הכנות למסלול בחולות:
למסלול בחולות יש לצאת עם רכב 4x4 נוסף, שיוכל לחלץ אתכם בקלות בעזרת רצועת גרירה וזוג שאקלים ולחסוך הרבה עבודת חפירות.

הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים. גלגל נוסף וכלי עבודה – מגבה ומפתח גלגלים מתאים. רצוי – קומפרסור ומד לחץ אוויר.
מכשיר GPS (מחשב כף יד עם תוכנה של מפות לשטח).
מפות: מפות מתאימות בקנה מידה של 1/50,000 או 1/100,000.
מצפן.
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת.
מזון: מים ומזון ליום שלם.שיטת הניווט בחולות
הניווט במסלול הנוכחי קשה בגלל ריבוי השבילים בשטח אשר אינם מופיעים על המפה ואינם מסומנים בסימון שבילים. אז מה עושים? יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר השביל המרכזי – הרחב והבולט יותר. בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול על מנת להבין היכן נמצאים במרחב.

נהיגה בשטח חולי
בשטח חולי כדאי להפחית את לחץ האוויר בצמיגים לכ-15-20 PSI, וזאת על מנת להקל על הרכב (והנהג). הפחתת לחץ האוויר מגדילה את שטח הפנים (המגע) של הצמיגים עם הקרקע החולית וכך הרכב ישקע פחות בתוך החול העמוק. שימו לב כי מרווח הגחון שלכם קטן. היזהרו ושמרו על הצמיגים שכן הפחתה של לחץ האוויר חושפת את דופן הצמיג לפגיעת חיצוניות וקרעים שלא ניתנים לתיקון וגם הסיכון לפריקת צמיג בפניות גדל.
בנסיעה בשטח חולי השתדלו לשמור על השבילים המהודקים – ירידה הצידה לתלוליות ולדיונות מבטיחה קצת תקיעות ושקיעות – מצוין למי שאוהב זאת!
בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה. חשוב לנסוע בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה. עצירה תתבצע רק במקום גבוה עם הפנים לכיוון הירידה ויש להקפיד לנסוע ממקום גבוה למקום הגבוה הבא ולא לעצור במרכז ה"אמבטיות". חשוב להאט בעדינות ולא בבלימה חזקה המשקיעה את הגלגלים הקדמיים בחול. על הרכב השני לשמור מרחק ולא להיכנס יחד עם הרכב שלפניו לאותו תא שטח ולאותו מכשול או בעיה על מנת שבמקרה הצורך יוכל לחלץ את הרכב הראשון, אחרת תיזכרו ב"טובעים השניים מן האחד" של להקת כוורת.
שימו לב שחלק מהשבילים חסומים ב"סכיני דיונות" – אותן אפשר לשבור או להקיף מימין או משמאל. בכל מקרה יש להיזהר מנפילה מצידו השני של הסכין (מסוכן) או מ"להתיישב" בראש הסכין (דורש חילוץ ע"י בן הזוג).
המסלול
המסלול בעבירות קלה עד בינונית, מתאים לכל סוגי רכבי 4x4 ללא צורך בהילוך כח, אבל נדרש ידע וניסיון בנהיגה בשטח חולי והכי חשוב במסלול זה – לצאת לשטח עם שני כלים לפחות, רצועת גרירה ושאקלים מתאימים לכל מקרה של שקיעה וחילוץ.
רוב השטח אותו אנו חוצים משמש לאימונים של צה"ל באמצע השבוע – שטח אש פעיל בהחלט ולכן אפשרי לטיול רק בשישי-שבת. למעט הקטע המזרחי של רמת בקע שאפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

מכיוון שהשטח רווי בשבילים שרובם לא מסומנים על-גבי המפה ואין כמעט סימון שבילים מסודר, הניווט בלי GPS קשה יחסית. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il .

אורכו של המסלול כ-25 עד 30 ק"מ והוא מתחיל כ-12 ק"מ דרומית לבאר שבע ומסתיים על כביש 222 בין צאלים למשאבי שדה. משך הטיול בין 6 ל-10 שעות.

מגרש משחקים ליום חול
באמצע השבוע, כנכתב, השטח המערבי לכביש 40 הוא שטח אש פעיל של צה"ל, אפילו פעיל מאוד. אסור להיכנס אליו וגם הנסיעה בשוליים יכולה להפריע לכוחות המתאמנים או להפוך אתכם למטרה חיה.
אז מה עושים כשבכול זאת רוצים להשתעשע בנהיגה בחולות? נוסעים מזרחה!
מעט דרומית לתחנת הדלק של פז 'רמת חובב' יש צומת בו פונים שמאלה, מזרחה, עם השלט ל"רמת חובב".
כ-50 מטרים מזרחית לצומת (לאחרונה מורחב כל אזור הצומת) פונים שמאלה וצפונה עם קו המתח הגבוה ונכנסים לאזור שכולו דיונות וחול. למעלה ולמטה על הדיונות – כאן זה מגרש משחקים מצוין. מחוץ לשמורת הטבע וללא הפרעה של שטחי האש.

