יגואר F-טייפ (תערוכת פריז 2012)ידענו, ציפינו וגם סיפרנו לכם (לאורך השנים) אודות מכונית הספורט החדשה מבית יגואר העתידה לבוא לעולם. עתה, בתערוכת פריז, חושפת יגואר רשמית ובמפרט מלא, את מכונית הספורט החדשה – יגואר F-טייפ. מדובר ביורשת מודרנית לאחת המכוניות החשובות בהיסטורית עולם הרכב, הלא היא יגואר E-טייפ האלמותית, שלדעת רבים היא המכונית היפה ביותר שיוצרה מעולם (תשאלו את ג'רמי קלארקסון). המתכון מוכר: צמד מושבים, גג פתוח, מנוע מלפנים והנעה אחורית. היומרות מכוונות גבוהה, ממש גבוהה – פורשה בוקסטר, מאחורייך (או אולי אפילו מלפנייך, נחכה ונראה...).
עיצוב המכונית החדשה שואב השראה ממכונית העל התצוגתית של היצרנית, יגואר C-X16, שהוצגה בתערוכת פרקנפורט 2011 (ואגב, לטענת היצרנית עוד עשויה להגיע לייצור, אך זה לא המקום להרחיב). התוצאה? במילה אחת – יפה. בשתי מילים – ממש יפה. קווי המרכב המשוכים לאחור, עם חזית מודרנית (שאולי קצת מזכירה את ה-SLS של מרצדס), וחלק אחורי ייחודי, יושבים על שלדת אלומיניום חדשה, תחום בה ליצרנית הבריטית ניסיון רב שנים. לטענת יגואר, ל-F טייפ חלוקת משקל אופטימאלית (כמו גם קשיחות) ליצירת התנהגות ספורטיבית מהמעלה הראשונה. עוד מוסיפה היצרנית כי מערך המתלים – עצמות עצה כפולות – מלפנים ומאחור, עשוי גם הוא תרכובת אלומיניום ועם הגה בעל יחס העברה קצר, נוצרת חבילה השמה דגש על התנהגות ספורטיבית ממוקדת ומושחזת. אורך המכונית החדשה עומד על 447 ס"מ, כאשר נתון הרוחב עומד על 192.3 ס"מ וגובה של 129.6 ס"מ (130.7 ס"מ בגרסת ה-V8). משקל המכונית החדשה נע בין 1,597 ק"ג לדגם הבסיסי ומאמיר עד ל-1,665 ק"ג ב-V8. אלומיניום או לא, קל זה לבטח לא.
שלוש גרסאות הנעה מוצעת בשלב זה: F-טייפ, F-טייפ S ו-F-טייפ V8 S. צמד הראשונות עושה שימוש במנוע V6 חדש בנפח 3.0 ליטר הנושם בעזרת מגדש-על (סופרצ'רג'ר), שפותח על בסיס מנוע ה-V8 בנפח 5.0 ליטר, כך יגואר. עם הספקים של 340 כ"ס (F-טייפ) ו-380 כ"ס (F-טייפ S), בשני המקרים ב-6,500 סל"ד. נתון המומנט לצמד הנ"ל עומד על 45.8 קג"מ לראשונה ו-46.8 לשנייה (בטווח בין 3,500-5,000 סל"ד), שמספיקים לתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.3 ו-4.9 שניות, עד למהירות מרבית של 260 ו-275 קמ"ש בהתאמה (בשני המקרים עם הגבלה אלקטרונית). לא רע. הגרסה הבכירה בהיצע, F-טייפ V8 S, עושה שימוש במנוע V8 בנפח 5.0 ליטר (גם כאן עם מגדש-על), המעביר לגלגלים האחוריים לא פחות מ-495 כ"ס ב-6,500 סל"ד ו-63.7 קג"מ בטווח שבין 2,500-5,500 סל"ד. 4.3 שניות ו-300 קמ"ש הם התשובות לשאלות האופייניות – "כמה שניות למאה" ו"כמה סוגר אחי". כלל הגרסאות עושות שימוש בתיבה אוטומטית בעלת שמונה יחסי העברה, כאשר תיבה ידנית לא תמצאו במפרט. חבל.
ברוכה הבאה לעולם: יגואר F-טייפ (וידאו)
צילום: מנהל
עוד בנוגע לביצועים מדווחת יגואר כי ה-F-טייפ החדשה תציע מגוון אלמנטים ומערכות לשיפור והעצמת חווית הנהיגה, בין היתר עם מערכת פליטה אקטיבית (סטנדרט ב-S וב-V8), ספוילר אחורי הנשלף במהירות גבוהה לצמצום כוח עילוי ושיפור היציבות (שווה ערך ל-120 ק"ג על פי החברה) ועוד.
תא הנוסעים עוצב בהשראת תא טייס, כך יגואר, עם דגש על הנוהג במכונית והפרדה בולטת בינו לבין הנוסע שלצידו. אלמנט נאה בתא הוא פתחי המיזוג במרכז, אשר יושבים בתוך הדשבורד ויוצאים החוצה מ"מחבואם" רק כאשר מערכת האוורור/מיזוג בשימוש (פיתוח נוסף לזה שנמצא ביגואר XF). כמובן שתמצאו בתא גם מושבי ספורט נאים ותומכים, מערכות פיקוד ובקרה מתקדמות ועוד מגוון תוספות שתציע החברה, כתלות בעומק כיסכם.
ברוכה הבאה לעולם: יגואר F-טייפ (וידאו)
צילום: מנהל
כאמור, את בכורתה עושה המכונית ברגעים אלו ממש בתערוכת פריז, כשיגואר מודיעה שפנקס ההזמנות כבר פתוח, ומסירות ראשונות צפויות לקראת אמצע 2013. כמה? החל מ-370,000 שקלים לדגם הבסיסי ועד למעלה מ-500,000 שקלים לדגם ה-V8. בבריטניה, לפני מיסים.