אלפא מיטו תלתן ירוק מול סיאט איביזה קופרה מול רנו קליאו ספורט – גיליון 293
בדיווח המסכם אודות מסירות רכב ב-2010 הבאנו את התוצאות ברמת המותגים, את השינויים העיקריים ואת מגמות השוק. בהמשך פרסמנו את החלק הראשון של ניתוח המכירות הפרטני בו הצגנו את הקטגוריות הפופולריות ביותר וכעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.
 
 
כלאיים
האינסייט החדשה שמה את הונדה היטב על מפת ההיברידיות גם אם זה על חשבון גרסת הכלאיים של הסיוויק שמכירותיה ירדו ב-71% ביחס נתוני 2009. הבכורה בקטגורייה הירקרה עדיין שייכת לפריוס אך זו ממשיכה להציג ירידה במכירות: מכמעט 2,000 יח' ב-2008 לפחות מ-1,600 יח' ב-2009 ולאזור ה-1,400 יח' בשנה שחלפה.
פרט לאינסייט ולפריוס יש רק עוד מכונית אחת בישראל שהיא היברידית-יעודית: הונדה CR-Z, הקופה הספורטיבית החדשה. התחשבנו בה גם כאן על אף שהיא שייכת לקטגורייה אחרת (קופה/קבריולה). כל שאר ההיברידיות בשוק (כולן פרט לאחת מתוצרת לקסוס) הן גרסאות של דגמים רגילים ונכללו בתוך נתוני אותו דגם. מי שבכל זאת מעוניין לדעת כמה נמכרו מוזמן להציץ בטבלה.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
רכבי פנאי קומפקטיים / בינוניים
מוביל הסגמנט בשנה שעברה, ניסאן קשקאי, הגדיל הן את מכירותיו (תוספת של קרוב ל-50%) והן את יתרונו בראש הסגמנט. יונדאי ix35, שהחליף את הטוסון, נמסר בכמויות משמעותיות רק במחצית השניה של השנה, כך שהנתונים אינם משקפים את קצב המסירות האמיתי שלו. אבל גם אם נצרף את מסירות הטוסון (522 יח') לאלו של ה-ix35, לא נגיע לנתוני הקשקאי. לעומת יונדאי סנטה פה, בגרסה מתוחת-הפנים שהגיעה לכאן בסוף 2009, יותר מהכפיל את מסירותיו לעומת השנה הקודמת ועבר למקום השני – ובסך הכל גם יונדאי הגדילה את מסירותיה בסגמנט בשיעור ניכר.
מי שמסתמן ככוכב בהתהוות הוא ניסאן ג'וק, שבחודשיים בהן הספיק להימכר כאן ב-2010 היה רכב הפנאי הנמכר ביותר – בפער ניכר. לשם השוואה, סקודה יטי שבמובן מסויים פונה לאותו קהל לקוחות כמו הג'וק, מצא רק 440 לקוחות וזאת בשבעה חודשי פעילות. ונקודה אחרונה שכדאי לשים לב אליה: בקשקאי, בג'וק וב-ix35, רוב הכלים הנמכרים הם בעלי הנעה 4x2.
 
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
רכבי פנאי גדולים
טויוטה לנד קרוזר חוזר לראש הסגמנט, אם כי המסירות עדיין רחוקות משנות השיא בהן השיג הדגם 2,000 מסירות בשנה. הצלחה נאה גם לג'יפ גרנד צ'רוקי, שהוא הדגם היקר ביותר של ג'יפ אבל גם הנמכר ביותר של המותג (ובהפרש גדול), בזכות גרסת V6 בעלת תג מחיר אטרקטיבי במיוחד שנועדה (ומצליחה) להלחם ביבוא האישי. גם אצל שברולט טראוורס – על גבול ההגדרה בין רכב פנאי למיניוואן – נרשמה עליה נאה במסירות ואפילו הפאג'רו הוותיק נמכר יותר מאשר ב-2009, ואילו פורד אדג' ירד משמעותית במסירותיו – בשיעור של 45% – בין היתר היות ולקראת סוף השנה הדגם הוחלף בחדש.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
איקוני שטח, טויוטה לנד קרוזר מול מיצובישי פאג'רו  – גיליון 290
 
