לאט-אט, ממש מתחת לאף, מתרחשת כאן מהפכה שקטה בדרך בה הישראלים רוכשים מכונית. זאת בנוסף כמובן למהפכת ה"ייעוץ חינם" אותו אנחנו מציעים לאלפי לקוחות מרוצים בכל חודש (ואם טרם ניסיתם, בפעם הבאה בו אתם מתכוננים לרכוש מכונית – חייגו 3262* ותבינו במה מדובר).
אני מתכוון כמובן לדרכים המימוניות שנפתחות עבור רוכשי רכב חדשות לבקרים. אחרי הליסינג התפעולי, שהשתלב כאן במהפכת ההיי-טק, רכש את ליבם ואת ציי הרכב של החברות הגדולות במשק ובכך שינה את מאזן הכוחות בשוק הרכב, הגיע זמנו של הליסינג הפרטי, המימון הבנקאי ועכשיו גם המימון אותן מעמידות היבואניות עצמן ללקוחותיהן. מתחיל להיות כאן שוק המזכיר במשהו את השוק האמריקני – לא מצטטים מחיר של מכונית אלא מחיר התשלום החודשי (לפעמים אפילו ללא תשלום ראשוני).
אפרט בקצרה מה עומד מאחורי השיטות השונות: ליסינג פרטי הניתן על ידי חברות הליסינג, מנצל את הנחת הגודל אותה הן מקבלות מהיבואניות על מנת למכור רכב בתנאים שהם לפעמים טובים יותר מאשר אלו שבהם מוכרות היבואניות עצמן. אולם חברות אלו אינן מסוגלות לרשום את המכונית על שם הלקוח כיד ראשונה. זאת משום שהיבואניות מתנות את מתן ההנחה ברישום המכונית על שם חברת הליסינג עצמה. יוצאת מהכלל כמובן חברת פריים ליס, שבבעלותה של לובינסקי, המוכנה לרשום את מכוניות פג'ו וסיטרואן אותן היא מייבאת על שם הלקוח.
חברות הליסינג אף מאפשרות השלמת מחיר הרכב וקנייתו על-ידי הלקוח, מכירת המכונית דרך הרשת שלהן וזיכוי הלקוח במחיר שהתקבל בתום תקופת התשלומים. אגב, מתוך הייעוצים הרבים שזורמים אלינו, אנחנו יודעים שהציבור הרחב עדיין אינו אוהב את העובדה שהמכונית לא תהיה בבעלותו, אלא בבעלות חברת הליסינג.
מימון בנקאי הוא תהליך מוכר ואין צורך לפרטו, יש רק לשים לב שלא כל הבנקים נותנים את אותו גובה ההלוואה ו/או את אותה הריבית. במקרה כזה המכונית נרשמת על שם הלקוח ומשועבדת לטובת הבנק. לאחרונה יותר ויותר יבואניות מעמידות בעצמן, תוך שימוש באשראי בנקאי או חוץ בנקאי (של חברות אשראי למשל), הלוואה בתנאים נוחים לרכישת מכונית. היתרון הגדול של שיטה זו היא רישום המכונית על שם הלקוח, והלוואה ללא פגיעה באובליגו הבנקאי.
לסיכום – ככל שיותר יבואניות ויותר קונים יבינו שניתן היום לשדרג את המכונית המשפחתית ללא תשלום ראשוני מעיק, אלא בתשלום חודשי הניתן לתכנון, כך יהפוך שוק הרכב שלנו למשוכלל יותר, לנגיש ליותר מכוניות ולמעניין יותר. אנחנו כמובן בעד.