מרצדס540K Spezial Roadsterבין השנים 1936 ל-1940 ייצרו במרצדס את ה-540K – גולת הכותרת בארסנל של מרצדס – שהוצעה במגוון תצורות מרכב: מסדאן ארוכה ומשוריינת, עבור בקופה, קבריולה ועד לרודסטר. ה-540K נחשבה תמיד למכונית אספנות סופר-נדירה וכפועל יוצא – סופר-יקרה, ולפרקים אף החזיקה דוגמא אחת ממנה בתואר המכונית היקרה ביותר שהחליפה ידיים כמשומשת.

ה-540K החליפה את ה-500K ומשמן ניתן להקיש לגבי נפח המנוע: 5.0 ליטר ב-500 שתפחו ל-5.4 ליטר ב-540K. מנוע ה-5.4 ליטר בתצורת 8 צילינדרים בטור ייצר 115 כ"ס צנועים בימים כתיקונם, אך אם הנהג היה חפץ בכוח נוסף היה זה במרחק נגיעה. מגדש-על מתקדם ומשוכלל נכנס לפעולה באופן אוטומטי בעת סחיטת הדוושה או בלחיצת כפתור, העלה את ההספק לפרקים לכדי 180 כ"ס. די להשיג מהירות מרבית סנסציונית לשעתו של 170 קמ"ש.
המרצדס היקרה בהיסטוריה
צילום: RM Auctions
ה-540K יוצרה כשלדה עם מנוע בשלושה אורכי בסיס גלגלים כשבמרצדס עוד הציעו לכל לקוח בניית מרכב לפי הזמנתו וגחמותיו – תשובה לעשרות יצרני המרכבים האקסקלוסיביים של אותה התקופה. לצורך כך במרצדס הקימו בשעתו את "מחלקת הרכבות מיוחדת" בעיירה סינדלפינגן וזו נועדה להגשים את החלום של כל לקוח. אולם גרסאות המרכב השונות כמעט ולא הותירו מקום לבקשות מיוחדות ומתוך סך 419 יחידות ה-540K שיוצרו, רק 70 נמכרו בסופו של דבר בתצורת שלדה עם מנוע ונשלחו לסדנאות שונות לבניית המרכב המבוקש על-ידי הלקוח. תצורת המרכב הנחשקת – והיקרה – ביותר היתה הרודסטר שיוצרה בסינדלפינגן.

אז כמו היום נחשבה ה-540K לאחת היצירות המוטוריות היותר משובחות ונחשקות אותן ניתן היה לרכוש. היתה זו המכונית להיראות בה בשעתו בגרמניה – אך לא רק – וכל המי ומי רצו אחת. המכונית נמכרה גם מחוץ ליבשת הישנה כשלא מעט 540K רודסטר יוצאו לארה"ב; שם מצאו קונים מאושרים ששילמו כ-40% יותר ממה שעלתה בשעתו קאדילק V16 היקרה ביותר.
המרצדס היקרה בהיסטוריה
צילום: RM Auctions
הדגם המצולם, 540K Spezial Roadster בשמו המלא, יוצר בהזמנה מיוחדת שהגיעה מסניף מרצדס בבואנוס איירס, ארגנטינה. מדובר בגרסה מיוחדת של הרודסטר, שנבדלה מאחיותיה – ולא היו הרבה כאלה – בעיקר בדלתות הגבוהות יותר, הזנב הארוך במקצת והחיפויים האחוריים המיוחדים של הגלגל הרזרבי ו"כיסא החותנת" הנשלף. בתצורתה הנוכחית מדובר ביצירה חד פעמית, כאשר רודסטריות דומות – אך לא זהות – יוצרו ככל הידוע רק פעמיים נוספות במחלקת "הבקשות המיוחדות" של מרצדס בשעתו. מנהלי הסניף העבירו לסינדלפינגן את ההזמנה שהתקבלה מלקוח עשיר, בעל רשת חנויות אופנה, והמכונית המפוארת נחתה כחדשה בארגנטינה והתגלגלה במדינה הדרום אמריקאית עד אמצע שנות ה-60'. אז גילה אספן אמריקאי את המכונית, רכש אותה והעבירה לארה"ב. מאז שופצה ושוחזרה מספר פעמים כאשר במהלך השנים העבירה מספר ידיים וזכתה באי-אלו פרסים בתערוכות רכב נחשבות, בכלל זה ה'פבל ביץ'' הנודעת בארה"ב, שם הוכתרה כ"מרצדס היפה ביותר" וכ"יפה בקטגוריה". הבעלים האחרונים – בני הזוג, אספני הרכב האמריקאים אמילי וסאם מאן, מימנו את השיפוץ האחרון וככל הנראה המעמיק והיסודי ביותר. צמד יוצאי מחלקת הקלאסיות במרצדס עמלו על הרכב חודשים רבים, מביאים אותו למצב חדש ובתוך כך מבררים כל פרט אודותיו באמצעות קשריהם במרצדס. מסתבר שהרכב מקורי, כל ההיסטוריה שלו מתועדת ושכל החלקים מתאימים האחר לשני, בעיקר המנוע שצריך להיות תואם לשלדה. ה'באג' היחיד אותו מצאו היה גיר שהוחלף בשלב כלשהו מ-4 ל-5 הילוכים (אופציה שהוצעה בזמנו מהמפעל), אך מדובר בעבודה שנעשתה על-ידי מרצדס, בגיר מקורי ובתיעוד מלא של התהליך.
המרצדס היקרה בהיסטוריה
צילום: RM Auctions
מרצדס 540K יוצרה כאמור בכמה מאות עותקים כאשר רק התזמון הגרוע של השקתה – ממש ערב מלחה"ע ה-2 – מנעו ממנה להטביע חותם של ממש על עולם הרכב. בראיה לאחור מדובר ללא ספק באחת המכוניות הטובות, המתקדמות והאיכותיות שהוצעו בשעתו – והיום, ברוח הישראליות העכשווית ניתן גם לקבוע ששמירת הערך שלה ממש לא רעה; לפני מספר שבועות חתם הכרוז במכירה פומבית בארה"ב את העברת הבעלות של גרסה נדירה זו בעבור לא פחות מ-9,680,000 דולר.
נשמע מופרז עבור משומשת בת כמעט 75? תתפלאו אולי לשמוע שמומחי קלאסיות רבים טוענים שמדובר בעסקה משתלמת שעוד תניב רווחים לרוכש בעתיד...