BYD סו רוי
קרה לכם פעם שהחניתם את הרכב בחניון, רק בשביל לחזור ולגלות שמישהו חנה כל כך צמוד אליכם שאי אפשר לפתוח את הדלת? חברת BYD הסינית חשפה מכונית חדשה שעונה לשם סו רוי (Su Rui – או 'חד ומהיר') שחוץ מלהיות מכונית רגילה מציעה גם פיצ'ר אחד ייחודי – שליטה בשלט רחוק. וכשאנחנו אומרים שליטה, אנחנו מדברים על הכל: להניע ולכבות, את המכונית, לגרום לה לנסוע קדימה ואחורה, לסובב את ההגה ימינה ושמאלה ואף גם להדליק את המזגן ולצנן את המכונית מבעוד מועד.

למה זה טוב? כפי שכבר אמרנו, זה מצוין למקרים בהם הכניסה לרכב קשה. הסינים מתגאים גם ביכולת לקרב את המכונית אליכם כשמזג האוויר (הגשום) מפריע. מהירות הנסיעה בשליטה מרחוק מוגבלת ל-2 קמ"ש בלבד, כך שלא תוכלו להתחרות אחד עם השני. מה גם שהשליטה נעשית באמצעות שלט רחוק ממרחק של 10 מטרים בלבד. זה נראה מצוין בפרסומת, ונשמע מושך מאוד עבור הילד הפנימי שבנו – הרי מדובר במכונית על שלט בגודל מלא.

למה זה רע? קשה לומר בוודאות, אבל אין ספק שעולות כמה שאלות, למשל: מה קורה במצב של כביש (או חנייה) בשיפוע חד? האם המכונית תדע לבלום את עצמה ולשמור על המהירות המוגבלת, ומה קורה אם היא יוצאת מטווח השליטה? כמו כן, צצה ועולה שאלת אבטחת המידע – האם המערכת בטוחה או שמא האקרים יוכלו להשתלט על המכוניות? מה יקרה אם משהו יגנוב או ישכפל את השלטים? האם הוא יוכל לגנוב את הרכב בלי לפרוץ אליו?

בהנחה שהתגברתם על השאלות המהותיות, ובהנחה שאתם לא סינים כי רוב המכוניות הללו לא מוצאות את דרכן לשווקים מערביים, נספר שיש גם מכונית נורמלית לחלוטין (שאפילו נראית לא רע) מאחורי פריט האבזור יוצא הדופן הזה. הסו רוי היא מכונית משפחתית לכל דבר, עם בסיס גלגלים בסדר גודל של מכונית קומפקטית סטנדרטית (266 ס"מ) ומבנה מוארך, בדיוק כמו שהסינים אוהבים – 468 ס"מ. היא מוצעת בסין עם שתי יחידות הנעה – 1.5 ליטר אטמוספרית שתשודך לתיבת 5 הילוכים ידנית ו-1.5 ליטר מוגדשת שתוצע עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית או 6 הילוכים כפול-מצמד. בגרסת הטורבו עומד ההספק על 151 כ"ס ו-24.5 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש נמשכת 8.9 שניות וצריכת הדלק הממוצעת עומדת על 15.4 ק"מ לליטר. המחיר שלה, לפי פרסומים בעיתונות הסינית, מתחיל ב-65,900 יואן (כ-42,000 שקלים) לגרסת הבסיס וממשיך ל-99,900 יואן (כ-63,000 שקלים) לגרסה הבכירה – מספרים שעל פניו נראים זולים אפילו ביחס לסינים.

שמה של BYD הוזכר בארץ הקודש מספר פעמים בעבר. בשנים האחרונות היו כמה ניסיונות להבאת המכונית החשמלית שלה, ה-e6. עד כה לא צלחו הניסיונות ואף מכונית של החברה לא נמכרת בישראל. יחד עם זאת, בשבוע שעבר הודיעה חברת האוטובוסים 'דן' על תחילתו של פיילוט עם BYD בניסיון לשלב אוטובוסים חשמליים בצי שלה.