ראלי צאלים 2011אילן יעקובי פתח אוהל גדול ובתוכו עמדנו ליד אח מבוערת והטלנו פנימה בולי עץ. בחוץ היה קר וקודר, גשם זרזף לו דרך ברזנט התקרה והתאדה על הארובה הרותחת, לאף אחד לא ממש היה חשק לצאת החוצה ולעלות על סרבלי רכיבה, ולפתע קרה משהו בלתי ברור ובלתי צפוי: רוח אדירה עלתה ממערב וניקתה את השמיים, העננים התנדפו כלא היו, הגשם חדל, שמש ידידותית עטפה את המחנה והמרוץ פרץ. עונת 2011 התחילה.

הנחת יסוד עתיקה אומרת שמי שבא למרוץ – בא בשביל לנצח. הזמן הוא מורה סבלן ומלמד אותנו שלאו דווקא: יש כאלה שבאים בשביל לבדוק רעיון חדש, אחרים באים בשביל השואו, אחרים כדי לפרק את הדודא ובדרך מפרקים גם את האוטו, ויש כאלה שחשובה להם ההשתתפות בלבד, מין פעילות חברתית נחמדה כזו במדבר. נוסעים בחול באטרף.

צוות "פוינטר-ליוגב" זכה אתמול בניצחון בקטגוריה שלו, כי רז הימן בא בשביל לנצח. לא מעניין אותו שום דבר אחר. לתוך מסגרת הרצון הזה הוא יוצק מיטב כשרון נהיגה, וחיבור בלתי נתיק להלל סגל הבנאי והמכונאי הקפדן של הפג'רו הצהוב שהפך כבר מיתולוגי. החיבור הזה מריץ את הכלי במדבריות במרוץ אחד אחר משנהו עם מינימום תקלות ומקסימום ניצחונות.

מכל ההקדמה הזו נמצאנו למדים מהי הדך להעביר מרוץ ראלי כהלכה וגרם לי להרהר עמוקות מדוע במרוץ פתיחת עונה יש כל כך הרבה בלתי מסיימים, הרי לכאורה אחרי פגרה כולם צריכים להתייצב עם כלים מסודרים פיקס, תקינים למהדרין, מתוחזקים למשעי, מצוחצחים ומגולחים למסדר המפקד, ולהתנפל על המסלול ברינה גילה ודיצה, ולא היא, כמסתבר. היו המון תקלות.

190 ק"מ של דיונות מהמורתיות והמשך בדרכים מחורצות ופצועות היוו מסלול לא קל לרוב האופנוענים ומיקסר שוחק מיכללי מרכב לרכבים. רז הימן נצרך להפעיל כישרון רב כדי לצלוח את המסלול הזה מהר וטוב בעזרת עמרי סגל הנווט, הבן של הלל (שנמצא בחופשת חורף בקשמיר וסביבתה) וסיים אותו 7 דקות אחרי יוני לוי, וזה אומר שהם נסעו שם בצוללת הצהובה מהר מאד מאד.

קטגוריית רכבי השטח הקלים מורכבת מרייזרים של פולאריס בלבד וצחי כפרי בהופעת בכורה לוקח את ראשות הבית. לצחי חברה המשווקת טיולי רייזרים בארץ ובחו"ל ומן הראוי שבעל הבית יידע טוב-טוב איך לתפעל את הכלי. רוני פישמן ומנור מאירי ממשיכים במסע להכרת הרייזר והם זוכים במקום השני הפעם בהקדימם את הקיבוצניקים ממלכיה, גיל תימור ורן נאור, שבעזרת קיט מיתלים נסיוני מבית אספיר צלחו את המהמורות בנוחות יתר.

מה חדש באגף הרכבים? להלן החידושים: דדי שפרונץ עם פג'רו קצר (של צביקה כנעני) בניווט בנו ארז חוזר לתחרויות הראלי, שי שמעוני חוזר גם הוא עם ההנטר הוותיק שהושתל בקרבו מנוע "קורבט", חן שלו האופנוען מנווט לעופר קוקוס, הטרופר של האחים גז עולה קטגוריה לסטנדרטית, עידו מנמיך ומרחיב את הטרופי טראק ומעניק לו צבע שונה, יובל שרון בונה בסדנת 'רסטה' באגי אימתנית המשלבת פרונט של רייזר עם מנוע של אופנוע בן 1000 סמ"ק מאחור, ואייל אפרתי מנווט את החיפושית-באגי של אילן יעקבי במקום להראות לנו מה רכב הטרופי-סרטינה החדש יודע לעשות.

