רבים בארץ בוודאי עוד זוכרים את קטנועי למברטה שהסתובבו כאן לא מעט, מתחרות איטלקיות בווספה המיתולוגית. למברטה מייצרת קטנועים מאז 1947 (ווספה מאז 1946) וסיפורה של יצרנית זו חווה עליות ומורדות שיכולות לשמש בסיס טוב לטלנובלה לטינית מהזן היותר בכייני. על רגל אחת נספר שפרדיננדו אינוצ'נטי עשה הון מאז 1922, עת ייסד מפעל לייצור וכיפוף צינורות מתכת ועד למלחה"ע השנייה, במהלכה הופצץ מפעל חייו – שכבר העסיק למעלה מ-6,000 עובדים – ונהרס עד לייסוד. כאשר יצא – כמעט תרתי משמע – מבין הריסות מפעלו אל איטליה ההרוסה מהמלחמה, החליט שהדבר הבא אותו צריך יהיה כלי רכב אישי וזול – קטנוע. אגב, כמו אנריקו פיאג'ו, שתכנן והמציא את הווספה האלמותית, כך הושפע גם אינוצ'נטי מ... יצרנית אופנוע מתקפל אמריקאי בשם קאשמן, שנועד בכלל לצנוח יחד עם החיילים המוצנחים מעבר לקווי האויב. ב-1947 החל ייצור הלמברטה הראשונה שבניגוד לווספה המעוגלת יותר ניחנה בקווים ישרים וחדים – בהשפעת כלי טייס; הגנראל האיטלקי בדימוס – קוראדינו דה-אסקאניו, שנשכר על-ידי אינוצ'נטי עיצב את הלמברטה הראשונה כאשר באמתחתו תכנון המסוק האיטלקי הראשון.
למברטה – קאמבק איטלקי (וידאו)
צילום: מנהל
על-מנת לקצר את סיפורנו הפעם, נדלג ל-1972, השנה בה נרכשה החברה (למעשה הידע ופסי הייצור) על-ידי ממשלת הודו שבאמצעותה הקימה את "אינדיאה סקוטרס בע"מ" והפכה לעוד יצרנית הודית, אחת מני רבות, המייצרות בעיקר לשוק המקומי. כיאה למיתוס קמו מיד עשרות מועדוני מעריצים ובעלי למברטה שעסקו מאז ועד היום בעיקר בהכפשת המתחרה המרה ווספה ומפגשים עם קטנועיהם המקושטים והמשופצים.

במסגרת תערוכת האופנועים של מילאנו שנערכה לא מכבר נחשפה הלמברטה המודרנית, ב'קאמבק' מעורר תקווה. מסתבר שהשם והלוגו 'למברטה' שייכים כיום לחברה בשם 'מוטולייף' מרומא-איטליה והיא ביצעה את החייאת המותג באופן שנראה ההגיוני ביותר: הטכנולוגיה היא מבית SYM (סאנג-יאנג) הטיוואנית, שאצלה גם מיוצרים הדגמים, והמראה – עיניכם הרואות, רטרו במיטבו. כמו ווספה המודרנית כך הקפידו גם בלמברטה לייצר את המרכב מפח ולא מפלסטיק ויחד עם אלמנטים עיצוביים קלאסיים הכל נשען כאמור על טכנולוגיה מוכרת, זולה ואמינה. עם ההשקה מחדש הוצגו 2 דגמים – 125 ו-150 סמ"ק – שלמרות היעדר חשיפת פרטים רבים, ניתן לנחש שמתחת לפח העסק דומה למוכר אצל קטנועים בנפח דומה מבית סאנג-יאנג – ומכן ברור שהכוח מועבר באמצעות ואריאטור (גיר רציף) כמקובל בקטנוע מודרני, ולא דרך הילוכים ידניים כבעבר. מחירים, תחילת שיווק והיכן ישווקו קטנועי למברטה החדשים עוד לא פורסמו. על פניו נראה אבל שמעריצי המותג יכולים לנשום לרווחה.

מה דעתכם? הייתם שמים אחת בחנייה? בינתיים מומלץ לצפות בטיזר שלפניכם, באמצעותו קל לנחש מי נמצא אצל למברטה על הכוונת...