תחילת המסלול
בתחנת הדלק פז של רמת חובב על כביש 40, כ-130 ק"מ דרומית לתל אביב וכ-12 ק"מ דרומית לצומת נוקדים שמדרום לבאר שבע.
עוד בטרם עוזבים את האספלט יש לשלב 4x4 ומומלץ גם להפחית את לחץ האוויר בצמיגים.
נ.צ. 1 – פז רמת חובב

מתחילים ומאפסים מד אוץ
מהחלק הדרומי של תחנת הדלק נכנסים היישר לשטח החולי לעבר השביל הנמצא מאחורי עמדת מילוי האוויר, ונוסעים ישר ומערבה בין עצי האשל לתוך החולות.
0.4 ק"מ – חוצים את כביש האספלט הישן וממשיכים בכיוון מערב לעבר המדרונות של נחל סכר.
1.6 ק"מ – נעמדים מעל הגדה המזרחית של נחל סכר, כשממול הגדה החולית של נחל סכר.
נ.צ. 2 – נחל סכר.

מאפסים מד אוץ
חוצים את ערוץ נחל סכר בכיוון מערבה ומטפסים על הגדה שמנגד באחד מן השבילים הצפוניים והנמוכים יותר.
שימו לב כי קל יותר לבחור שביל עלייה המטפס ישר וללא פניות, עם מסלול האצה ארוך לפני וזווית כניסה שטוחה ונוחה להגעה מהירה. בכל מקרה כדאי להתחיל לאט, גם במחיר של כשלון עלייה, כדי ללמוד אותה. ואז להגביר את מהירות ההגעה לדיונה.
מראש הדיונות של נחל סכר יורדים מטה. וכך חוזר חלילה – עולים ויורדים על המדרונות של נחל סכר לתרגול נהיגה בחולות.
נ.צ. 3 – ראש הדיונות של נחל סכר.

מאפסים מד אוץ
בסיום התרגול הראשוני חוזרים לערוץ ונוסעים צפונה בתוך הערוץ הרחב של נחל סכר.
3.5 ק"מ – הערוץ הופך להיות צר ומשמאל הגשר הישן של קו הרכבת הטורקי למצרים.
קו רכבת זה חיבר בין באר שבע למצרים. בנייתו התחילה בימי הטורקים כמסעף דרום מערבי של הרכבת החיג'אזית, אך מלחמת העולם הראשונה קטעה את הפרויקט והבריטים, שרצו לחבל בקווי האספקה של הטורקים, פוצצו את הגשר.
נ.צ. 4 – הגשר הישן.

מאפסים מד אוץ

חוזרים דרומה מעל הגדה המערבית של נחל סכר כ-1.9 ק"מ עד לצומת שבילים.
מי שעוקב אחר המפה וה-GPS ישים לב כי עכשיו נכנסים לתוך שמורת הטבע של ביר משש כשמאחור (מצפון) אפשר לראות את אזור התעשייה של רמת חובב.
נ.צ. 5 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים לכיוון דרום-מערב ללב שמורת החולות של ביר אל משש.
בחלק הזה של הטיול, בתוך שמורת הטבע, יש להקפיד על נסיעה על השבילים הקיימים.
1.8 ק"מ – צומת T.
נ.צ. 6 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון צפון מערב.
0.5 ק"מ – צומת שבילים עם שביל משמאל.
נ.צ. 7 – צומת.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל המרכזי.
שימו לב לסכיני הדיונות שבדרך, החוסמים את השביל המרכזי. אפשר "לפרוץ" את הסכין או להקיף מימין או משמאל.
2.9 ק"מ – צומת T.
נ.צ 8 – צומת T.

פונים שמאלה ודרומה.
0.1 ק"מ – צומת בו פונים ימינה וצפונה.
0.35 ק"מ – צומת בו פונים ימינה ושוב צפונה ובצמתים שומרים על השמאל.
2.2 ק"מ – צומת שבילים רחב, מרובה שבילים.
נ.צ 9 – צומת רחב.

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון דרום מערב ועל השביל המרכזי לכיוון כביש 222.
3.8 ק"מ – עד כביש האספלט המחבר בין צומת צאלים מצפון לצומת משאבי שדה מדרום.
נ.צ. 10 – כביש 222.

סוף הדרך
לתל אביב ומרכז הארץ פונים ימינה וצפונה על הכביש לכיוון צומת צאלים, שמאלה לצומת גבולות וצפונה עד לצומת סעד לכיוון אשקלון.