בכתבה קודמת הצגנו בפניכם את המכוניות שנותנות הכי הרבה כוחות סוס לשקל. הפעם מוצגת לפניכם רשימת המכוניות שנותנות הכי מעט כוחות סוס לשקל. לפעמים זה בגלל תמחור גבוה, לפעמים זה מנועי טורבו שלא מצטיינים בנתוני הספק גבוהים, אבל אלה המכוניות הפחות מצטיינות בבדיקה המעניינת של כוח סוס לשקל. כמו בכתבה הקודמת, גם בזאת אנחנו לוקחים בחשבון רק מכוניות שעולות פחות מ-200,000 שקלים, כך שמדובר בתחרות בין מכוניות שרוב עם ישראל קונה. כמו כן בחרנו רק גרסה אחת מכל דגם כי אם היינו עושים אחרת אז כל המקומות היו נתפסים על ידי סמארט פורטו ופיאט 500C. אגב, בכתבה הקודמת הובילה סוזוקי ספלאש, עם 733.94 שקלים לכוח סוס – כמעט שליש מה"זוכה" המאושרת של היום.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות יש הספק הכי נמוך ביחס למחיר?
צילום: מנהל

1. סמארט פורטו קבריולה
מחיר: 149,900 שקלים
כוחות סוס: 71
שקל/כ"ס: 2,111.27 שקלים לכוח סוס

הסמארט של מרצדס רחוקה מאוד מהתדמית שיצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית יצרה לעצמה. בניגוד למכוניות שנושאות את הסמל של מרצדס, אלה עם הסמל של סמארט נועדו להיות קטנות, פשוטות וקלות לחנייה בכרך. הרעיון נחמד – למה צריך אוטו גדול עם מקום לארבעה אם אפשר לקנות אוטו עם מקום רק לשני אנשים, מנוע קטן וצריכת דלק טובה. הביצוע גם כן מוצלח אם מתעלמים לרגע מהתיבה הרובוטית – גם נהגים גדולי מימדים ימצאו מקום בתוכה, רמת הבטיחות טובה, והביצועים סבירים גם כן. רק חסרה לנו תשובה כנה ואמיתית לשאלה מדוע גרסת הקבריולה נמכרת בחו"ל במחיר זהה לזה של קיה פיקנטו מאובזרת ואילו בארץ היא נמכרת במחיר של כמעט פורד מונדיאו. נראה כרגע שתושבי תל אביב בעלי מצוקת החנייה יצטרכו להישאר עם קטנוע.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות יש הספק הכי נמוך ביחס למחיר?
צילום: מנהל

2. פיאט 500C
מחיר: 139,990 שקלים
כוחות סוס: 69
שקל/כ"ס: 2,028.84 שקלים לכוח סוס

הגרסה המדוברת היא זו בעלת המנוע הקטן יותר (1.2 ליטר) עם תיבה רובוטית. מפתיע לראות שאת שני המקומות הראשונים מקבלות מכוניות קטנות עם גג נפתח, כנראה שבשביל רוח על הפדחת צריך להשקיע לא מעט כסף. כמו בסמארט, גם לפיאט 500C יש בעיית תמחור, כאשר מחירה גבוה בהרבה מהמחיר היחסי באירופה. בכל זאת, אי אפשר שלא להסתכל עליה עם גג הבד שהוא ספק קבריולה, ספק חלון שמש מוגזם, ולמלמל שהיא חמודה, אבל המחיר הוא לא אחלה, לכן היא לא תקבל את התואר הנכסף של אחלה חמודה.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות יש הספק הכי נמוך ביחס למחיר?
צילום: מנהל

3. פולקסווגן טוראן
מחיר: 179,900 שקלים
כוחות סוס: 102
שקל/כ"ס: 1,763.73 שקלים לכוח סוס

מנועי דיזל סובלים מנחיתות בהשוואות מסוג זה מכיוון שנתון כוחות הסוס שלהם הוא נמוך, אך בטוראן המנוע הוא חלש והמחיר הוא גבוה ביחס לקטגוריה. לשם השוואה, לשברולט אורלנדו נתון של 1042.33 שקלים לכל כוח סוס (שמדרג אותו באזור ממקום ה-290 בטבלה שלנו, שכוללת גם את הגרסאות השונות של הדגמים), וגם הוא משתמש במנוע דיזל. היתרון של הטוראן על פני חבריו למגרש המכוניות הוא צריכת הדלק, אך יש לעשות חישוב טוב כדי לראות אם אכן מחיר הקנייה הגבוה יתקזז עם מחירי הדלק הגואים.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות יש הספק הכי נמוך ביחס למחיר?
צילום: מנהל

4. פורד קונקט ארוך
מחיר: 156,000 שקלים
כוחות סוס: 90
שקל/כ"ס: 1,733.33 שקלים לכוח סוס

פורד קונקט הוותיק יצא לאוויר העולם כבר בשנת 2002 ומאז הוא עבר רק עדכוני עיצוב קלילים. לכן המנוע שייך לדור קודם, והוא רועש וחלש יחסית לקטגוריה. בניגוד לשאר המכוניות ברשימה זאת המחיר של הקונקט הוא דווקא סביר אך מיעוט הסוסים שמתחת למכסה הוא זאת שגורם לו להימצא ברשימה שלנו. בארצות אחרות הקונקט מוצע גם עם מנועים חזקים יותר ומודרניים יותר, אך ספק אם נזכה לראות אותם גם בארץ הקודש.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות יש הספק הכי נמוך ביחס למחיר?
צילום: מנהל

5. פולקסווגן גולף פלוס
מחיר: 172,000 שקלים
כוחות סוס: 102
שקל/כ"ס: 1,688.24 שקלים לכוח סוס

המחיר הוא עבור גרסת הדיזל האוטומטית, כאשר מה שמקבלים זה אוטו מרווח יחסית עם צריכת דלק טובה. כמו הנ"ל גם רכב זה זכה להיות ראש לשועלים בזכות (או בגלל) תמחור גבוה. התירוץ הפעם הוא המיסוי הגבוה על רכבי דיזל, למרות שרנו הוכיחה לנו שניתן למכור משפחתית דיזל גדולה ומרווחת במחיר גבוה רק במעט ממשפחתית מונעת בנזין. בנוסף לעניין המחיר, הגולף פלוס גם מרגישה מיושנת למדי וכנראה שתוחלף ביחד עם הגולף שדורה החדש צפוי להגיח כבר בשנה הבאה.