אוטומוטור 2012רגע אחרי המצות, החרוסת וממש עם בוא האביב, השתלט כהרגלו שוק הרכב המקומי על גני התערוכה בתל-אביב. אלה ארחו את תערוכת הרכב המקומית הדו-שנתית – אוטומוטור, שיצאה היום לדרך. הרשמים הראשונים מעורבים. אם בעבר יכולנו לראות את התערוכה צועדת קדימה בדרך זו או אחרת, הרי שהפעם מדובר בנסיגה בולטת לעין. כאשר כל כך הרבה יבואני רכב בוחרים להתעלם ולהיעדר מהתערוכה קשה היה להימנע מפגיעה בעניין. זאת בוודאי כאשר מדובר בגופים מובילים כמו דלק מוטורס (יבואנית פורד, מאזדה, ב.מ.וו), כלמוביל (יונדאי, מיצובישי, מרצדס וסמארט), קרסו (רנו, ניסן, אינפינטי) ויבואניות קטנות יותר כמו יפנאוטו (סובארו) או שלמה (אופל). ואם לא די בכך, יבואניות רבות הציגו רק חלק מארסנל המותגים שלהם, החל מ-UMI הגדולה ומאיר (רק הונדה הגיעה לכאן) וכלה במכשירי תנועה (רק המותגים האמריקניים). כך נוצר מצב שלמוכרי האביזרים יש נוכחות גדולה יותר מאשר למכוניות חדשות. לכך לא הוסיפה העובדה ששטח רב מהתצוגה הוקדש בכלל למכירת מכוניות יד שנייה של אלבר, שלמה ועוד. בשביל זה קונים כרטיס? היבואנים, אגב, לא ראו בעין יפה את הנוכחות הזו.

למזלו הרב של המארגן, דורון גילר, חגגו פרארי ומזראטי את כניסתן לשוק המקומי וזכו מיידית בתואר כוכבות התערוכה. חבל שהתצוגה שלהן הייתה רחוקה מדי מהקהל ומהסטנדרטים הויזואליים שלהן באירופה. היא גם לא כללה את מלוא המבחר.
אוטומוטור 2012: זינוק בירידה
צילום: יואל שורץ
דוכן אוטו באוטומוטור
האחד והיחיד
גם בעיית האולמות של גני התערוכה נותרה בעינה, כאשר אולם מספר 1 נראה טוב בהרבה מכל השאר והינו היחיד שעומד ברמה העולמית. איכשהו גם צ'מפיון-מוטורס (קבוצת פולקסווגן) הצליחה להפיח חיים באוהל הגדול שלה אבל הרושם הכללי היה של או אחד או כלום.

התצוגות של היבואניות הראו נסיגה: אם בעבר ראינו יותר ויותר תצוגות שנבנות על פי התקן של היצרן בחו"ל הפעם חזרנו לעיצובים מקומיים דלים יותר. זה אומר שהכוכבות של המותגים לא הובלטו מספיק, ושהמותגים השונים של אותה יבואנית לא בודלו באופן הולם. האוהל של צ'מפיון-מוטורס או העמדה של פיג'ו-סיטרואן הם דוגמא טובה לכך. עוד הוכחה לירידה בהשקעות היא היעדרות כמעט מוחלטת של מכוניות התצוגה המיוחדות והתמקדות במכוניות שאנחנו רואים היום או נראה מחר באולם התצוגה. זה לכשעצמו אולי אינו נורא אבל היבואנים לא הבליטו או ציינו את המכוניות שמוצגות בארץ לראשונה.

אין תמורה
וודאי כבר הבנתם שחובבי רכב כמונו חשבו שהתמורה למחיר (89 שקלים) ממש לא הולמת. אבל אפשר גם להסתכל על הצד המלא יותר של הכוס. אוטומוטור הפכה גורם מדרבן להשקת חידושים מקומיים, אמנם לא כולם ניצלו זאת ובכל זאת היו יבואניות שכן. בראש הרשימה הזו נמצאת טויוטה, שחזרה לתערוכה אחרי היעדרות ארוכה, עם תצוגה גדולה ושופעת חידושים שיושקו בקרוב כמו האייגו הקטנה, היאריס ההיברידית, ההיילנדר והקאמרי (שחגגו תחילת יבוא מארצות הברית), וכמובן ה-GT86. באגף לקסוס כיכבו ה-GS ששיווקה מתחיל בימים אלה וה-LFA האקזוטית. לובינסקי הציגה את פיג'ו 208 החדשה ששיווקה יחל לקראת סוף השנה וגם את ה-107 וה-C1 המחודשות. ביניהן, אך ללא בידול מספק, הושקה משפחת ה-DS במלואה כאשר ל-3 המוכרת הצטרפו ה-4 וה-5.
אוטומוטור 2012: זינוק בירידה
צילום: יואל שורץ
המזרח ניצלה את התערוכה כדי לחשוף את המבחר העתידי של גרייט-וול הסינית (עם מכונית קטנה ורכב פנאי). מעניין אבל לא מספיק אסטטי. גם MG הסתפקה בתצוגה אפרורית ל-350 הכל כך חשובה. לרשימת החידושים אפשר להוסיף את קאדילק ATS המעניינת ופיאט פנדה הננסית שתתחרה במקבילות הטריות של סקודה (סיטיגו) וסיאט (מיי) שנחשפו בביתן של צ'מפיון. פולקסווגן הביאה את הפאסאט CC והאמארוק, ואילו אודי את ה-A4 וה-A5 המחודשות ואת ה-A1 תצורת 5 דלתות.