כיצד קורה שמחיר ליטר בנזין באוקטן 95 מתייקר ב-5 אג' והמדינה מרוויחה יותר מכפול? פשוט מאוד, בונים על הזיכרון הקצר של הציבור. לפני כחודש, בעקבות מחאת הדלק שחזרה לכותרות, החליט האוצר לוותר על ייקור המס על דלק (בלו) ב-31 אג'. אנחנו אולי יכולנו לצהול לצד משאבות הדלק, אך אל תתבלבלו, האוצר לא וויתר על "ששייך לו" (או אולי לנו?!), והחליט להקפיא את רפורמת מס ההכנסה. כך שכולנו הפסדנו כמה מאות שקלים למשכורת הנטו של אותו החודש בין אם תדלקנו את הרכב או לא.

אבל כאמור, זה קרה בחודש שעבר – היסטוריה רחוקה במונחי זיכרון קולקטיביים, ואירועים חדשותיים המתחלפים במהירות האור. החודש החזיר משרד האוצר את המס על הבלו, אמנם "רק" ב-20 אג' לליטר ולא ב-31 אג', אבל גם טרח לעדכן את ההצמדה למדד כך שהתוספת בפועל היא 24 אג'. אז איך זה שליטר בנזין לא התייקר בסכום גבוה יותר? ובכן, מחיר הבנזין לתחילת כל חודש נקבע על פי מחיר חבית נפט באגן הים התיכון בימים האחרונים של החודש הקודם. בעסקות השבוע האחרון של חודש אוגוסט חבית נפט נסחרה במחיר של 77.29 שקלים. מדובר בירידה של 6.9% לעומת החודש שעבר, אולם זו קוזזה בעלייה של 5.16% בשער החליפין של הדולר מול השקל, כך שמחיר הבסיס ירד במקצת אבל לא באופן מהותי.
מי שספג את מרבית עליית המס הן חברות הדלק עצמן, שנאלצו להקטין את מרווח השיווק שהן גובות בכ-19 אג' לליטר. רגע לפני שאתם "קופצים" על המקלדת בטענה כי חברות הדלק מרוויחות מספיק, הרשו לי להסביר.
במקום לרדת, מחיר הבנזין החודש עלה. למה?
צילום: מנהל
אקדים ואומר כי אתם צודקים, חברות הדלק מרוויחות הון וזה בטח לא בשביל לממן את משכורות המתדלקים שעובדים סביב השעון. צמד המילים המכובסות – "מרווח השיווק" – נועד לכסות את הוצאותיהן של חברות הדלק. הוא מבוסס על מרכיבים שאומצו מסל ההוצאות המחושב באירופה בתוספת הוצאות שונות (ביטוח, דלף, אחסון מלאי וכו'). סה"כ מרווח השיווק עמד על 76 אג' לליטר (71 אג' על חשבון הסל האירופאי ועוד 6 אג' עבור הוצאות שונות) והיווה 9.5% ממחיר הבנזין לצרכן.
הבעיה היא שהפעם האחרונה בה חושב הסל האירופאי עליו מתבסס מרווח השיווק של חברות הדלק, נערך ב-2002. בנוסף, לאור רווחיהם האדירים של חברות הדלק, אין ספק שיש צורך לבחון את תמלוגיהן מחדש.

לנדאו נלחץ והתקפל
אז הוקמה ועדה שבחנה את משק הדלק בישראל וזו החליטה כי יש להקטין את מרווח השיווק של חברות הדלק ב-21.5 אג' לליטר (שהם הפחתה של 25%). אבל על שר התשתיות, עוזי לנדאו, הופעלו לחצים והוא המתמהמה עם חתימה על הצו. בתחילת השבוע טען השר כי הפחתת המרווח תביא לפגיעה באיתנותן של חברות הדלק, אבל אתמול, ברגע האחרון לפני קביעת מחיר הבנזין החדש, התרצה השר וסיים את הפרשה בקביעה כי מרווח השיווק יופחת בכ-19 אג' לליטר. לפיכך, התייקר הדלק לצרכן ב-5 אג' בלבד. ליטר בנזין באוקטן 95 עומד החודש על 7.27 שקלים – עליה של 0.7%.
אבל השר לנדאו פוליטיקאי מנוסה ויודע כי אין מקל בלי גזר, ולכן עמלת התדלוק – זו שאתם משלמים אם המתדלק ממלא את המיכל עבורכם – עלתה מ-13 אג' לליטר ל-20 אג' לליטר.

אז לכאורה כולם מרוצים. נעשה "צדק חברתי" ומרווח השיווק של חברות הדלק ירד מ-76 אג' ל-57.2 אג' ועל כן הציבור שמח לאיד שחברות הדלק נפגעו; אבל אלה מרוויחות הון מדי שנה ועוד החודש זכו להטבה כשעמלת התדלוק זינקה בין לילה ב-54%, אז אולי הן לא נפגעו כל כך. אבל אין ספק כי המאושר העיקרי הוא משרד האוצר שהגדיל את הכנסותיו בעוד כמה מיליוני שקלים ועוד באמתלה שהוא הוריד את חברות הדלק על הברכיים. אז זהו, שלא. החודש הינו צריכים לשלם פחות על הדלק! ליטר בנזין היה צריך לרדת מרף שבעת השקלים וכולנו יכולנו לנשום מעט לרווחה, אבל לא – משרד האוצר ממשיך כמנהגו ודוחף ידיים דביקות לכיסי הנהגים.
במקום לרדת, מחיר הבנזין החודש עלה. למה?
צילום: מנהל

אז נכון שאת מחאת הרופאים/מתמחים צריך לסיים (ויפה שעה אחת קודם), וכך גם בכל הנוגע למחאת העגלות, דיור, קשישים וכל שאר הקבוצות הפגועות שבאמת מציגות עיוותים חברתיים. אבל למה תמיד מציבור הנהגים?
ואם כבר לוקחים מציבור הנהגים, מתי גם ידאגו להחזיר לו קמצוץ ממה שלקחו? רכיב המס עומד על 53% ממחיר הדלק הסופי לצרכן, אבל כמה מזה אתם חושבים שיחזור לנהג? כלום. האם אתם חושבים שנראה פה כבישים סלחניים יותר? תחבורה יבשתית יעילה יותר? או אולי אלטרנטיבה אמיתית למכונית? ברור שלא. אנחנו הרי כבר מזמן התרגלנו להיות הפרה החולבת של המשק הישראלי.