מסקר עמדות הציבור שקיימה הרשות הלאומית בשנת 2011 עולה כי בישראל יש תרבות של שתיית אלכוהול. 94% מהנשאלים בסקר אמרו כי הם מודעים למעורבותם של נהגים תחת השפעת אלכוהול בתאונות דרכים, אבל למעלה ממחציתם הודו כי הם אינם מודעים לכמות האלכוהול שאפשר לשתות ואח"כ לנהוג. כך למשל: 21% מהנשאלים העריכו שהם יכולים להיות כשירים לנהיגה לאחר שתיית 2 משקאות אלכוהוליים, 22% שמדובר לאחר שתיית 3 משקאות אלכוהוליים או יותר ו-16% מהנשאלים ענו שהם אינם יודעים כמה משקאות אפשר לשתות ועדיין להיות כשירים לנהיגה.
ביום שני הקרוב, 31.12.2012, יציינו המוני חוגגים את השנה האזרחית החדשה, במסיבות ואירועים הכוללים גם שתיית אלכוהול. לקראת השנה האזרחית עורכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פעילויות שמטרתה החזרת החוגגים הביתה בשלום. במסגרת זו תעלה הרשות קמפיין על כך שאלכוהול משפיע מהטיפה הראשונה ויש להפריד את מי ששתה מההגה באמצעות נהג תורן, שימוש בקווי הלילה או במוניות. כמו כן תיערך פעילות אכיפה מוגברת וממוקדת במרכזי הבילוי ובכבישים המוליכים אליהם. "אני קורא לציבור החוגגים לבלות, אך לנהוג באחריות לחייו ולחיי משתמשי הדרך האחרים ולא לנהוג אחרי ששתה אלכוהול, אפילו טיפה." אמר רון מוסקוביץ', מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

כמה מותר? והאם אפשר לסרב לבדיקת שיכרות?
הנה 5 עובדות על השילוב שבין אלכוהול ונהיגה:
1. האלכוהול משפיע על תפקודי זיכרון ועל תפקודים מוטוריים, קוגניטיביים ותפיסתיים החיוניים לנהיגה בטוחה, כגון: ריכוז, חדות ראייה, תפקוד קואורדינטיבי וקבלת החלטות.
2. מסקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב-2009 עולה כי 25% מהנהגים אינם נמנעים משתייה, גם אם בכוונותיהם לנהוג לאחר מכן.
3. בישראל מוגדרת נהיגה בשכרות כשריכוז האלכוהול בדם הוא מעל 0.05%. לגבי נהגים צעירים, חדשים ומקצועיים – ריכוז האלכוהול המותר בדם עומד על 0.01%.
4. נתפסתם נוהגים בהשפעת אלכוהול? תקבלו 10 נקודות והזמנה לדין. עונש המינימום בגין נסיעה בשכרות הוא פסילת רישיון הנהיגה לשנתיים.
5. סירבתם לדרישת השוטר לבצע בדיקת אלכוהול? דינכם מאסר של שנה או קנס כספי של 10,000 שקלים.