תמונת אילוסטרציהאדם שרכש כרטיס ספידומט של דור אלון, אשר מקנה לו הנחה במחירי הדלק בתחנות התדלוק שלה, טען כי לפני מספר שנים גילה שמחיר החיוב עבור התדלוק 'מתחיל לרוץ' עוד לפני שהדלק מוזרם מהמשאבה לרכב. לטענתו, בכל פעם כשגילה את המחדל בעת התדלוק, נהג אחרת: מדי פעם פשוט שילם, לעיתים הלין על כך וקיבל החזר ולפעמים פשוט ביקש מהמתדלקים לעצור את המשאבה מיד כשהדבר קורה, ומצא עצמו משלם עבור תדלוק הסרק.

בתביעה לפיצוי שהגיש נגד דור-אלון לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב טען התובע, כי למרות שכל חיוב סרק שכזה עומד לרוב על סכומים זעומים, הרי שאלה הצטברו לאורך השנים כשאין לו יכולת לדעת בכמה כסף מדובר, מאחר שהנתבעת לא העבירה לו תחשיבים מדויקים. עוד טען, כי באחת הפעמים קרה שחויב ב 60 שקל מבלי שהוזרם במשאבה דלק כלל, והנתבעת החזירה לו את הכסף.

דור אלון הסכימה כי הבעיה קיימת, כך שלעיתים מתחילות המשאבות לחייב את הלקוחות לפני שהדלק התחיל לזרום, אך לטענתה, מדובר בבעיה כללית של המשאבות של כל חברות הדלק, וממילא העניין נדון כעת במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה בגין הבעיה, ולפיכך ביקשה שביהמ"ש לא ידון בתביעה, עד שהייצוגית תוכרע. עם זאת, הודתה כי אין כל מניעה חוקית להמשיך לדון בתביעה, הגם שמתנהלת תביעה ייצוגית דומה במקביל.

לגופו של עניין טענה, כי סכומי החיוב ביתר היו קטנים מאד, לעיתים של אגורות ספורות, וכי התקלה מתרחשת מדי פעם ולא בכל תדלוק ותדלוק, ועל כן אין להטריח אותה לבדוק את החיובים המדויקים שנגבו מהתובע ביתר. לגבי המקרה שבו חויב התובע ב 60 שקל טענה, כי דובר בתקלה שונה ונקודתית.

לא ניתן להבליג
השופט ירון בשן קיבל את התביעה, לאחר שקבע כי אין כל ספק כי במשך שנים חויב התובע ביתר נוכח הבעיה במשאבות הדלק של הנתבעת. נקבע, כי התובע אף לא יכול היה לכמת את הסכומים שבהם חויב, שכן הנתבעת, אשר המידע מצוי ברשותה, לא הסכימה לערוך חישוב מדויק.

"בית-המשפט לתביעות קטנות הוקם, בין השאר, כדי לקדם נורמות של דיני הצרכנות. קשה לקבל בהבלגה מציאות שבה ברור שהתובע מחוייב חיובי יתר, אך הנתבעת מצפה ממנו שלא יכביד עליה בבירור היקפם, מפני שאינם גדולים", כתב השופט.

לפיכך נפסק, כי על דרך ההערכה, ובהתחשב בכך שמדובר בתקלה שאירעה בהמון עסקאות במשך שנים ובכך שהחישוב המדויק נמנע באשמתה, תפצה הנתבעת את התובע ב 5,000 שקל, וכן תישא בהוצאות משפט של 1,000 שקל.
לאתר המשפט הישראלי פסק דין