מאזדה 3, המשפחתית הנמכרת ביותר. מתוך מבחן משפחתיות שבגיליון 300 את שנת 2010 סיים שוק הרכב במסירות שיא עם לא פחות מ-216,430 מכוניות חדשות שעלו על כבישי ישראל. לא זאת בלבד שזהו גידול מרשים של 25%, זו הפעם הראשונה בה נמכרות יותר מ-200,000 מכוניות בשנה אחת. אבל על כל זה ועוד כבר סיפרנו לכם, הפעם אנו יורדים לקטגוריות השונות ולפירוט ברמת הדגם הבודד.
בחלקו הראשון של ניתוח המכירות הפרטני אנו מציגים את הקטגוריות פופולריות ביותר. בחלק השני שיובא בשבוע הבא יוצגו קטגוריית פנאי, פרימיום, טנדרים, מסחריות ועוד.
10 הגדולות
כצפוי, צמרת רשימת רבות-המכר כוללת בעיקר משפחתיות, כאשר כמו בעבר מתברגות לצמרת גם אי-אלו מכוניות סופרמיני. יונדאי הוא המותג היחיד עם 3 מכוניות בעשר הגדולות; למאזדה יש 2 וכל היתר – אחת.

צילום: תומר פדר

מיני
במבט כולל על החלוקה בין הקטגוריות השונות ניתן להבחין במגמה מענינת: פריחתן של מכוניות קטנות – מיני וסופרמיני. האם השוק הישראלי התבגר, והלקוח למד לשקול את הקניה על פי צרכים ויכולת כלכלית יותר מבעבר? העובדה היא שקטגוריית המיני, עליה נמנות המכוניות הקטנות ביותר, מנתה ב-2009 כ-2,500 מכוניות בלבד, ואילו ב-2010 צמחה יותר מפי שלושה – מעל 8,000 מכוניות.
צילום: תומר פדר
יונדאי i10 מול פיג'ו 107 ומול פיאט פנדה – קטגוריית המיני בפריחה (גיליון 280)
השחקנית הראשית כאן היתה סוזוקי, עם האלטו כלהיט גדול ומעט מפתיע. לא רק כי הצלחה בקנה מידה כזה אינה מאפיינת מכוניות מאד קטנות בישראל, אלא גם כי חלק הארי של מכירות סוזוקי אלטו, כ-85%, שייך לגרסה הידנית (!). כן כן, בישראל. מתברר כי למרות הכל הנהג הישראלי מוכן לוותר על התיבה האוטומטית אם תג המחיר זול מספיק... שמו לב כי רק 3 מכוניות סופרמיני – קטגוריה פופולרית בהרבה – נמכרו יותר מהאלטו!

צילום: תומר פדר

סופרמיני
קטגוריית הסופרמיני לא נפגעה כתוצאה מהפופולריות החדשה של קטגוריית המיני. להיפך: כל הדגמים המובילים הגדילו את מכירותיהם, גם אלו שירדו בדירוג. אבל היו שגדלו יותר מאחרים – יונדאי למשל. ה-i20, בשנתה המלאה הראשונה בשוק, הגדילה את מכירותיה פי שלושה, הדיחה מהבכורה את מאזדה 2 והפכה לסופרמיני הנמכרת ביותר בישראל. הסיריון הותיקה של דייהטסו מצאה חיים חדשים עם גידול של 65% במסירות לעומת 2009, ובאופן דומה גם מסירות סוזוקי סוויפט גדלו בכ-45%. אבל ההצלחה המרשימה ביותר בקטגוריה זו שייכת לסיאט איביזה החדשה, שבזכותה ביצע מותג סיאט קפיצה נחשונית עם גידול של למעלה מפי שניים וחצי במסירות השנתיות. האיביזה תרמה לא פחות מ-90% מכלל מסירות סיאט, וזינקה למקום הרביעי בטבלת קטגוריית הסופרמיני. כדאי לשים לב לעובדה מענינית, למעשה קוריוז: שלושת הספורמיני האירופיות הנמכרות ביותר הן שלושת האחיות-לפלטפורמה של קונצרן פולקסווגן – האיביזה, הפולו והפאביה.