מי סיים ללא דרמות? צוות גולסט גומר חלק ויפה, היחידי בקטגוריית T2, ועופר קוקוס וצוות גז בסטנדרטית. מי סיים עם דרמות? גל שחם ובן לאטרבך שגם הם באים בשביל לנצח עוקפים את רז הימן ואפילו פותחים עליהם בכמה דקות עגולות עד שפנצ'ר בוגדני עוצר אותם. נסיון לצוד את הבורחים גורם למשאבת שמן ההגה להתפרק. שי שמעוני – גמגומי דלק בלתי פוסקים, כנ"ל אלון שחף וגלעד מהר"ל עם צפרדע-טולידנו לשעבר, לחולון מוטורס נשבר מתלה קדמי, לנפתלי ניסן ובניו נתלש מסרק הגה, לעידו כהן והקיד המיתלים עשו את המוות והגיר השפריץ שמן החוצה, ליובל שרון נגמר המנוע של האופנוע, לאוטוויק נגמר המנוע של המגנום, לכפר מסריק הלך הגיר, עידן הגז התהפכו ודפקו את כל האוטו, וכנ"ל אילן יעקבי.

והאיש המאושר תמיד – עופר ארביב, המשתתף היחיד בקטגוריית הרייד – טייל לו שמח ומאושר עם ג'יפ רנגלר חדש. פרימיטיבי...

מורן רגב זוכה בראשות הטרקטורונים לאחר שאלי אוחיון "בישל" את המעצור האחורי יתר על המידה, וכשנזקק לו מצא עצמו מתעופף מעל תעלה לתוך גדר תיל, ובילה חצי שעה בהיחלצות מהסבך, ניתאי עוזיאל עם הונדה נדיר (XR650R) הוא הסניור הבכיר, שני מושבניקים מעין הבשור דן ויצמן ואלדד לב מנצחים את האופנועים העממית וברל'ה בראש הקטגוריה מעוטת הסמ"ק עד 250.

אוירה: בשנתיים האחרונות מקבל הפאדוק במרוצי המדבר אופי מיוחד ומזכיר את חגיגות העצמאות של נסיכות אנדורה: המון בשר ואלכוהול, מכונות מרוץ חבוטות ואנשים יפים. אוירה מקסימה.

מרוץ מספר 1 בליגת הבאחה 2011, ראלי צאלים, נתונים: 18 אופנועים, 5 טרקטורנים, 9 רכבי שטח קלים, ועשרים רכבים. מסלול מעגלי 190 ק"מ, הזמן המהיר ביותר – יוני לוי, 2:33:35 שעות.

ראלי צאלים, התוצאות
אופנועים מקצועית
1. יוני לוי, אפריליה, 2:33, עופר-אבניר, אבזריון
2. ערן וולנברג, ק.ט.מ, 2:49, אופרוד, IRT95, מוטוספורט, שחר אופנועים
3. שי עבדי, ק.ט.מ 3:47

אופנועים סניורים
1. ניתאי עוזיאל, הונדה, 2:51
2. שגיא הימן, הונדה, 3:05
3. נפתלי דהן, ב.מ.וו, 3:3

אופנועים עממית
1. דן ויצמן ואלדד לב, ק.ט.מ, 3:17
2. ליאור שוורץ, ק.ט.מ, 3:25
3. איתן יוחננוף, ק.ט.מ, 3:42, סטאריק אינג'נירינג

אופנועים 250
1. ברל'ה אייל, ק.ט.מ, 4:51, סטאריק אינג'נירינג
2. בר נוב, ק.ט.מ, 5:23, סטאריק אינג'נירינג

טרקטורונים

1. מורן רגב, פרדטור, 3:29
2. אלי אוחיון, קן-אם, 3:35, עופר-אבניר
3. גיל אלמאדאווי, קן-אם, 3:38

רכבי שטח קלים
1. צחי כפרי, 3:04, IDRIVE
2. רוני פישמן ומנור מאירי, 3:21, טרמודן
3. גיל תימור ורן נאור, 3:28, קבוצת חגור

T1 4X4
1. רז הימן ועמרי סגל, 2:40, פוינטר-ליוגב, תנועה מערכות
2. שי שמעוני וגדעון בן שמואל, 3:59, ד.נ כל גדר, גתוס

TT
1. עידו כהן ונמרוד כפיר, 3:20, עידו רייסינג טים
2. אלון שחף וגלעד מהר"ל, 3:59
3. אורן ראש חודש ויואב מנושביץ, 4:50

T2
שי שפירא והראל גולסט, 3:02, השביל הירוק

T2s
1. איציק אסולין ואורי יעקובוביץ, 3:45, אוטוויק
2. עופר קוקוס וחן שלו, 4:07, אבסולוט
3. צביקה גז ואבי דהן, 4:37, מוסך האחים גז

RAID
1. עופר ארביב, רנגלר, 4:25, פרימיטיבי