שברולט וולט. צעד ראשון בדרך לעתיד חשמליבמקביל לנחיתת שברולט וולט ראשונות בארץ, הגיע לביקור גם סגן נשיא ג'נרל מוטורס למחקר ופיתוח ד"ר אלן טאוב. שוחחנו איתו, ושמענו על החזון החשמלי של הקונצרן, האתגרים שעומדים בפניה והדרך לעתיד חשמלי. טאוב הגיע כאורח של מרכז המחקר של ג'נרל מוטורס בארץ, שיקבל לידיו את אחת משתי מכוניות הוולט שנחתו בארץ. המרכז ישתמש בה למשך שנה כדי לבדוק ממשקים ואינטראקציה בין אדם למכונה, סמארטפון, וטכנולוגיות של חיישנים ומערכות בטיחות אקטיביות. המכונית השנייה שהגיעה תשמש את UMI, יבואנית שברולט, לבדיקת נושאי שיווקה בישראל.

"ב-1920 פחות או יותר הומצא ה-DNA של המכונית. עד התקופה הזו היו הרבה סוגי רכב, כולל מכוניות כלאיים, חשמליות, מכוניות מעץ ומאלומיניום. אבל אז פחות או יותר הוחלט שהמכונית תהיה עם מנוע בנזין, ארבעה גלגלים, ומבנה מתכת שבעצם ממשיך את הכרכרה. כאשר אנחנו נכנסים למאה השנייה של המכונית, ברור לנו שהרכב הקיים לא יכול להמשיך ולהתקיים. אנחנו צריכים להמציא את המוצר שלנו מחדש", מסביר ד"ר טאוב.

"96% מהמכוניות מונעות כיום על בנזין, אבל זה לא פתרון לטווח ארוך ולכן אנחנו משקיעים באנרגיות טבעיות, מגז ועד חשמל. מבחינת זיהום, ברור שהמכונית של היום הרבה יותר נקייה מזו שהכרנו בשנות ה-70. בימים של ערפיח כבד בלוס אנג'לס, המכונית החדשה אפילו 'מנקה' את האוויר. אבל ברור לנו שחשמל הוא היעד, אם על-ידי מצבר נטען משקע, או מימן עם תא דלק. אבל זה אינו האתגר היחיד שלנו.

"אנחנו קורבן של הצלחתנו. המכונית הופכת נגישה ליותר מ-50% מהעולם. יש מיליארד כלי רכב שנעים היום על הכבישים, ויהיו 1.2 מיליארד עד סוף העשור. זה גודל כי אנשים אוהבים את התחבורה האישית, וברגע שהם יכולים להרשות זאת לעצמם הם קונים. וזה מביא בעיות".

"רוצים שמכוניות לא יתנגשו כלל"
"הבטיחות הופכת בעייתית. 1.2 מליון אנשים נהרגים בשנה בגלל מכוניות והרבה נפצעים. בשלושת העשורים האחרונים הפכנו את המכונית לבטוחה יותר בתאונות. עכשיו אנחנו רוצים לגרום לכך שהן לא יתנגשו בכלל. זה אחד האתגרים הגדולים שלנו. אבל מכונית שלא מתנגשת יכולה גם לכוון את עצמה, וכך אנחנו מגיעים לרכב שינהג את עצמו. עם זאת, אנשים אוהבים לנהוג אז הפתרון יהיה 'נהיגה לפי דרישה'.
"ויש עוד אתגרים. מה יהיה בערים? עולם הנהיגה יותר אורבני, ו-60% מאוכלוסיית העולם תגור בקרוב בערים. והשאלה איך פותרים את בעיות העומס. את נושא החניה אפשר לשפר עם מכוניות קטנות, ודרך האוטונומיה של המכונית היא גם תדע לנסוע לבד וזה יקל על העומס".

מה התחזית שלך להתפתחות נושא החשמל?
"אפשר להמיר מימן או לחבר לשקע. האתגר הוא להתחרות במנועי בנזין שהתקדמו והתפתחו במשך שנים. למה לשנות זאת? כי הנפט ייגמר מתישהו. מעבר לכך, הניצולת של מנוע חשמלי טובה בהרבה מזו של מנוע בעירה פנימית. וניתן לקבל חשמל ומימן ממקורות טבעיים. הוולט היא הדור הראשון של הטכנולוגיה".
צילום: מנהל
טויוטה פריוס. "כשאנשים אומרים 'היברידי' הם מתכוונים למערכת מקבילית"
מדוע אינכם קוראים לוולט מכונית כלאיים?
"כשאנשים אומרים 'היברידי' הם מתכוונים למערכת מקבילית כמו בטויוטה פריוס. אצלנו הוולט נוסעת על חשמל עם טווח של 60 ק"מ. יש רק מצב אחד לעומס גבוה, בו הכוח עובר באופן ישיר ממנוע הבנזין".

למה רק 60 ק"מ?
"המצברים כבדים, הם שוקלים פי 10 יותר ממנוע בנזין. האם אני יכול להגיע לטווח שהלקוח מצפה? התשובה היא שלילית גם על סמך ההתקדמות הצפויה של החשמל. והטעינה המהירה עליה מדברים, מזיקה למצברים. אנחנו החלטנו לא לשים יותר מדי מצברים, אלא להוסיף מנוע לטעינה. 75% מהעולם נוסעים היום פחות מהטווח הזה, אבל כך הלקוח יכול לקבל תחושה בטוחה. היום אתם לא יוצאים מהבית עם פחות מרבע מיכל דלק. במצב כזה אתם רצים לתדלק. אז האם אני יכול לשכנע את הלקוח שזו נקודת הפתיחה שלו, כי זה הטווח במכונית חשמלית? אני חושב שלא, ויש לנו ניסיון קודם עם מכוניות חשמליות. אנחנו הרי כבר מכרנו את ה-EV1".

מה אתה חושב על נושא החלפת המצברים?
"בכל מקום בעולם אליו הגענו, עלות החשמל זולה משמעותית מבנזין ובהפרשים גדולים. זה אומר שבכל מקום הלקוח יחסוך כסף אם יתחיל להתחבר לקיר. החלפת מצברים נראית לנו פתרון יקר ופחות טוב ממאריך הטווח שלנו".