יונדאי i30CW
עד לפני כשלוש שנים מכוניות הסטיישן היו זן נדיר על כבישי הארץ, מסיבות לא לגמרי ברורות. אלא שאז פורד, ואחריה יונדאי, החליטו להמר והציעו סטיישנים במחיר אטרקטיבי, והעם ראה את האור. אז, לפני שלוש שנים, הטענה היתה שיונדאי ישראל עשתה זאת מחוסר ברירה, כדי לפצות על היעדר משפחתית סדאן קלאסית מההיצע, אולם עכשיו היא מזדרזת ומציגה גרסת סטיישן ל-i30 למרות נוכחות ה-i35 בפורטפוליו. כנראה שעם הצלחה באמת לא מתווכחים.

בדור הקודם הקפידו אנשי יונדאי לקרוא לסטיישן "קרוס-וואגון", בניסיון להתרחק מהתדמית המיושנת של הסטיישן ולקרוץ לתחום הקרוסאוברים האופנתי. הם חיזקו את הקריצה עם מסילות המטען הבולטות וגג השמש הנפתח כדי להבהיר כי מדובר ברכב לאנשים בעלי אורח חיים ספורטיבי. שני האלמנטים הללו נעלמו בדור החדש של ה-CW – כנראה שאנשי כלמוביל, היבואנית, החליטו שהעיצוב החדש ועתיר הקימורים של יונדאי i30 לא צריך סיוע מעזרים חיצוניים, או שזו פשוט הייתה דרך לחסוך עוד כמה שקלים בעלות... מצד שני, קיבלה גרסת הסטיישן דיבורית בלוטות' מובנית, שלא נמצאת בגרסת ההאצ'בק, והיא מוצעת במחיר גבוה ב-1,000 שקלים מגרסת ההאצ'בק המקבילה.
יונדאי i30 CW: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

העיצוב הבסיסי, כאמור, נאה מאוד והארכת הזנב ב-18.5 ס"מ (448.5 ס"מ סך הכל) לא מצליחה לקלקל אותו. גם הפנים נהנה מהגנים הטובים של ה-i30 החדשה, ומציג את אותו עיצוב נאה וביצוע יאה. בניגוד לדור הקודם, הפעם לא מתחו אנשי יונדאי את בסיס הגלגלים, אולם עדיין יש מספיק מקום לרגליים מאחור. המשענת הפעם בזווית נורמאלית כך שבסך הכל השורה השנייה בדור החדש היא מקום נעים יותר לשהות בו. מאחור מתגלה תא מטען עם נפח נדיב של 528 ליטר, קל להטענה ובעל מבנה רחב ושימושי – בדיוק הסיבה שבגללה קונים סטיישן. קיפול המושבים אומנם קשה לביצוע מכיוון תא המטען, אך הם מתקפלים למשטח שטוח ומדופן פלסטיק עמיד. טבעות מטען בארבע הפינות יהיו שימושיות בעת הובלת מטען כבד.
ביצועים והתנהגות
גרסת המבחן שלנו מגיעה עם מנוע ה-1.6 ליטר שמספק 135 כ"ס, כאשר ממש בימים אלו מצטרפת להיצע גם גרסת בסיס מוזלת עם מנוע 1.4 ליטר. הניתוח הפלסטי לישבן משפיע על חלוקת המשקל, ומכאן גם בדרך כלל על ההתנהגות. אלא שלמרות הגשם ששטף את הארץ בימי המבחן, ה-CW הפגינה את אותה התנהגות נטועה של הדגם הרגיל, כשרק תחת לחץ כבד איבדו צמיגי ההנקוק קינרג'י אקו הקדמיים את אחיזתם והרחיבו את הקו. במפתיע נוחות הנסיעה בגרסת הסטיישן הייתה טובה יותר מהזכור לנו מההאצ'בק, ולא רעה בפני עצמה. זו עדיין לא המכונית הנוחה ביותר על שיבושים חדים, אבל המתלים עושים את עבודתם בשקט מופתי, ועושים בדרך כלל עבודה סבירה בספיגת שינויי גובה באספלט.
יונדאי i30 CW: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

קשה להסיק מסקנות לגבי בידוד רעשי הרוח במזג האוויר הסוער בו נערך המבחן, אולם אין ספק כי ליונדאי עוד נותרה עבודה בתחום בידוד רעשי הכביש. המצב לא גרוע כמו בדור הקודם (שם נסיעה ללא כיסוי תא המטען מייצרת קקפוניה של ממש), אבל עדיין רחוק מלהיות טוב. רעשי המנוע, לעומת זאת, מבודדים היטב (ובאופן מוזר – טוב יותר מבהאצ'בק), ויחידת הכוח מספקת ביצועים זמינים וזריזים מבלי להרגיש מאומצת.
סיכום
הדור החדש של ה-i30CW איבד משהו ממראה ורוח "רכב הפנאי", אבל מציע תא מטען שימושי ונוחות משופרת משל ההאצ'בק במחיר זהה למעשה. כך שאם נפח הטענה מעניין אתכם, זו אחת המשפחתיות הטובות בשוק כרגע ולנו קורצת במיוחד גרסת ה-1.4 ליטר הידנית, ב-104,000 שקלים.