יונדאי סטנה פה
יונדאי סנטה פה, רכב הפנאי שטח של יצרנית הרכב הקוריאנית הגדולה, מהווה בורג חשוב במצבת הדגמים של החברה. מאז הצגת הדור הראשון בשנת 2000 ועד היום, מציינת היצרנית בגאווה, נמכרו כמעט 2.56 מיליון יחידות ברחבי העולם, מתוכם יותר מ-350,000 יחידות בשוק האירופאי. גם אצלנו נחל הדור הנוכחי של יונדאי סנטה פה (שהוצג בתערוכת דטרויט 2006) הצלחה גדולה.
יונדאי סנטה פה החדש שומר על קווי העיצוב הכלליים של קודמו. שפת העיצוב החדשה: Storm Edge ("קצה הסערה" בתרגום חופשי), מעניקה לרכב חזות שרירית ואגרסיבית מבעבר. החזית מקבלת את עיצוב האקסגון האופיינית לדגמי היצרנית. מהצד נראה הסנטה פה ארוך, אולי בגלל קו החלונות הגבוה כשיחד עם קימור המתחיל בכנף הקדמית ונגמר בחלק העליון של בית הגלגל האחורי יוצרים כתף חסונה של המרכב. החלק האחורי מקבל שפה מעוגלת החותכת את דלת תא המטען בחלקה התחתון, ספוילר אחורי קטן משלים ישבן נאה אך לא בולט במיוחד.

בסיס הגלגלים של הדור החדש שומר על מידות הדור היוצא (270 ס"מ). נתון האורך עומד על 469 ס"מ (+0.5 ס"מ), רוחב של 188 (ס"מ אחד פחות) ונתון גובה שצנח ב-8 ס"מ לכדי 168 ס"מ בלבד (176 ס"מ בדור הקודם).

תא הנוסעים מציע שדרוג מהותי לאיכות החומרים ורמות האבזור יהיו גבוהות מתמיד. בין שלל המערכות הידועות תציע יונדאי מערכת חנייה אוטומטית, מצלמת רוורס (מסך "7), מושבים חשמליים (עם זיכרון לנהג). השורה השנייה נעה על מסילה וכמובן מתקפלת לחלוטין בעזרת כפתור אחד ופעולה פשוטה. ע"פ היצרנית המרווח לנוסעים בשורה הראשונה והשנייה גדל ב-38 מ"מ ו-45 מ"מ בהתאמה. עוד מוסיפים ביונדאי כי תא המטען גדל גם הוא ומציע נפח של 534 ליטר (בדגמי חמישה מקומות).

שלוש יחידות הנעה קיימות בעת ההשקה: שני מנועי דיזל ומנוע בנזין אחד, עם הספקים הנעים בין 150 ל-200 כ"ס (מנועים נוספים יגיעו בהמשך). המנוע הבכיר בהיצע נשאר אותו דיזל בנפח 2.2 ליטר טורבו עם מניפה משתנה (VGT). מנוע זה מנפק 200 כ"ס ו-43.9 קג"מ, עם הנעה כפולה ותיבה אוטומטית, הוא ישלים את המיאוץ הקלאסי למאה קמ"ש ב-9.8 שניות עד למהירות מרבית של 190 קמ"ש. מתחתיו בהיצע יוצע מנוע 2.0 ל' טורבו דיזל (גם הוא עם מניפה משתנה), מנוע זה מנפק 150 כ"ס ו-38.9 קג"מ. פליטת ה-CO2 למנוע זה עומדת על 155 גרם לק"מ. מנוע הבנזין היחיד בהיצע יהיה בנפח 2.4 ל' (GDI) ויציע הספק של 193 כ"ס (25 קג"מ). פליטת המזהמים למנוע זה תעמוד על 197 גרם לק"מ בממוצע.
יונדאי סנטה פה החדש מוצע עם תיבות שישה הילוכים, ידניות או אוטומטיות. כאשר מנוע הדיזל הקטן מקבל את התיבה הידנית כסטנדרט. תיבות ההילוכים מקבלות יחס סופי גבוה, בכדי לשפר את תצרוכת הדלק ופליטת המזהמים במהירויות שיוט. יונדאי מצהירה כי תיבת ההילוכים החדשה אמנם משתמשת בממיר מומנט קונבנציונאלי, אך שוקלת כ-12 ק"ג פחות מבעבר ואחראית לשיפור של 12% בתצרוכת הדלק לעומת תיבות רגילות.

כמו שאר הדגמים האירופאים של היצרנית, תציע יונדאי את כל ארסנל הבטיחות בסנטה פה החדש. מערכת אזהרה מסטייה בנתיב מצטרפת למערכות המוכרות (ABS, בקרת יציבות ואחיזה, ירידה במורד).מערכת בקרת שיוט אקטיבית תוצע גם היא, עם זאת לא ברור אם כסטנדרט או באיזה רמת גימור.
יונדאי סנטה פה החדש צפוי כמובן להגיע לישראל, כנראה לקראת סוף שנה זו או בתחילת השנה הבאה.