אופל אסטרה ברלינה
נראה שמאז ימי האסקונה של שנות ה-80 לא קבלו יבואניות אופל מכונית שתפורה כל כך לצרכי השוק הישראלי כמו האסטרה סדאן שמתייצבת בימים אלה בארץ. סוף-סוף יש לאופל מכונית שפונה לפלח המשפחתי עם תצורת המרכב הנכונה ועם מחיר סביר. ולא סתם משפחתית: אופל נצלו את בסיס הגלגלים הארוך של הדגם הרגיל כדי לבסס עליו את המשפחתית הארוכה בארץ עם 466 ס"מ – שישה יותר מאשר שברולט קרוז שנסמכת על אותו בסיס. ואם לא די בכך הם רתמו לאסטרה ברלינה את מנוע ה-1.4 ליטר המוגדש שהופך אותה, יחד עם גרסת ההאצ'בק של האסטרה ושברולט קרוז, למכוניות החזקות בקבוצת ה-'1,600'. מחיר האסטרה ברלינה דומה למחיר האחות בתצורת ההאצ'בק ועומד על 125,000 שקלים. מחיר זה גם בוודאי עושה כאב ראש לא קטן לשברולט, שמשווקת את הקרוז עם אותו מנוע (אבל יותר אבזור) ב-130,000 שקלים (מחיר מבצע של הקרוז כבר תקופה ארוכה).
נפגשנו כך
במפגש ראשון נראית אופל אסטרה ברלינה קצת פחות נאה מאשר בתמונות. צלמי אופל בפירוש תפסו את המכונית בזוויות הנכונות בהן היא נראית כמיני-אינסגניה, אבל במציאות תוספת הישבן, לא מיטיבה עם הקווים הנאים של האסטרה חמש דלתות. איך שהוא הפרופורציות פחות מוצלחות, ומזוויות מסוימות נראה הישבן הגדול כהדבקה. באופן מעניין קווי האסטרה מצליחים להסוות את גודלה והיא אף נראית מעט קטנה.
אופל אסטרה ברלינה: מבחן דרכים
צילום: מנהל
באופל בחנו היטב את המתחרות ורשימת האבזור עומדת מול הטובות בתחום וכוללת מערכת שמע מקורית עם תפעול מההגה, בקרת אקלים מפוצלת, מחשב דרך, בלוטות' ואפילו בקרת שיוט. החישוקים הקלים שפיארו את מכונית המבחן מוסיפים 2,000 שקלים ועל מערכת המולטימדיה הלא חברותית (תוספת של 5,000 שקלים) היינו מוותרים.

מבט ראשון ממושב הנהג מגלה את הסביבה המוכרת של האסטרה עם שינויים קלים. הרושם הראשוני נעים, ולמרות שימוש בפרטים מוכרים גם מהקרוז התחושה יוקרתית ומעניינת יותר. הקונסולה המרכזית שקוויה מטפסים עד לדפנות יוצרת תחושה מודרנית ומהודרת גם אם עומס המתגים, קצת "מלחיץ". האיכות הכללית טובה למדי אך פה ושם יש פלסטיקה נוקשה שפוגעת באווירה.
למושב הנהג שפע אפשרויות כיוון, כולל כיוון חשמלי לקשיחות המשענת, ולכן תנוחת הנהיגה טובה. אך המושב אינו נוח במיוחד, בעיקר בגלל תפיחה גדולה מדי במשענת.
מאחור המרחב לרגליים טוב, זה של הראש קצת פחות מרשים אבל הכרית הנמוכה והמעט קצרה, יחד עם משענת קשיחה, פוגעים בנוחות הישיבה. תא המטען, חתן השמחה, מציג נפח נאה של 460 ליטר יחד עם מבנה נוח להטענה בזכות פתח גדול. עם זאת חבל שלא ניתן לפתוח אותו מבחוץ אלא רק עם השלט או מתוך הרכב.
אופל אסטרה ברלינה: מבחן דרכים
צילום: מנהל
בתנועה
מנוע ה-1.4 ליטר המוכר כאמור גם מהקרוז, מייצר 140 כ"ס ו-20.4 קג"מ כבר ב-1,850 סל"ד ודף הנתונים מדבר על האצה למאה ב- 10.3 שניות. אלו נתונים נאים, אבל למרות שהאסטרה היא מהמשפחתיות החזקות בקבוצת המחיר שלה, היא אינה מרגישה זריזה במיוחד. יחסי העברה ארוכים, ותגובות מושהות של התיבה הן כנראה הסיבות לכך. היא במיטבה בנהיגה לא מאומצת שם היא צוברת מהירות ללא קושי או שומרת על קצב בעליות באופן נינוח ושקט למדי. קצת חסר לה פלפל, במיוחד לאור הציפיות, מאידך בעיר הפעולה המרוככת של התיבה נעימה מתיבות כפולות המצמד שהופכות פופולאריות לאחרונה.

לברלינה הארוכה כיול מתלים שונה מאשר לגרסת החמש דלתות ונראה שהיא נוחה מאחותה. מחוץ לעיר היא מציגה יכולת טובה למדי בשיכוך המהמורות וריסון המרכב גם אם פה ושם דווקא פגמי הכביש הקטנים מטרידים. אבל בידוד רעשי הכביש טוב ופעולת המתלים שקטה וחבל רק שרעשי הרוח מפריעים לשקט במהירות גבוה. גם בעיר הנוחות סבירה.

מבחינת התנהגות מציגה האסטרה יכולת טובה אך נטולת עוקץ. ההגה נטול תקשור אך מציג פעולה ברורה וגם אם היא אינה מרגישה דינאמית ומחוברת לכביש, אך עושה את העבודה עם תחושה ובטוחה. האסטרה קלה לנהיגה בקצב מהיר או איטי, ללא שום ניסיון לפנות לנהג. ביכולת הטובה פוגמים הבלמים שלהם תחושה נרפית ומהלך דוושה ארוך מדי. זה מפריע בייחוד בעיר שם צריך ללחוץ חזק ומהר על הדוושה כדי להגיע לאזור האפקטיבי.
אופל אסטרה ברלינה: מבחן דרכים
צילום: מנהל
הצ'אנס הגדול
באופל ישראל מצפים לכך שבזכות הברלינה יוכפלו מכירות אופל אסטרה ואפשר להבין אותם. הגרסה החדשה בפירוש משנה את התמונה מבחינת המותג. עד היום האסטרה לא התבלטה בקבוצה, אבל העובדה שיש לה כעת גרסה סדאנית-משפחתית ושהיבואנית הכניסה למשוואה את המנוע החזק במחיר תחרותי, בהחלט משנה את התמונה. בזכות יחידת הכוח, המרכב והאבזור האסטרה יכולה כעת להתמודד עם מובילות הקבוצה, לפנות לציבור לקוחות רחב יותר ולשנות את מעמדה בארץ.
הרבה יותר על האסטרה תוכלו לקרוא בגליון אוטו הקרוב.