מאזדה 5 החדשמאזדה 5, המיניוואן הקומפקטי הנמכר ביותר בישראל מאז הגיע בשנת 2005, נוחת אצלנו למבחן בדור שני. האם השינויים שבוצעו יספיקו כדי להשאירו אותו בבכורה?
מראה עיניים
ה-5 החדש קיבל את שפת העיצוב "נאגארה" העדכנית של היפנים, ואף אחד לא יתבלבל בינו לבין ה-5 היוצא. יש חרטום חדש ומעוצב, גלים לצדי המרכב (שנראים כמו סיוט לתיקון אחרי תאונה), ויחידות תאורה אחוריות אופקיות במקום ניצבות, שתורמות למראה רחב ונמוך. אלא שממדי הגובה והרוחב נותרו ללא שינוי, אז כל הכבוד על תרגיל העיצוב. ממד האורך דווקא צמח בשמונה ס"מ.
בצד המכני נמצא שורה ארוכה של שינויים, בהם חיזוק מסגרת הדלת האחורית לשיפור הבטיחות, הגברת קשיחות השלדה באזור תושבות המתלים, וכן הלאה. מתחת למכסה המנוע ממשיכה להגיע יחידת ה-2.0 ליטר, 145 כ"ס, עם תיבת חמישה הילוכים אוטומטית (באירופה מוצע מנוע חדש ומעט חזק יותר עם תיבה ידנית בלבד). הדגם החדש קל ב-50 ק"ג מקודמו, אך נתון הביצועים מצביע על האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-13.1 שניות, איטי ב-7 עשיריות מהדגם היוצא. בפועל זה מרגיש בדיוק להיפך: ה-5 החדש נמרץ יותר, בעיקר בסל"ד גבוה.
צילום: תומר פדר
תא הנוסעים עוצב מחדש, אך הוא מרגיש מוכר בסביבת הנהג ובמושבים עצמם. תנאי-המחיה של הנוסעים נותרו כבעבר מעורבים. לטובה, בזכות דלתות הזזה המקלות על כניסה ויציאה, מושבים קלים לקיפול והזזה ורצפת תא מטען שטוחה עם 400 ליטר (כשהאחוריים מקופלים). לרע, בגלל נפח של 158 ליטר בלבד כשהמושבים האחוריים בשימוש (בעיה משותפת לכל המיניוואנים הקומפקטיים), מושב אמצעי בשורה השנייה ששופר אך עדיין מתאים לילדים בלבד, ומרווח כללי לא מבריק מאחור. עוד נציין לרעה את הראות החוצה עבור אלה היושבים בשורה השלישית, ואין פתחי יציאה אחוריים למזגן – רק תעלות תחת המושבים הקדמיים.
ההבדלים בין רמת הגימור הגבוהה (Luxury) לנמוכה (Executive) מתבטאים במחשב דרך, בקרת שיוט, חיישני גשם ואורות, חישוקי "16 עם צמיגי 205/55 (במקום 195/65-15), משענות-ידיים מתקפלות גם בשורה השנייה ומגשים נשלפים בגב המושבים הקדמיים. חיישני חניה, חיבור ל-iPod או דיבורית בלוטות' מוצעים בתוספת תשלום.
חומרי הדיפון והריפוד לא מרגישים יוקרתיים במיוחד, אך מנגד המתגים החדשים על ההגה, השולטים במערכת השמע ובקרת השיוט, נוחים מאוד לתפעול.
צילום: תומר פדר
בנסיעה
על הכביש קל להבחין בשיפור שעבר על מאזדה 5: הנסיעה נוחה מעט מבעבר, תוך שמירה על יכולת הכביש הגבוהה עם היגוי מהיר ומדוייק ובעל משקל סביר. המתלים שולטים היטב על המרכב, וגם בכביש גלי מונעים נדנודים. בשיוט רגוע המנוע אמנם חלק ושקט מאוד, אך רעש הצמיגים פוגם בחגיגה וגבל לעיתים במטרד. באופן דומה, גם רעשי הרוח נוכחים מעל 110 קמ"ש. נוחות המושבים גם היא לא מבריקה, ועבור נהגים גבוהים בסיס מושב הנהג מעט קצר.
תצרוכת הדלק במהלך המבחן היתה מצויינת. נסיעה רגועה (יחסית...) הניבה נתון של כ-11 ק"מ לליטר, ונהיגה מהירה הורידה את הנתון לאזור 9 ק"מ לליטר – מכובד ביותר.
לסיכום
בשורה התחתונה, ה-5 החדש עבר שורה של שדרוגים מוצלחים, אך לא מהפכה. בכל הקשור למהות הרכב, בתכונות החשובות, נשארנו עם אותו 5 כמקודם. עם תג מחיר שמתחיל ב-157,500 ש"ח על הכביש לרמת הגימור הנמוכה ועוד 4,000 ש"ח לרמה הגבוהה, גם כאן אין שינוי מהותי לעומת הדגם היוצא, ונראה שה-5 ימשיך להוביל את הפלח של המיניוואנים הקומפקטיים. למעשה, האיום האמיתי היחיד שלו, מגיע מקטגוריה גבוהה יותר, ובאופן ספציפי ממיצובישי גרנדיס הוותיק.