פיג'ו 508פיג'ו 508 היא לא המשפחתית הצרפתית של פעם. קודם כל, מכיוון ששוק המשפחתיות הגדולות באירופה הולך ומתכווץ, אך יותר מכך בגלל השינוי הקיצוני בעיצוב מקודמתה. אחרי שנים של חתירה לכיוון אגרסיבי מדי, שהוליד מכוניות בולטות אך ללא חן ושיק צרפתי, ה-508 משדרת בבירור שפיג'ו חוזרת לכיוון מופנם ואלגנטי. במבט ראשון היא קונה אותנו בפרופורציות המאוזנות והנעימות. זה בולט כמובן בחרטום המפוסל ברכות, שקיבל סבכה במידות הגיוניות וצורה נעימה. זה ממשיך ליחידות התאורה הקטנות מבעבר, ולצללית כללית זורמת יותר ובייחוד... אלגנטית. ה-508 נראית גדולה אך לא מגושמת, מרשימה אך לא צעקנית, מושכת אך לא בולטת מדי. רק מבט מהצד כלפי החלק הקדמי מגלה מכסה מנוע קצת בולט מדי.
נעים מבפנים
השינוי לעומת העבר ברור גם בפנים, ושוב מילת המפתח היא "נעים לעין". פיג'ו 508 עושה זאת עם קווים אלגנטיים וקלאסיים, שאינם חדשניים מדי או זועקים טכנולוגיה ואבזור. אבל הדבר הראשון שבולט ממושב הנהג היא תחושה אינטימית מבעבר. שמשת הענק שגולשת הרחק לפנים והחלונות הגדולים הוחלפו במשהו יותר קטן וקרוב. וכך, למרות שהמכונית גדולה מקודמתה משמעותית, היא אינה מרגישה ענקית.
סביבת הנהג ברורה, איכותית וכמעט יוקרתית, למרות שזו בעצם גרסת הבסיס. למחוונים מראה אלגנטי עם מסגרות המתכת, וגם אם לא ברור מדוע צריך מד חום שמן מנוע, הוא נראה טוב. גם ההגה הנעים והשטוח בתחתית נראה טוב, ובניגוד לעבר עוטה שפע מתגי פיקוד (למערך השמע, טלפון ובקרת השיוט). כך גם תאורת הפנים בעלת העיצוב המודרני, שכוללת גם טפטוף עילי של אור רך על הקונסולה. בקרת האקלים נוחה לשימוש וכמו מערכת השמע נראית טוב מבעבר.
צילום: תומר פדר
אבל למרות המראה הנקי, יש מספר פגמים תמוהים בהנדסת האנוש: זה מתחיל במערכת שמע לא נוחה לתפעול, ומתגים על ההגה שנלחצים לעיתים בתמרוני חניה. זה ממשיך למיקום כיוון גובה אלומת הפנסים וניתוק בקרת היציבות בתוך תא סגור משמאל לנהג – וזה ממש לא נוח. בנוסף נראה שהיא ששה מדי לצלצל בפעמוני אזהרה משונים. ואולי זה המקום לתהות מדוע תא הכפפות המקורר קטן מדי: כך הרי ממילא אי אפשר לשים בו בקבוק.
ניתן להגיע לתנוחת נהיגה טובה, אבל לוקח קצת זמן למצוא אותה. המושב עצמו מעט רך מדי בחלקו האחורי, וטווח כיוון הגובה מוגבל. מאחור המרחב מצוין, ולמרות מושב נמוך יחסית הישיבה נוחה, והרצפה השטוחה מסייעת. יש שם גם פיצול נוח למיזוג. תא המטען, שנפתח באמצעות מתג, מראה ששיפור האיכות מגיע גם לכאן. הנפח גדול, אך התא מעט נמוך עבור חפצים גבוהים.
נעים בכביש
עוד שינוי גדול לעומת ה-407 הוא המעבר למנוע 1.6 ליטר מוגדש. כחלק מהארגון מחדש, פיג'ו נפרדה מיחידות הכוח הגדולות, כולל ה-2.0 ליטר הוותיק. יש ל-1.6 גרסת 120 כ"ס שלא מגיעה אלינו, או גרסה מוגדשת עם 156 כ"ס שנבחנת כאן, ושמשודכת לתיבת שישה הילוכים אוטומטית של אייסין. זהו אותו שילוב שהכרנו בפיג'ו 3008 ו-5008 ולאחרונה גם בסיטרואן C5 המחודשת.
