קאדילק XTSזה לא סוד שעולם המחשבים הולך וחובר לעולם הרכב מהיבטי המדיה והבידור. זה התחיל במכשירי GPS לרכב, מסכי וידאו, ובשילוב בין השניים למחשב ומערכת מדיה למכונית. השלב הבא הוא שילוב הרכב עם אפליקציות לסמארטפונים וטבלטים, בדגש על מערכות ההפעלה של אפל ושל גוגל. כך שלפני שתשימו לב, תמצאו את עצמכם מורידים אפליקציות למכונית ותהיו מחוברים יותר מתמיד. למשל, מרצדס הציגה בתחילת השנה מערכת בשם mbrace2, עם אפליקציות שמאפשרות עדכונים של סטטוסים בפייסבוק וציוצים בטוויטר. חברת אפל, מצידה, הציגה עדכון למערכת ההפעלה אשר במסגרתו יוכלו היצרניות להטמיע את תוכנת ההפעלה הקולית שלה, סירי (Siri), במכוניות.
מחקר: נהגים לא רוצים לעדכן סטטוסים מהרכב
צילום: מנהל

אז זה מה שקורה עם יצרניות הרכב, אבל האם זה מה שרוצים הנהגים? הלכו אנליסטים של חברת המחקר והייעוץ הטכנולוגי גרטנר (Gartner) ובדקו את המצב מהכיוון השני – מה בעצם רוצים הנהגים? האם הם רוצים לעדכן סטטוסים בזמן שהם נוהגים, תוך כדי דיבור? האם הם רוצים לבצע חיפושים ברשת? אז זהו, שלא. תוצאות הסקר מצביעות על מסקנות הרבה יותר הגיוניות – שלושת הדברים שהנהגים (בארצות הברית, לפחות) הכי רוצים הם שליטה קולית על המערכות השונות, מערכת ניווט מובנית ומערכות עזר והתראה כמו ה-OnStar של ג'נרל מוטורס. זו האחרונה יכולה לשדר מידע על מצב הרכב ומיקומו בעת חירום תוך שימוש בחיישנים מובנים, בכריות האוויר למשל.

מתברר אפוא שהנהג רוצה הפרדה בין מכשיר הסמארטפון שלו למכונית. שם הוא רוצה תוכנות שמיועדות לסייע בנהיגה ובהנאה ממנה, ולשפר את הבטיחות (שבראש ובראשונה משתפרת ברגע שאין צורך להשתמש בידיים להפעלת המערכות השונות). השימוש בשירותים הטרנדים החמים של הרשת בזמן הנהיגה אמנם נשמע נוצץ וסקסי אבל אינו פרקטי, טוענים האנליסטים. הם מוסיפים ואומרים שייתכן והיצרניות משקיעות מאמץ בתחום הלא נכון, מפספסות את מה שקהל הלקוחות שלהם רוצה וצריך, מייקרות את המכוניות שלא לצורך ומדביקות את המכוניות במחלה שמוכרת מעולם התוכנה ונקראת "התנפחות תוכנה" (Bloatware) – מצב שבו התוכנה מציעה הרבה יותר ממה שהיא צריכה וכך מכבידה על המשתמש ומקשה את אופן השימוש.
מחקר: נהגים לא רוצים לעדכן סטטוסים מהרכב
צילום: מנהל

עוד הם מספרים כי האמריקני הממוצע מבלה 47.6 דקות בממוצע בנסיעה לעבודה ובחזרה ושלפי הסקרים כ-82% מהם מוכנים לשלם יותר עבור שירותי מדיה מתקדמים כמו רדיו אינטרנט ומערכות עזר ובטיחות. הם טוענים שהאסטרטגיה של רבות מיצרניות הרכב תיכשל מאחר והנהגים לא באמת מעוניינים להשתמש בהרבה מהחידושים הטרנדיים.

אנחנו מניחים שעם הזמן יבוא הניסיון ושואלים בינתיים אתכם, הגולשים, מה הייתם רוצים לראות במכונית שלכם? האם זה חיבור לרשתות החברתיות, כך שלא תצטרכו להתנתק גם בנהיגה, או שמא מערכות עזר, מולטימדיה ותצוגת מידע חדשות?