סוסיתא קובייה, הדגם של רוני קוסובסקיכבר חשבנו שחלום המכונית הישראלית שקע במצולות המוטוריים אבל כמעט חמישה עשורים אחרי הפסקת הייצור שלה חוזרת אלינו הנציגה הזכורה ביותר של אותה הזיה – הסוסיתא קובייה. חוזרת, זה כמובן מושג יחסי, שכן מדובר בדגם בקנה מידה של 1:18 שתוכנן ומשווק על ידי רוני קוסובסקי מירושלים.

"הייתה לי בעבר חנות של דגמים לאספנים בירושלים". מספר רוני קוסובסקי האיש שמאחורי פרויקט הייצור של דגם הסוסיתא "מאות דגמי מכוניות עברו בחנות אבל מעולם לא הגיע אלינו דגם של סוסיתא או של משהו ישראלי. מדי פעם אנשים שאלו על זה והתחלתי לפנטז על כך. את החנות נאלצתי לסגור אבל בראש נשאר הרעיון לייצר דגם של סוסיתא".

חלפו שנתיים מהרגע שקוסובסקי החליט להביא את הרעיון לפסים מעשיים ועד להגעת המוצר הסופי. "היה צריך לעבוד על מידות, קנה מידה ושרטוטים. לא היו לנו חומרים רשמיים ולכן חיפשתי רכב אמיתי במצב טוב. הגעתי לבחור בשם אבי גרוסברג שמחזיק סוסיתא "קוביה" משנת 1965. גם לו היה סיפור נחמד כי אחרי שקנה את הרכב הסתבר לו שאביו נהג בסוסיתא הזו בגלגול המקורי שלה – כששניהם עבדו בדואר ישראל".
אחרי שנמצאה הדוגמנית היה צריך למצוא יצרן שיבנה את הדגם. קוסובסקי נבר בגוגל ויצר קשר עם מפעלים בסין. למפעל הנבחר הוא שלח תמונות ומידות לפיהם בוצע שרטוט תלת-מימדי ואחרי כן נשלח לארץ אב-הטיפוס הראשון. "עברנו עליו יחד עם אבי ויורם מקובר מאגודת הסוסיתא ושלחנו אותו אליהם בחזרה עם הריג'קטים".
הסוסיתא חוזרת
צילום: מנהל
כך עשה אב-הטיפוס דרכו מסין לישראל וחזרה מספר פעמים עד שהושגה שביעות רצון של כל הצדדים המעורבים והגיע הזמן לבנות תבניות ולייצר. "בחרנו בצבע לבן לדגם כי זה היה לרוב הצבע של הסוסיתא. חיצונית הדבר היחיד ששינינו מהדגם המקורי של אותה שנה הוא המצחיות על הפנסים. הוא הרכיב זאת על המכונית שלו ולכבודו הוספנו זאת לדגם. הקפדנו גם על אביזרים של פעם כמו כיסוי הגה עם שרוכים ומראות".

כמובן שעם הצגת הדגם למכירה הוא עורר לא מעט אמוציות וסיפורים בקרב מי שהכיר את המקור. זה קרה בייחוד בתערוכת אוטומוטור שם נחשף קהל רחב יותר לדגם. גרוסברג מנסה לאסוף את הסיפורים לאתר שלו ובעיקר רוצה למצוא את תמונת הגמל שאכל סוסיתא (אם היא קיימת). הוא מספר על לקוח אחד שקנה מספר דגמים והסב אותם לטנדר פתוח ולגרסה מסחרית סגורה ללא חלונות.

גרוסברג שמשווק את הדגם גם דרך איביי מספר גם על לקוחות מכל העולם. רוכשים הגיעו מארצות-הברית, קנדה, ארגנטינה, ספרד, יפן, טייוואן, קרואטיה ואוסטרליה. וכך הסוסיתא הירושלמית שלו הגיעה להרבה יותר ארצות מאשר המקור, ומגשימה אולי טוב יותר את החלום הציוני לייצא לעולם מכונית ישראלית. אז מה אם היא מיוצרת בסין. הרי ייתכן שזו באמת הנוסחה הטובה לחלום...

גרוסברג עצמו כבר מפנטז על המשך השושלת הישראלית עם הכרמל דוכס בגרסת טנדר והרום כרמל.