צילום: תומר פדר
משפחתיות קטנות
בקטגוריה זו אנו כוללים מכוניות 4 דלתות שהן למעשה סופרמיני מבחינת ממדים ומיצוב. כאן מככבת האקסנט האפורה של יונדאי שנה אחר שנה – וכך גם ב-2010. פרדת-העבודה חסרת הברק, חביבת הליסינג, ממשיכה להיות מובילת הקטגוריה והיא המכונית החמישית הכי נמכרת בישראל! אגב, מענין יהיה לראות כיצד תשפיע מאזדה 2 סדאן על הסגמנט בכלל ועל מכירות האקסנט בפרט, שכן נתוניה מתייחסים לחודשיים בלבד של פעילות. אחרי האקסנט נמצא את גרסת ה-4 דלתות של קיה ריו, שאחראית ליותר מ-95% מכלל מכירות הריו. בתחתית נמצא את שברולט אוואו ורנו סימבול – ללא בקרת יציבות – ששיווקן הופסק והן נמכרו ב-2010 רק בכמויות קטנות, עד לחיסול המלאי.
צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
מאזדה 2 מול יונדאי קאסנט – הקרב על הליסינג (גיליון 298)
משפחתיות קומפקטיות
בסגמנט המשפחתיות אין הרבה חדש תחת השמש, וארבע הראשונות בדירוג מ-2009 שמרו על הסדר גם השנה – אך חלק מרבות-המכר בסגמנט איבדו מנתח השוק שלהן. מאזדה 3 היא עדיין המכונית הנמכרת ביותר במדינה אך מכירותיה דרכו במקום בהשוואה ל-2009, בניגוד למגמת הגידול הכללי בשוק; טויוטה קורולה מחזיקה עדיין במקום השני עם עליה במסירות אך בשיעור נמוך מהגידול בשוק, וכך גם לגבי הונדה סיוויק שאיבדה את המקום החמישי בדירוג לטובת שברולט קרוז. פורד פוקוס הותיקה ירדה במכירות באופן אבסולוטי, לא רק יחסי, אבל אפשר להבין זאת לגבי מכונית הנמצאת בסוף דרכה ואשר מחליפתה כבר הוצגה. הצלחה נאה נרשמה לרנו פלואנס, האירופית השניה בדירוג אחרי הפוקוס, וכך גם לקיה פורטה. מחוץ לעשיריה הראשונה, מענין לגלות כי פולקסווגן ג'טה הקדימה את הגולף במכירות.
צילום: תומר פדר
משפחתיות גדולות
שלטון מאזדה 6 נמשך – אבל עם ירידה של 20% במכירות וצמצום היתרון לעומת המתחרות. מאחורי ה-6 חלו תהפוכות בטבלה. סובארו B4 החדשה זכתה להצלחה נאה וגידול יפה במסירות לעומת 2009 שהציב אותה במקום השני (ב-2009: מקום חמישי), ואילו שברולט מאליבו דילגה למקום השלישי (ב-2009: מקום שישי). הזינוק המרשים ביותר בקטגוריה שייך לסקודה סופרב שזינקה ב-114% ביחס לנתוני 2009 ומהמקום התשיעי בטבלה. ועוד אחת שראויה לציון היא סיטרואן C5 שמציגה קפיצה של יותר מ-60% ביחס למסירות 2009. מעניין יהיה לראות כיצד המנוע החדש שהגיע ל-C5 והעובדה כי נוספה גרסת בסיס חדשה במחיר נמוך מבעבר, תשפיע על מכירות הרכב השנה.
לצד דגמים שהציגו עליות, יש כמובן את אלה שמכירותיהן נחלשו ביחס לשנת 2009. פורד מונדיאו ירדה ב-18% ומהמקום השני; טויוטה אוונסיס ירדה ב-20% ומהמקום הרבעי ואילו הונדה אקורד ירדה ב-22% (ללא שינוי במיקום: שביעי). גם פולקסווגן פאסאט ירדה ב-25% אולם זו עלתה שלב אחד ביחס לסיכום נתוני 2009 על חשבון הסונטה שהדרדרה למקום ה-14. אגב, במקרה של הפאסאט כמו גם בזה של הסונטה, מדובר בכלי רכב הנמצאים בסוף דרכם, כך שבמובן מסוים ניתן לקבל את הירדות בהבנה.
ועוד משהו לסיום, בתחתית הקטגוריה – במקומות ה-16 ו-17 – נמצא את מבצעת הקאמבק של השנה הדלתא של לנציה (33 מסירות), והמכונית הסינית הראשונה בישראל, MG550 (עם 22 מסירות). יחד עם זאת יש לציין ששתי המותגים החלו פעילות רק ברבעון האחרון של השנה.

צילום: תומר פדר
מיניוואנים
דווקא לעת זקנתו היתה עדנה למיצובישי גרנדיס. הופעת גרסה מוזלת של המיניוואן הותיק לבית מיצובישי העניקה לו זריקת-נעורים והקפיצה אותו לראש טבלת מכירות הסגמנט, עם גידול של יותר מפי חמישה (!) לעומת 2009. מאזדה 5 אמנם כמעט והגיע לכמות המסירות מהשנה שעברה, אך הפעם זה לא הספיק.
צילום: תומר פדר
מיצובישי גרנדיס – עדנה לעת זיקנה

בחלוקת קטגוריית המיניוואנים לשניים, ניתן לומר כי קבוצת הקומפקטיים התכווצה בכ-10% שהנפגעים העיקרים הם: רנו לוגאן, הונדה FR-V ודודג' ג'רני. לעומת זאת, קבוצת מובילי הנוסעים הגדולים זינקה ב-85% בגלל הגרנדיס כמובן, אבל גם קרייזלר וויאג'ר הציג עלייה נאה (122%) ביחס לנתוני 2009. עם זאת, כבר מספר שנים שקטגוריית המיניוואנים מאבדת מכוחה (בעיקר לטובת רכבי השטח הרכים) ושנת 2010 אינה יוצאת דופן – סך קטגוריית מובילי הנוסעים בשנה שחלפה ירדה בכ-9% ביחס לנתוני 2009.

צילום: תומר פדר