2015: לוטוס Eterne. סדאן-ספורט, ראש בראש מול הפאנאמרה
זה לא שלא ידענו כלום. ידענו שלוטוס מכינה אליט חדשה, וכמו כל העולם ידענו שיש גם אספריט חדשה בהליך פיתוח. אבל לא ידענו שהעתיד של לוטוס טומן בחובו מהפכה כה מוחלטת, שלא לומר אמיצה. וזה בדיוק מה שהתבשרנו אתמול, במסגרת מסיבת העיתונאים המפתיעה שערכה לוטוס בתערוכת פריז. עזבו בצד את האיבורה S עליה כבר סיפרנו לכם: כסף קטן. באירוע אתמול נחשפו בזו אחר זו לא פחות מחמש מכוניות לוטוס עתידיות, חדשות לגמרי, שבתהליך הדרגתי החל מ-2013 יחוללו מהפך באופי – וככל הנראה בהיקף – של היצרן הבריטי.
מדובר בצעד מרחיק לכת, השקעה כספית אדירה – ובמידה לא קטנה, בנטישת הערכים המסורתיים של קולין צ'פמן. ימי הלוטוס 7 הספרטנית והעממית מעולם לא נראו רחוקים יותר. ללא ספק מדובר כאן בהימור עצום. המכוניות שהוצגו בפריז, מיותר אולי לציין, רחוקות מאד מגרסאות הייצור הסופי וכנראה אינן כוללות מכניקה כלשהי – אבל למי אכפת? יש עוד זמן.
נלך לפי הסדר. באביב 2013 אמורה לצאת לשוק הסנונית הראשונה בעידן החדש של לוטוס, האספרי (Esprit). היא תצוייד במנוע V8 מרכזי בנפח 5.0 ל' שיפיק 620 (!) כ"ס, תשקול 1,450 ק"ג בלבד, תגיע ל-330 קמ"ש ותאיץ ל-100 קמ"ש ב-3.4 שניות בסיוע תיבת מצמד-כפול בעלת 7 הילוכים. כאופציה ניתן יהיה לצייד אותה במערכת KERS (לאגירת אנרגיה קינטית) כדי לקבל הנעה היברידית. המחיר המשוער: 115,000 ליש"ט, קצת יותר אם סופרים באירו.
צילום: מנהל
2013: שובה של האלאן
קצת מאוחר יותר, בסתו 2013, תצא לשוק האלאן (Elan). בניגוד למכונית המקורית בשם זה משנות ה-60 תוצע האלאן רק כקופה, אך כמו האלאן המקורית אפשר יהיה לקבלה בגרסה דו-מושבית או כ-2+2. כאן נעצר הדמיון לאלאן הישנה: המכונית המקורית צוידה במנוע קדמי בנפח 1.6 ל' עם לא יותר מ-130 כ"ס, ושקלה בסביבות 700 ק"ג. המנוע בגרסה החדשה יהיה מרכזי, ומדובר ב-V6 בנפח 4.0 ל', שיפיק לא פחות מ-450 כ"ס. התיבה היא אותה DCT כפולת-מצמדים עם 7 הילוכי םכמו באספרי. כל זה יספיק כדי להאיץ ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות ולהגיע למהירות מרבית של 310 קמ"ש. מחיר משוער: 75,000 ליש"ט.
הבאה בתור היא האליט: קופה-קבריולה 2+2 יוקרתית עם גג קשיח מתקפל, בעלת אותו מנוע V8 כמו האספרי ואותו הספק מרבי של 620 כ"ס, אך המשקל עולה ל-1,650 ק"ג. לא בדיוק תואם את חזונו של קולין צ'פמן, הא? בדגם זה תוצע גרסה היברידית, אשר בנוסף ל-KERS תכלול גם מנועים חשמליים. המנוע כאן קדמי (כדי לנפות מקום לנוסעים האחוריים) אך ההנעה עדיין אחורית. המועד המתוכנן ליציאה לשוק הוא אביב 2014, והמחיר המשוער דומה לזה של האספרי – כ-115,000 ליש"ט.
שנה מאוחר יותר, באביב 2015, תצא לשוק אליז חדשה לגמרי. מנוע (אחורי מרכזי) מוגדש בנפח 2.0 ל' יפיק 320 כ"ס, שיעברו לגלגלים האחוריים דרך תיבה ידנית עם אופציה ל-DCT. מערכת דימום-התנעה אוטומטית תוצע כאופציה, ובזכותה – כנראה – מצהירה לוטוס על פליטת CO2 שנראית על פניה אופטימית מאד, של 150 גרם/ק"מ (נתוני פליטה נמוכים, אגב, מאפיינים את כל הדגמים). החדשות הרעות הן שהאליז החדשה תעבור את רף הטון ותשקול 1,095 ק"ג מאכזבים. הביצועים? 0 ל-100 ב-4.3 שניות, מהירות מרבית 270 קמ"ש. המחיר המיועד: כ-35,000 ליש"ט, כמחירה של האליז היקרה ביותר (גרסת SC המוגדשת) כיום.
את הפצצה האמיתית שמרה לוטוס לסוף הפרזנטציה. מדובר בשם חדש עבור היצרן, Eterne, ובשוק יעד חדש. האיטרן היא סדאן ספורטיבית שתנסה להכנס לשוק של הפאנאמרה, אסטון-מרטין ראפיד ומזראטי קוואטרופורטה. הנתונים הבסיסיים: מנוע V8 קדמי בנפח 5.0 ל' עם 620 כ"ס, אופציה לגרסה היברידית עם KERS ומנועים חשמליים, הנעה אחורית עם אפשרות לכפולה, משקל 1,800 ק"ג, 0 ל-100 ב-4.0 שניות, 315 קמ"ש, מחיר 120,000 ליש"ט, יציאה לשוק באביב 2015.
שיהיה בהצלחה ללוטוס עם הכיוון החדש והנועז. אנו מחזיקים אצבעות וממתינים בסבלנות למימוש התכנית מרחיקת-הלכת. ובינתיים, בטווח היותר-קצר, מציגה לוטוס בפריז – כפי שכבר סיפרנו לכם – גרסה אוטומטית של האיבורה המכונה IPS (בנוסף ל-S המוזכרת לעיל); החברה גם השיקה אתר אינטרנט חדש ומעודכן, מפיקה מגזין מודפס יוקרתי ומשקיעה בליין מרצ'נדייז חדש. בקיצור, לוטוס רוצה לשחק במגרש של הגדולים. יהיה מענין.