוקה, פתרונות לבעיות הדיור, צמצום פערים חברתיים באמצעות השוואת תנאי מרכז ופריפריה, הקטנת מספר תאונות הדרכים, צמצום זיהום האוויר ושמירה על איכות הסביבה."
בהמשך מוצעות דרכי הפעולה להשגת המטרה כשגם כאן ההישענות על דו"ח ועדת סדן. לצורך פשטות הנושא המפלגה מחלקת זאת לשני שלבים: הקמת מערך אוטובוסים מערכתיים ובשלב השני הקמת רשת רכבות מהירות של 200 קמ"ש (כיום התשתית מתאימה עד 160 קמ"ש). שני השלבים מוצגים בפרוט רב כשהמסקנה הסופית היא שלאחר הקמת התשתית החדשה על כל 1,000 איש שיסעו ברכבת מבאר שבע לתל אביב – יוחזרו 333.3 שעות עבודה למשק.
 
בנושא אנרגיה מצע המפלגה מעט יומרני בקריאתו להחדיר ביתר שאת את רעיון המכונית החשמלית. המצע ממשיך בדרך זו וקורא לממשלה לעודד את המעבר משלבי המחקר והפיתוח בתחום הרכב החשמלי, לשלבי הייצור המוני. בנוסף הוא גם נשען על טענה כי הרכב החשמלי זול יותר היות והוא: "מכיל פחות חלקים נעים ודורש טיפול מועט וזול יותר." טענה שאינה נכונה. בכל מקרה בנושא זה מציין המצע כי המפלגה תוריד את מס הקנייה על כלי רכב חשמליים מ-8% ל-0% למשך עשור (הוזלה של 6,800 שקלים במחיר רכב חשמלי); תסיר מכשולים בירוקרטיים להיתרי בנייה והקמת תחנות הטענת כלי רכב חשמליים; תקצה 10% משטחי החנייה המסומנים בכחול-לבן לכלים חשמליים והיברידיים בחינם ועוד.
 
גם בסעיף תאונות דרכים לוקה מצע המפלגה באי-דיוקים. למשל, המצע מציין שיש להתמקד "במפגעי התנועה העיקריים", וזה מצוין, אך 3 המפגעים שהמצע מציין כעיקריים נמצא "נהיגה ללא חגורת בטיחות" – אחד התחומים דווקא בהם הנהג הישראלי מצטיין, אפילו ביחס לעמיתו האירופי.
עוד מציעה המפלגה לשנות את תרבות הנהיגה ע"י הגדלת תקציב החינוך; להקל במיסוי כלי רכב בטיחותיים; למפות כבישים וצמתים בהם ישנה כמות גדולה של נפגעים; לשפר את מערכי הפינוי וההצלה ולקבוע יעד של 45 דקות מרגע הדיווח למועד הפינוי וטיפול.

נושא רכב ותחבורה מובא בעוד סעיפים שונים במצע המפלגה כדוגמת סעיף 'תחרותיות במשק' שבלשונית כלכלה מציין שיש לאמץ: "תקנים בינלאומיים אחידים בתחומים טכנולוגיים שונים – כדוגמת חלפי הרכב – כדי להביא להוזלת המחירים לצרכן." או בלשונית 'באנו לשנות למען הצעירים' בה נכתב כי גם סטודנטים ויוצאי צבא/שירות אזרחי (כמו גם אזרחים וותיקים) זכאים להנחה של 50% בהוצאות הנסיעה בתחבורה הציבורית.

גם אם פה ושם מצע מפלגת יש עתיד מסתמך על הנחות יסוד מוטעות או לא נכונות, אין ספק כי זהו המצע העשיר ביותר בו נתקלנו כשמדובר בתחבורה. בנוסף, להבדיל מחלק מהמפלגות האחרות, הוא אינו מסתפק בסיסמאות אלא מוליך את הקורא דרך הבעיה, הרעיון לפתרון ודרכי הפעולה ליישומו.

