אין זה סוד או מפתיע לגלות שעייפות היא גורם כבד משקל בתאונות דרכים, בעיקר אצל נהגים מקצועיים הנוסעים שעות רבות לצורך פרנסתם. רצונות הנושא והסכנות הממשיות הטמונות בעייפות בעת הנהיגה הביאו לא מעט יצרניות לפתח מערכות שונות להתרעה מוקדמת בפני הירדמות – רובן ככולן מנתרות את מצב ותנוחת הראש, נדנוד, סטייה מנתיב ועוד סממנים חיצוניים בכדי להתריע ולהעיר את הנהג. לא פעם התרעות אלו הן בגדר מעט מדי ומאוחר מדי.

חברה אוסטרלית בשם EdanSafe עוסקת מזה כשלוש שנים בפיתוח מערכת מתקדמת ופשוטה לשימוש המתיימרת להציע פריצת דרך בתחום, הודות ליכולת ההתרעה המוקדמת וה"חיזוי" של מצב עייפות הנהג – לפני שהליך ההירדמות מתחיל, ואז לא פעם זה יכול להיות כבר מאוחר מדי.
החברה השיקה זה עתה את הגרסה המוכנה לייצור של כובע תמים למראה, הנקרא SmartCap אותו חובש הנהג על הראש כמו כל כובע אחר. אבל, חיישנים מיוחדים התפורים אל תוך הכובע סורקים בכל רגע נתון את גלי המוח ועוקבים אחר פעילות המוח על מנת לקבל תמונה בזמן אמת של מצב עייפות הנהג. החיישנים מנתרים את פעולתו החשמלית של המוח מדי שנייה, מנתחים את המידע, מעבדים אותו לכדי מצגת גראפית ומעבירים את הנתונים לצג המגיע עם המערכת או לכל צג אחר דוגמת סמארטפון או מסך ה-LCD ברכב. הצג יראה לנהג בכל רגע נתון את מצב העייפות האמיתי שלו ויתריע אם הכובע אינו מונח נכון או הורד, וכמובן – אם רמת העייפות תגיע לשלב מסוכן; אז יצטרפו אל התצוגה גם צלילי אזהרה.

בחברה המפתחת מסבירים שבמקרים רבים הנהג מתעלם מהעייפות או אינו מצליח להבין ולנתח באמת את רמת העייפות בה הוא נמצא. לא פעם לחץ הזמן, נסיבות סביבתיות, חוסר תשומת לב או כל סיבה אחרת עלולים לגרום לנהג להתעלם מסימני אזהרה טבעיים המתריעים על עייפות מסוכנת. היכולת העצמית של כל אחד לנתח בזמן אמת ובאובייקטיביות את מצב העייפות שלו היא גם מוגבלת, ולכן בדיוק מוכנסת מערכת ה-SmartCap.

הכובע על מערכת החיישנים שלו ניתן לכביסה ולכיבוי המערכת בעת הצורך. בשלב זה נמצא הכובע המהפכני בניסוי משותף עם כמה גופים מענף המכרות באוסטרליה, כאשר הצלחה שם תוביל לייצור סדרתי המוני ולשיווק לכל דכפין החל מאמצע שנה זו. בתכנון על אותו העיקרון גם 'בנדנה' וקסדת בטיחות.