פיאט סטראדה
אם אתם מופתעים לשמוע על טנדר מבית פיאט, ואינכם מכירים את השם סטראדה (Strada), אולי כדאי שתתחילו להכיר. מדובר בטנדר המבוסס על שלדת הסופרמיני של פיאט, ומיוצר במפעל של החברה בברזיל מאז 2009. השם מגיע עוד משנות ה-70', עת הסופרמיני ריטמו נמכרה תחתיו בשווקים מסוימים באירופה. ב-1996 קיבל הטנדר הברזילאי את השם ומאז עבר מספר גלגולים עד לדור הנוכחי, שקיבל השראת עיצוב מהפונטו, בין השאר.
למה זה מעניין? כי לראשונה מגיע הסטראדה הנוכחי לאירופה ויימכר באיטליה ובעתיד גם בשווקים נוספים, במגוון הגרסאות בהן נמכר בהצלחה עד כה ברחבי דרום אמריקה. הסטראדה יימכר בשלוש גרסאות מרכב (קצר, קבינה ארוכה וקבינה כפולה) ובשלוש רמות גימור (working, trekking, adventure).
פיאט סטראדה – הטנדר הברזילאי
צילום: מנהל
הממדים הם 441 ס"מ לאורך ו-166 ס"מ לרוחב (446 ו-174 בהתאמה לגרסת ה-adventure) ובסיס הגלגלים הוא 272 ס"מ. מידות הארגז הן 168.5 ס"מ באורך לגרסה הרגילה, 133 ס"מ לגרסת הקבינה הארוכה ו-108 ס"מ לקבינה הכפולה, הנושאת ארבעה מבוגרים. רוחבו של הארגז הוא 130 ס"מ, והוא יכול לשאת עד כ-300 ק"ג של ציוד, כשהמשקל המותר הכולל לנשיאה הוא עד כ-705 ק"ג. לשם השוואה, הנתונים המקבילים עבור טנדר בגודל מלא הזול ביותר בישראל כיום, הגרייט-וול סטיד (הגדול מהסטראדה משמעותית), הינם: 138 ס"מ באורך הארגז, 146 ס"מ ברוחב, וכושר העמסה מירבי של 635 ק"ג.
יחידת הכוח היא מנוע ה-1.3 ל' מולטיג'ט, המספק 95 כ"ס ו-20.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד בעזרת מגדש טורבו, ושומר על צריכה ממוצעת של קרוב ל-19 ק"מ לליטר, בעזרת תיבה ידנית, כמובן. כאופציה ניתן להוסיף נעילת דיפרנציאל אלקטרונית עבור שטח קשה – אביזר מומלץ במיוחד עבור הנוהגים בשטח, כיוון שלרכב הנעת 2X4 בלבד. ברמות הגימור הגבוהות מגיע הסטראדה עם בקרת אקלים, פנסי ערפל, חישוקים קלים, גג שמש, הגה עור ועוד.
פיאט סטראדה – הטנדר הברזילאי
צילום: מנהל
המחירים באירופה יחלו מכ-13,000 אירו ועד לכ-16,000 אירו עבור הגרסה הבכירה. עצם הייבוא לאירופה אמור להקל על הייבוא לארץ שימצא בישראל רק טנדר אחד בממדים דומים, פיאג'ו פורטר.