יהדות התורה והשבת
אין אתר אינטרנט

מרצ – סבסוד תחבורה ציבורית והטלת מיסי אחזקת רכב
באופן מסורתי, למרצ אג'נדה כבדת משקל כשמדובר בתחום התחבורה. המפלגה מקיפה זאת מכמה היבטים: טיפול בתאונות הדרכים, איכות הסביבה והחלופה למכונית הפרטית.
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
זהבה גלאון
 
במצע המפלגה תמצאו תוכניות מקיפות לעידוד הנסיעה בתחבורה ציבורית בדגש על זו המסילתית. כמו בשנים קודמות גם הפעם במרצ קוראים לסבסוד התחבורה הציבורית בשיעור של 80% לזקנים ילדים, סטודנטים ואנשים עם מוגבלות; להפעלת התחבורה הציבורית שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה; כחלופה לרכב הפרטי מדברים במרצ על עידוד הניידות הבלתי ממונעת, כמו אופניים או הליכה ברגל ע"י יצירת מסלולים בטיחותיים, הרחבת אפשרות להסעת אופניים בתחבורה ציבורית, מאבק בגניבות האופניים ומקלחות במקומות העבודה. במקביל, מצע המפלגה מדבר על הגדלת הקנסות, ההיטלים, האגרות והמסים הכרוכים בהחזקת רכב; על מס מוגדל עבור רכב שני למשק בית וצמצום ההקלות לליסינג. המצע גם קורא לצמצום ההשקעה בכבישים חדשים ובמקומות חניה, העתקת מודל הנתיב המהיר לכניסות המזרחיות והצפוניות לתל-אביב והפעלת מודל דומה בכניסה לירושלים ולחיפה. הטלת מיסי גודש בכניסה לערים וכו'.
הם גם בין היחידים הקוראים להגברת החינוך וההסברה לתרבות הבטיחות.
לסיכום, מפלגת השמאל שעל פי תפיסתה האדם במרכז, מעניקה לבעיה הסבוכה של תחבורה בישראל את המקום הראוי, יחד עם זאת הינו מצפים להתייחסות לתחום הדו-גלגלי ולרעיונות חדשים.

בל"ד / רע"מ תע"ל / חד"ש – ההרוגים הערביים אינם חשובים
בכל פעם שנושא הבטיחות במגזר הערבי עולה לכותרות, חברי המפלגות הערביות אינם מפספסים את ההזדמנות להטיח את הנתונים בפני התקשורת ולהפנות אצבע מאשימה כלפי המדינה על שהיא מפלה לרעה את המגזר הערבי. שוב ושוב אנו שומעים את ראשי המגזר והקולניים בחברי הכנסת, על כך שהכמות הגדולה יחסית של נפגעים בתאונות דרכים מקרב המגזר הערבי, היא תוצאה של קיפוח מכוון. האומנם קיפוח של השלטון בלבד? סקירת מצעי המפלגות היהודיות, מגלה שלכולן הייתה התייחסות לתחבורה בישראל, מי יותר ומי פחות. כאשר בוחנים את מצעי 3 המפלגות הערביות – בל"ד, רע"מ תע"ל וחדש – אפשר להגיע לאחת משתי המסקנות הבאות: או שמדינת ישראל, ובכללה הגליל, הנגב וישובי הערבים בישראל אינם סובלים מתאונות דרכים, או ששלוש המפלגות הערביות החשובות בפוליטיקה הישראלית פשוט מתעלמות מאחת הבעיות הקריטיות בחברה הערבית.
 
במצעיהן של שלוש המפלגת יש אינספור קריאות כנגד המשך הכיבוש, יצירת חברה שוויונית, דיור, הון ושלטון ועוד. אגב, מצעה של מפלגת בל"ד הוא מהמפורטים והארוכים ביותר מבין המפלגות המתמודדות לכנסת ה-19. ובכל זאת שלוש המפלגות הערביות לא כתבו ולו מילה אחת על תאונות דרכים. האם כך המפלגות מייצגות את החברה הערבית, שעל פי נתוני המשטרה מעורבת יותר בתאונות דרכים ביחס לחלקה באוכלוסייה? אין מנוס מלחשוב, שתרבות מוטורית, חינוך והדרכה, גדרות הפרדה, תקינות מכוניות ומספר הנוסעים בהן אינם מעניינים את נציגי המפלגה. כנראה שבבל"ד, רע"מ תע"ל וחד"ש שכחו להתמודד ברצינות עם הנושא.