 
משפחתיות גדולות פרימיום
שתי המובילות מהשנה שעברה הן גם המובילות השנה – אך הסדר התהפך. ביואיק לה קרוס החדשה רושמת לעצמה הצלחה מסחררת, עם מסירות שגדלו למעלה מפי שלושה לעומת 2009 (וגם זה עם חודש או שניים פחות משנה מלאה), ועליה למקום הראשון על חשבון מובילת השנה שעברה, וולוו S60. כאן, אגב, המסירות שייכות רובן ככולן לדגם הישן ונצברו במרוצת 4 החודשים הראשונים של 2010 בלבד – ובאותם חודשים היתה המכונית הוותיקה הזו, רגע לפני החלפתה, עדיין הנמכרת ביותר בקבוצתה בישראל. לך תבין.
בין מותגי הפרימיום ה"קלסיים" הייתה הפעם ידה של אלפא רומיאו על העליונה, כאשר 10% מתוך מכירות ה-159 הן מגרסת הטורבו הנמכרת עם גיר ידני בלבד. ואם כבר נגענו בנקודה זו נציין שסה"כ 39 מלקוחות אלפא בחרו לרכוש לעצמם 159 ידנית. ממש מחמם את הלב.
סה"כ צמח הסגמנט ב-21% (ל-2405 יח') כאשר אלפא, ב.מ.וו, מרצדס ואינפיניטי מציגות עליות נאות (בין 24% ל-43%) ואילו אודי ולקסוס יורדות מעט בהיקף המסירות. אגב, אילו הינו מחברים את מספרי ה-A4 סדאן ל-A5 ספורטבק (גרסת 5 דלתות ל-A4), המותג עדיין היה רושם ירידה במסירות (2%) אולם היה מתברג בשלישייה הראשונה.
יש לציין כי נתוני אינפיניטי G37, ב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS אינם כוללים את גרסאות הקופה והקבריו' השונים, אשר מופיעים בסגמנט אחר. אבל הנתונים כאן כן כוללים את גרסאות הביצועים של הדגמים השונים, כך שאנחנו שמחים לספר שזוג גרסאות C63 AMG וזוג גרסאות S5 ספורטבק מצאו לעצמן בשנה שחלפה בעלים חדשים.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
סלון
מרצדס E קלאס שומרת על מקומה בראש הדירוג, עם נתוני מסירות כמעט זהים לאלו של 2009. הופעת ב.מ.וו סדרה 5 החדשה סייעה לגידול במסירות הדגם ועליה מהמקום השלישי לשני בסגמנט, בעוד מכירות אודי A6, וולוו S80 ולקסוס GS יורדות.
סה"כ נמכרו בסגמנט 1,319 יח' – נתון כמעט וזהה ל-2009 – כאשר בין הדגמים המעניינים בקטגוריה נציין שעלו על כבישי ישראל: 4 גרסאות קאדילק CT-V, מרצדס E63 AMG אחת ויגואר XF מוגדשת אחת.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
הקרב על הסאלון, ב.מ.וו 535 מול אינפיניטי G37 – גיליון 297
 
פאר
אין הרבה חדשות בסגמנט, שפחות-או-יותר שמר על היקפו היחסי בשוק. ב.מ.וו סדרה 7 שמרה על מקומה הראשון אך בפער שהצטמק – ב-2009 מכרה כמעט פי שניים מה-S-קלאס במקום השני. לקסוס LS הגדילה את מסירותיה בכ-70% ועלתה למקום השלישי על חשבון ה-A8, שמסירותיה ירדו בכמה יחידות. אולי ההפתעה הגדולה היא דווקא פורשה פאנאמרה, אמנם במקום האחרון בסגמנט – אבל מדובר בדגם שאינו נתפס כמכונית-פאר קלסית, ופאנאמרה היא השניה בהיקף המסירות בין כל דגמי פורשה (אחרי הקאיין). יגואר XJ החדשה נמכרת טוב בהרבה מקודמתה, ומסירותיה הושגו רק ב-7 חודשי מכירה.
וגם כאן יש מספר גרסאות קצה הראויות לציון כמו 28 יח' סדרה 7 מאורכות כאשר 2 מתוכן עם מנוע V12 ותג מחיר רשמי של 1,455,000 שקלים או 43 יחידות ארוכות של ה-S קלאס עם תג מחיר דומה לזה של ב.מ.וו, או S63 AMG אחת.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג

רכבי פנאי קופקטיים פרימיום
קטגוריה זו נולדה למעשה בשנתיים האחרונות, עם שלל דגמי פנאי קטנים של מותגי פרימיום שלפתע גילו את הסגמנט הזה. אודי Q5 מובילה כאן את המכירות תוך שהיא כמעט מצליחה להיות האודי הנמכרת ביותר ומפגרת אחרי ה-A3 בפער זניח. אחריה נמצא את וולוו XC60 – הדגם השני הנמכר ביותר של המותג בישראל אחרי ה-S60. פרט לאלו, לשאר הדגמים יש נוכחות פחותה משמעותית.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
אודי Q5 מול אינפיניטי EX37 מול ב.מ.וו X3 מול וולוו XC60 מול מרצדס GLX בסקירת קבוצה – גיליון 297
 
