כריסטינימזה עשרות שנים מנסים, ולעיתים אף מצליחים, יצרנים וממציאים למיניהם לתכנן ואף לייצר אופנוע כפול הנעה; על פניו הרעיון פשוט וחכם: למה לא להעביר כוח גם אל הגלגל הקדמי, וכך – בדיוק כמו ברכב מרובע גלגלים – להשיג אחיזה משופרת, וכפועל יוצא כושר עבירות טוב יותר. מסתבר שזה לא כל-כך פשוט. אופנוע מתנהג אחרת מרכב מרובע גלגלים; הוא קל יותר, גרום וצר ולרוכב יש השפעה מכרעת על התנהגותו והמצב בו הוא נמצא כמעט בכל רגע ורגע. איך שלא הסתכלו על זה – העברת כוח המנוע (גם) אל הגלגל הקדמי היתה עניין מסובך למדי, מסורבל ולא פעם אף כבד. ימאהה הייתה לחברה הגדולה היחידה שניסתה ברצינות להיכנס לתחום ואף הריצה מספר אבות טיפוס עם הינע קדמי קומפקטי וקל משקל יחסית וכוונות ייצור, אך בעיות אמינות וסרבול, כמו גם עלויות, הניעו אותה מהסיפור. גם הונדה, סוזוקי וק.ט.מ ניסו את העניין – וזו האחרונה אף "מאיימת" להכניס דגם כפול הנעה לייצור בזמן הקרוב – אך ללא המשכיות. למעשה מציע כיום רק יצרן אחד אופנוע כפול הנעה, וגם כאן מדובר יותר ב"חצי טרקטורון" מאשר באופנוע שטח כפי שאנו מכירים אותם.

'רוקון' היא יצרנית אמריקאית מוורמונט המייצרת מאז 1963 דגמי אופנוע כפולי הנעה. חיות פשוטות (אם לא פרימיטיביות...) אלה נועדו לעבודה בתנאי עבירות קשים, לנשיאת משקלים ולמעשה מהווים מבחינה רעיונית את אבי-אבות הטרקטורונים כפולי ההנעה המיועדים לעבודה. רוקון מייצרת את דגמיה כמעט ללא שינוי מאז 1963 והכלים שלה (בהיצע מספר גרסאות במחירים הנעים בין 6,200 ל-7,000 דולר) מצוידים במנוע פשוט וחלש כאשר עיקר הפוקוס מושם על קשיחות המבנה והשלדה, הגלגלים השמנים ששניהם מונעים ויכולת הנשיאה. תשכחו מכל תכונה אחרת שהייתם מצפים לפגוש באופנוע שטח מודרני – בעיקר אלה הקשורות לפנאי והנאה – ותקבלו את הסיבה העיקרית שכלים אלו הנם ייעודיים לקהל נישתי ביותר ולכן לא עומדים בחזיתו של כל בית שני בשכונה בה אתם גרים. טרקטור על שני גלגלים, ובסרטון שלפניכם תראו מה הוא יודע לעשות:



ללא כל קשר לרוקון הוותיקה, מציעה עתה חברה אמריקאית נוספת אופנוע כפול הנעה. 'כריסטיני' החלה בכלל עם אופניים, כאשר כבר ב-1995 פיתחה אב טיפוס ראשון של אופני הרים כפולי הנעה; ב-2001 החלה בשיווק דגם ראשון ובאותה השנה מכרה ערכות להינע כפול לחברת ג'יפ, עבור ליין אופניים ממותג אותו הציעה. ב-2002 השתמשה באותה הטכנולוגיה ובידע שצברה לפיתוח מערכת הנעה כפולה באופנוע שטח וב-2007 מכרה דגם ראשון ללקוח. החברה המשיכה בפיתוח מערכות הינע כפול לאופנועי שטח כאשר כבסיס משמשים כלים מתוצרת יצרניות אחרות, בעיקר ק.ט.מ. המטרה העיקרית הייתה להיכנס לצבא ארה"ב, ולמרות מידע מועט בנושא, ככל הנראה, לאחר ניסויים שהחלו ב-2009, מכרה החברה בשנה שעברה כמות לא ידועה של אופנועי שטח כפולי הנעה עבור יחידות מובחרות בצבא ארה"ב, במסגרת ניסוי ארוך טווח משותף. בסוף 2011 הציגה כריסטיני ליין אופנועים כפולי הנעה ראשון מתוצרתה, ועתה, בימים אלו, מתחיל השיווק. ההיצע כולל 4 דגמים מוכנים ו'ערכה' הכוללת שלדה עם מערכת ההינע הכפול, אליה מחבר הרוכש מכלולים (מנוע, בולמים, פלסטיקה וכיו"ב) כראות עיניו. שלושה מהדגמים הם 4-פעימתיים (450 סמ"ק), כולל גרסת סופר-מוטו לכביש, ואחד הוא דו-פעימתי עם מנוע בנפח 300 סמ"ק למשימות אנדורו. טווחי המחיר נעים בים 6,900 ל-9,000 דולר.

אז איך זה עובד? מתיבת ההילוכים, בצמוד ליציאת הכוח לאחור, מעבירה שרשרת את כוח המנוע אל תיבת העברה קטנה בחלק העליון של המנוע, ממנה יוצא גל הינע המניע בסופו של דבר צמד גלי הינע דקיקים וטלסקופיים (אורכם יכול להשתנות, בהתאם למצב המזלג) העוברים בצמוד לשתי זרועות המזלג הקדמי כלפי מטה, עד לציר הגלגל. שם, בדומה להעברת הכוח המתבצעת בדיפרנציאל, מועבר הכוח אל הגלגל הקדמי. אחד היתרונות במערכת של כריסטיני הוא בחופש הניתן לגלגל ברגע שהוא מסתובב מהר יותר ממהירות ההינע. נתון זה חשוב ביותר ברכיבת שטח אגרסיבית בה יש לא מעט נחיתות על הגלגל הקדמי בלבד, ואז מומלץ מאוד שהגלגל לא ייבלם באמצעות מערכת ההינע, או שזו תיקרע כתוצאה מעומס פתאומי.



בכריסטיני מאוד מאמינים באופנועים כפולי ההנעה שלהם ונראה באמת שהעסק עובד. הם לא מהססים להגדירם כ"אופנועי השטח הטובים בעולם". אם כלים אלו ייוצרו במספרים גדולים – ולא מעט תלוי בצבא ארה"ב כעת – הרי שהטכנולוגיה תהפוך לאמינה ונגישה יותר ובהחלט ייתכן שאופנוע כפול הנעה יהפוך לאופציה רלוונטית. אבל, לא מעט רוכבי שטח שואלים עצמם "למה זה טוב"? חלק מניהוג האופנוע\ כפי שמקובל כיום, מתבסס על הבדלי האחיזה והמהירות בין הגלגל הקדמי לאחורי. חלק מטכניקות הרכיבה דורשות בלימת או האצת הגלגל האחורי באוויר באמצעות המצערת או הבלם, על מנת לשלוט בזווית הכלי באוויר – עם הינע כפול זה יהפוך למסורבל יותר. אין ספק שברכיבה איטית יחסית או בשטחים קיצוניים לעבירות יברך כל רוכב על עוד אחיזה מלפנים. רכיבת פאן? זה עדיין דורש הוכחה.

מצד שני, די שאופנוע כזה יתחיל לזכות במרוצים, והדרך להפוך ללהיט סלולה בפניו, תרתי משמע. את הכלים להצליח בכך יש לאופנועי כריסטיני ללא ספק.