קדימה – להכפיל את תקציב ההשקעות ולטפל בנקודות תורפה
מצע המפלגה מתייחס לנושא תחבורה במספר מקומות כשהחוט המקשר ביניהם הוא נושא התשתית ופיתוח הסעת המונים. המפלגה קוראת להכפיל את תקציב ההשקעות לתקופה הקרובה ולטפל בנקודות תורפה. כדוגמא מוצעות שתי נקודות: שיפור ושיפוץ בתי ספר ובעיית התחבורה בגוש דן. "גוש דן – פקק תנועה אחד גדול – הוא צוואר הבקבוק של הכלכלה הישראלית. הקמה מהירה של מערכת להסעת המונים במרכז הארץ היא פרויקט לאומי בעל חשיבות כלכלית עליונה", נכתב בלשונית 'תוכנית חברתית'.
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
שאול מופז
 
מצע המפלגה גם מתייחס לנושא הבטיחות וקורא "לעצב תרבות נהיגה בטוחה" באמצעות שיפור תפקוד הנהגים והולכי הרגל ושיפור תשתיות הדרכים תוך התמקדות במקומות עתירי תאונות או סיכון.
הרושם הראשוני הוא של התייחסות רצינית לתחום, אך קריאה מדוקדקת תגלה כי מלבד הצגת גודש התנועה ברחבי הארץ בכמה דוגמאות הלקוחות מחיי היום יום, אין הרבה יותר מסתם סיסמאות נבובות.

מפלגת הירוקים – מלחמת חורמה ברכבי השטח ובעליהם
ככבל מערכת בחירות, גם הפעם מנבאים למפלגת הירוקים נציג או שנים לכנסת; אם "הנבואה המלומדת" תתממש, אנו צפויים למצוא מפלגה עם התייחסות מרשימה לתחום התחבורה. כמו בעבר, גם הפעם עקרי הדברים של מפלגת הירוקים מתרכזים בשני מישורים: תחבורה ציבורית ורכבי שטח. בנוגע לתחבורה ציבורית, מצע המפלגה קורא לשימת דגש על תחבורה המונית משולבת, הקמת רשת רכבות ורכבות קלות, סבסוד הנסיעה, החלת מס גודש ועוד. בפן הנוגע לרכבי שטח מצע המפלגה קורא להגביל את השימוש בכלים אלו – גם במרחב העירוני – בשל: "הנזקים הנגרמים בגינם לשטחים הפתוחים ולטבע והן בשל מסוכנותם לשאר משתמשי הדרך." אם זה נראה לכם מעט מוגזם, חכו, זה הולך ומחמיר עם גזירות שידירו שינה מעיניי בעלי רכבי השטח. מה דעתכם על: הגשת תביעות נגד בעלי רכב שטח שיסטו מהשביל עבורן, "סימון" אותם כלי רכב "סוטים" והחרמתן לטובת המדינה במידה ונתפסו בפעם השלישית; חיוב בעלי הכלים בהיטל שנתי שיועבר לקרן לשמירת הטבע ולטיפול בנזקים שנגרמו מרכבי שטח; איסור חניית הכלים ברחובות הערים; הגשת תביעות נגד בעלי הכלים ומבטחיהם על נזקים שנגרמים לשטחים פתוחים, בלי צורך להוכיח נזק ישיר ועוד.
 
בחירות 2013: מה מצע התחבורה של המפלגה שלך?
צילום: אתרי המפלגות
עמיר מלצר, ראש רשימת הירוקים

אומנם, מצעה של המפלגה לכנסת ה-19 מלא בכל טוב בנוגע לתשתית, זיהום, תכנון ארוך טווח, אך אין התייחסות אחת לתאונות דרכים, חינוך שינוי תרבות הנהיגה וכו'. בנוסף, עם חלק מההצהרות מפלגת הירוקים אנו מסכימים, למשל: הורדת נטל המס על רכב דו-גלגלי, בחינה מחודשת של תוואי הכבישים החדשים ושילוב תחבורה ציבורית ואופניים בדרכים ועוד. מנגד, חלק מההצהרות מעט מוגזמות כמו העלאת תעריפי הביטוח לרכבי שטח, ממשאיות ואוטובוסים, וחלק מהגזרות על רכבי השטח הזויות ולא יעברו את מבחן המציאות.