צילום: תומר פדר
ההבדל לעומת ה-407 עצום. שילוב המנוע והתיבה עובד היטב, ולמרות שה-508 לא מרגישה זריזה או תזזיתית, היא צוברת מהירות באופן נחוש ועקבי, ובו בעת גם רגוע ונינוח – יכולת שהיתה מעבר למידות קודמתה.
המנוע משיג את שיא המומנט בסל"ד נמוך, ומביא תנופה טובה למכונית מרגע הלחיצה על המצערת. הוא מגיב היטב כמעט בכל מצב והילוך, ולמעשה אין טעם לטפס לסל"ד גבוה ורועש, שם נוצרת עדיין תהודה מעצבנת (פחות מב-C5). אפילו בעקיפות, או בטיפוסים בעלייה, לא נדרשים לרוב לטפס לסל"ד גבוה באמת. התיבה אינה זריזה במיוחד ומגיבה מעט באיטיות לפקודות המצערת, ועדיין יוצרת פעולה נעימה וכמעט נטולת זעזועים. ה-508 מאפשרת גם תפעול ידני נוח מההגה, אך רוב הזמן הוא אינו מרגיש נחוץ ומשמש יותר לצורך שמירה על מהירות בירידה.
כבר סיפרנו בעבר שהשילוב הזה חסכוני וכך גם הפעם. קצב צריכת הדלק יכול להגיע בשיוט ל-15 ק"מ ליטר או במצב ריאלי יותר לכ-12.5 ק"מ לליטר. תחת עומס או בנסיעה עירונית תגיע הצריכה לאיזור 10.5 ק"מ לליטר.
צילום: תומר פדר
גם מבחינת התנהגות הכביש פיג'ו 508 ממשיכה באותה דרך נעימה, שקולה וקלה לשליטה. היא מציעה התנהגות מאוד מגובשת, ברורה ומאוזנת. ההיגוי, שברגע הראשון מרגיש קצת מלאכותי, מקבל משקל ודיוק כשעולה המהירות והמכונית מגיבה לפקודותיו באופן רגוע ושליו. בפניות ה-508 שומרת על תחושה צפויה ויכולה לצלוח כבישים מעוקלים בקצב מהיר. נראה שבפיג'ו לא חיפשו תחושה ספורטיבית במיוחד, אלא משהו יותר סולידי, וגם פעולת הבלמים היא כזו תוך שמירה על כושר גם תחת עומס.
סעיף הנוחות, שאמור להיות נקודה חזקה ברכב צרפתי שחוזר למקורות, הוא קצת יותר מורכב. בשניות הראשונות ה-508 מרגישה שקטה, נעימה ומבודדת. אלא שבעיקר במהירויות עירוניות השלווה מופרת לא פעם (כולל רעשי מתלים). ניגוד בולט לשקט ולנוחות שלפני. מחוץ לעיר המצב טוב יותר, אך גם כאן שקעים רוחביים יכולים להביא לרעד וכפלי כביש עלולים לגרום לניתור.
צילום: תומר פדר
נעימה
החדשות הטובות? פיג'ו חוזרת לנוסחה ולאווירה האלגנטית והסולידית שהיו פעם סימן ההיכר שלה. פיג'ו 508, בניגוד לקודמתה, אינה זועקת למרחקים או רעשנית, ומתמקדת בגינונים נכונים ואווירה נעימה. היא עושה זאת היטב, כאשר גם גרסת הבסיס מצוידת ומצליחה ליצור רושם עשיר במחיר שאינו יקר (161,000 שקל). תמורת 14,000 שקל נוספים תוכלו לקבל את גרסת האקטיב עם חישוקים קלים וגדולים יותר ("17) תפעול חשמלי למושב, תצוגה עילית, חיישני חניה, גשם ותאורה ועוד. כך שעם יחידת כוח חדשה ואיכותית, ברור שה-508 היא עוד יריבה ראויה שמצטרפת לזירה תחרותית. האם היא יכולה לנצח יריבות קשות כמו פורד מונדיאו? לא בטוח, אבל לפחות היא חוזרת למשחק והופכת לאחת האופציות המעניינות בשוק.