רכבי פנאי גדולים פרימיום
מפתיע לגלות כמה מכוניות מתמודדות על כיסו העמוק של הלקוח הישראלי בסגמנט זה. לקסוס RX שמר על מקומו הראשון מ-2009 ואף השיג גידול קל, כאשר הגרסה ההיברידית אחראית לכשליש מהמסירות. הצלחה מפתיעה הושגה על ידי ב.מ.וו X6, שאיננה רחוקה ממסירות האחות לבית ב.מ.וו, ה-X5. ירידה משמעותית נרשמה אצל אודי Q7, ממנה נמכרו רק 78 יחידות לעומת 143 ב-2009, ומצד שני – כניסה נאה ביותר לשוק של קאדילק SRX, שבתוך שלושה חודשים בלבד השיג 70 מסירות – וזה כבר הספיק לו כדי להפוך לקאדילק הנמכר ביותר של 2010. אם קצב המסירות הזה ימשך ב-2011 תזנק ה-SRX למקום הראשון בסגמנט.  
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
מסחריות קומפקטיות
ב-2009 סגמנט הטנדרונים התכווץ במעט (בעיקר בשל רפורמת המיסוי הירוק), השנה הוא שינה מגמה וצמח ב-20% – שזה כמעט בקצב גידול השוק העומד על 25%. בראש הרשימה, כמעט כרגיל, נמצא את סיטרואן ברלינגו שלאחריו אחיו התאום, פיג'ו פרטנר. שני הטנדרונים האלה מציגים השנה עלייה נאה (69% ו-59% בהתאמה), אך העלייה הגדולה ביותר, 110%, שייכת לפיאט פיורינו, הטנדרון הכי קטן בקבוצה. מכירות רנו לוגאן, שב-2009 כמעט ונגעו בפסגה (24 יח' הפרידו ביינם לברלינגו), נחתכו השנה בצורה משמעותית בגלל העדר בקרת יציבות.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
 
טנדרים
עוד דוגמה לדגם וותיק שליחו לא נס. איסוזו D-מקס של לא רק שממשיך להוביל את השוק בקלות, בשנתו האחרונה בשוק טרם הגעת דור חדש – הוא הגדיל את מסירותיו ואת נתח השוק שלו. ב-2009 עמד נתח השוק על כ-50%, ב-2010 גדל הנתח לכ-55%, וזאת כשחלה התאוששות בהיקף כלל מכירות הטנדרים בשיעור של כ-20%. למקום השני בדירוג הטנדרים עלה ההאנטר של מיצובישי אחרי גידול של כ-85% במסירות, בעוד טויוטה היילקס יורד למקום השלישי למרות שגם אצלו הושגה עליה במסירות. מבין שלישיית הטנדרים האמריקאים סילברדו בראש. יחד עם זאת, F350 שווק רק בשלושת החודשים הראשונים של 2010 ואילו הראם שווק רק בשלושת החודשים האחרונים של השנה.

צילום: תומר פדר, רונן טופלברג

קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט זה היא הכמות הזעירה של המסירות (להוציא את שני המקומות הראשונים): עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, והמעט שכן נקנות הן בעיקר סמל-סטטוס. אחרת קשה להסביר את העובדה שאודי A5, גרסת הקופה של האינפינטי G37 ואפילו הלקסוס IS250C נמכרות כולן יותר ממכונית הספורט האמיתית הזולה ביותר בישראל, מאזדה MX-5 (שלאחרונה השיגה מכירות מצטברות כלל-עולמיות של 900,000 יח'). ה-MX-5 נמכרה ב-15 יח' עלובות ב-2010 – לעומת 22 יח' ב-2009.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
אודי R8 מול פורשה 911 במבחן על אספלט ישראלי – גיליון 300
 
 
בין הקופה הספורטיביות למיניהן, ההובלה (למעשה כמעט בעלות-יחיד על הקטגוריה) שייכת למותגי קבוצת VAG, פולקסווגן, אודי וסיאט, כאשר הבכורה הברורה שייכת לשירוקו ואחריה הגולף GTI שחידשה את ימיה כקדם. גם אלפא עושה דרכה לצמרת עם ה-GT המבצעת קמבק לעת זיקנה ועם המיטו בגרסת תלתן ירוק (שמכירותיה נספרו גם עם שאר הגרסאות בקטגוריית הסופרמיני).ואי אפשר בלי מילה על אבארט, שחזרה לישראל בשנה שחלפה ומציגה חדירה מוצלחת וזה עוד בחצי שנת פעילות והיצע דגמים מצומצם.
ולסיום נספר מה נמצא עוד במורד הטבלה: 11 דגמי ניסאן 370Z, בדיוק 10 דגמי פורשה בוקסטר ו-3 מדגמי פיג'ו RCZ. בגזרת מכוניות העל נציין כי נמכרו 8 מדגמי פורשה 911, זוג דגמי אודי R8 וגם זוג דגמי מרצדס SLS AMG.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג