ניסאן טידה. לא משפחתית - אלא סופרמיני
במשך שנים נדמה היה שהישראלי המצוי, בדומה לחברו האמריקני ובשונה מחברו האירופי, אינו מכיר בכך שמשפחתית קומפקטית יכולה להיות במרכב אחר מלבד סדאן. במשך שנים ניסו מיטב כתבי הרכב להגדיר את המניעים הפסיכולוגיים, שהביאו לכך שמרכב הסדאן זוכה לפופולאריות כל-כך גבוהה בישראל. מאהבת ה"פח-לשקל" הידועה, דרך המעמד החברתי והאגו הרגיש ועד לצורך של הישראלי הממוצע למקום איחסון לציוד צבאי לשעת חירום. הישראלי נולד במשפחתית קומפקטית עם ישבן גדול וככל הנראה גם יסיים את חייו באחת כזו.
יבואניות הרכב בישראל זיהו במהלך השנים את הנטיה הישראלית לאחוריים כבדים, ועשו ככל יכולתן לשווק כל רכב אפשרי בכל קטגוריה בתצורת סדאן. וכך בשנות ה-90 קמה לה קטגוריית "משפחתיות קטנות", קטגוריה שמורכבת כולה ממכוניות סופרמיני שמתחפשות למשפחתיות, ומטעות רוכשים תמימים על-ידי הדבקת תא מטען נפרד לגוף קטן.
נדגיש שוב: תא המטען המוארך אינו תורם כלל למרחב הפנים של הרכב, שנותר קצר וצר יותר משל משפחתית קומפקטית. את הקטגוריה המעט משונה הזו מובילה בכ-20 השנה האחרונות יונדאי אקסנט על שלל דורותיה, שבמשך שנים שווקה כמעין סוג של משפחתית זולה למרות שממדיה מעולם לא כיסו הבטחה זו. עם הצטמצמות פערי המחיר בין המשפחתיות הקומפקטיות לקטנות, ועם עלייה ברמה ההשכלה המוטורית של הלקוח הישראלי, בשנים האחרונות החיבה לקטגוריית המשפחתיות הקטנות דעכה קלות, וכיום הן נפוצות בעיקר בציי רכב.
מנפץ המיתוסים: משפחתית או בכלל סופרמיני?
צילום: מנהל
הונדה אינסייט. סופרמיני (על בסיס הג'אז)
הנה כמה דוגמאות להבדל בין משפחתית קומפקטית למשפחתית קטנה
- מאזדה 3 מול יונדאי i25: המאזדה ארוכה יותר ב-21 ס"מ, רחבה יותר ב-5.5 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה ארוך יותר ב-7 ס"מ והיא כבדה יותר ב-197 ק"ג.
- פורד פוקוס מול ניסאן טידה סדאן: הפורד ארוכה יותר ב-5.5 ס"מ, רחבה יותר ב-13 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה ארוך יותר ב-5 ס"מ אך במפתיע הטידה כבדה יותר ב-76 ק"ג (מה שבעיקר מעיד על תכנון מיושן).
- רנו פלואנס מול סוזוקי SX4: הרנו ארוכה יותר ב-13 ס"מ, רחבה יותר ב-8 ס"מ, בסיס הגלגים שלה ארוך יותר ב-20 ס"מ והיא כבדה יותר ב-30 ק"ג.
- יונדאי i35 מול שברולט סוניק: היונדאי ארוכה יותר ב-13 ס"מ, רחבה יותר ב-4 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה גדול יותר ב-17.5 ס"מ והיא כבדה יותר ב-95 ק"ג.
- פולקסווגן ג'טה מול הונדה אינסייט: הפולקסווגן ארוכה יותר ב-25 ס"מ, רחבה יותר ב-8.5 ס"מ, בסיס הגלגלים שלה גדול יותר ב-10 ס"מ והיא כבדה יותר ב-126 ק"ג.
לסיכום
* שימו לב במדריך הקניה לקטגוריה שבה ממוצב כל רכב שבו אתם מתעניינים.
* לא כל רכב במרכב סדאן הוא משפחתי מבחינת מרווח לנוסעים, ולא כל האצ'בק היא מכונית קטנה, בחנו כל מקרה לגופו.
* משפחתיות במרכב חמש דלתות קטנות יותר מגרסאות הסדאן שלהן רק באורך הכללי, כאשר כל ההבדל מאחורי הספסל האחורי (כלומר לא משפיע על המרווח לנוסעים). גם הבדלי הביצועים ותצרוכת הדלק זניחים.
* משפחתיות קומפקטיות במרכב האצ'בק מרווחות יותר ממשפחתיות קטנות, גם אם האורך כללי של משפחתית קטנה הוא דומה או ארוך יותר.
* השוו נתוני בסיס גלגלים. מדד זה הוא החשוב ביותר לקביעת הגדול האמיתי של הרכב.
* השוו נתוני משקל. הבדלים גדולים במשקל הרכב עלולים לרמוז על הבדלים בקטגוריה.
* השוו נתוני רוחב. מכוניות קטנות נוטות להיות צרות גם אם הן ארוכות יחסית.
* התעלמו מהנחות שאתם עושים על סמך מראה עיניים.