אלף פעימות
הלב הענק של מרוץ השטח חוצה המדינה, פועם במקצב לא סדיר. בדמדומי השחר ברמת הגולן הוא רוטט בהתרגשות של התחלות, באור התכלת של בוקר בתל קציר הוא נוקש קצובות תחת מזרקי האדרנלין, בצהרי יום במנהלתית על כביש 6 הוא נרגע קצת ומתאזן, ולקראת ערב בחצבה הוא מתעורר שוב והולם בפראות לקראת המשט המהיר על פני הערבה הלוהטת. מקצבים משתנים מתחלפים גם אצל צוותי ליווי לפי התקדמות המתחרה שלהם והמחט הסיסמולוגית הפנימית רוטטת עם כל צלצול סלולרי: "אלוהים! שזה רק לא יהיה ה-ו-א !!!"

96 צוותים מוזנקים בהפרש של דקה החל מהשעה 5:15 למסע אטרף לחוץ ומהיר של קרוב ל-700 ק"מ מהם כ-300 מנהלתיים. לכל צוות כזה צמוד על הכבישים צוות סיוע. המתחרים יבלו על הכידונים הרוטטים או בתנור הבישול של המכוניות בין חמש וחצי עד תשע שעות ואם חלילה יש תקלה המצריכה גרירה או חילוץ – גם יותר מכך. עקב הפרעות תקשורת עם הצבא השתנו נקודות הציון כמעט עד לדקה האחרונה. גם המשטרה לא גילתה ידידותיות יתר, ועצירה מנהלתית מאולצת של שעה וחצי נכפתה בתל קציר עד שהתקבלה הודעה כי הכחולים פינו את צומת מנחמיה והפסיקו להטריד. עסקים כרגיל, אין חדש.

המרוץ בנוי מחמישה קטעים מדודים וארבעה קטעי נסיעה מנהלתית. סטייג' ראשון: מרום גולן – תל קציר: 90 ק"מ, מנהלתי עד רמת סירין: 20 ק"מ. סטייג' שני: סירין – תל יוסף: 50 ק"מ, מנהלתי עד מגידו: 35 ק"מ. סטייג' שלישי: מגידו – כפר קרע: 20 ק"מ, מנהלתי עד תל צפית: 140 ק"מ. סטייג' רביעי: תל צפית – הר קומות: 140 ק"מ, מנהלתי עד חצבה: 55 ק"מ. סטייג' חמישי: חצבה – אילת: 160 ק"מ.

רכבי שטח קלים
גיל תימור הוא מרכז משק בקיבוץ מלכיה ואב לחמישה וממילא זמן להתאמן – אין לו. אני נתקל בצוות החביב הזה פה ושם בתחרויות ובשבילי הם מייצגים את סוכר הספורטאיות הישראלית: אנשים מן השורה שהאמצעים הכלכליים שבידם והזמן העומד לרשותם אינו מניח להם להתמקצע מאד, אך הם לא יוותרו על ארוחת חול ואבק טובה מידי פעם ומקפידים להופיע בקביעות בראלים השונים. את המרוץ הזה הם יסיימו במקום התשיעי.

רוב כלי הקטגוריה הזו הם כוכבי השטח החדשים מבית פולאריס-רייזר, 12 במספר. השליט הדומיננטי של הקטגוריה הזו הוא יובל שרון ששבר כל שיא אפשרי בקטגוריית הטרקטורונים ופנה לבדוק מה יכולות העולה החדש – RZR – שזו פעם ראשונה ליובל לעשות עימו את חוצה ישראל. מתחרים בו מרה ובחרוף נפש עמרי ארבל, יוני ויניב רווה, ותומר וולף. מבין השלושה רק וולף יסיים באילת 16 דקות אחרי שרון. האחים רווה, עם רייזר חדש, מושקע וצבוע לתפארה, יתגלגלו היטב עד יער יתיר בו תשבר להם נבה, הגלגל יתעופף וצינור שמן בילום יקרע ויעיף אותם החוצה מן התחרות, ואצל עומרי ארבל זה יקרה הרבה יותר מוקדם – עוד לפני כפר קרע כשהמתלה הקדמי יתנפץ על סלע.

חיים אוחנה גמר ללמוד את מחלות ההריון והלידה של באגי מייצור עצמי ולהפתעת כולם שותה את כל הדרך בלי תקלות ומסיים שלישי. ליאור טובול המתמיד, משפחת פרל המלוכדת, אורן קמה ואוהד שלום אחריהם. ראוי לציון מיוחד הבאגי החדש במגרש "זיניקס" בניהוג אליקו אוחנה שמסיים חוצה ישראל ראשון כמו גדול בלי תקלות ובלי רגשי נחיתות.
הקטגוריה הגדולה והפופולארית הזו שמנתה בתחילת היום 15 כלים, סיימה באילת עם 11 בלבד.
ראלי חוצה ישראל
צילום: טל זהר
T2
מתמודד חדש בקטגוריה הזו הוא צוות הטויוטה FJ , דודי עמר ואודי פורת, שטרם היה סיפק בידי לתהות על קנקנם אבל בבירור נראה כי הם רציניים. האוטו מדוגם ונוסע היטב, והנהיגה יפה מאד לעיני המתבונן מן הצד. לולא סטיה של 800 מטר מנקודת ציון בסטייג' האחרון הם היו מסיימים במקום שני, אך טעות זו הפילה אותם מטה וצביקה נפתלי ווחזי בצלאל ממהר לעוט, למלא את החלל, ולכבוש את המקום השני. שי שפירא והראל גולסט בשיפור עקבי ומקצועי מצביעים לכיוון אליפות הקטגוריה ומסיימים ראשונים 41 דקות לפניהם. רועי שפירא מוליך הטבלה נחשל מאחור עקב תפוח הגה שבור עוד בסטייג' הראשון, ובעיכוב של שעה וחצי מתנהל בעקבות השאר החברים בהבינו כי כל טוב כבר לא יצמח לו מן הראלי הזה.

T2 – s
מלחמת עולם נטושה בקטגוריה זו בין 4 צוותים כשסביון עזר וצחי הרצוג מתמידים בעיקשות לא לוותר עד שבסטייג' האחרון בערבה מתגברים כוחות הרשע ומנוע הסופה משתנק ומגמגם ומחייב גרירה עד לסיום. עופר קוקוס (בניווט נעם שמיר) בנינוחות הטבעית שלו שומר על האוטו והוא שני אחרי אוטוויק שמסיימים הפעם ראשונים ללא תקלות כלל. "טרמודן" – רוני פישמן ומנור מאירי - דולקים חזק מאד אחרי "אוטוויק" ומצמצמים פערים בהדרגה, אך נחלשים בסטייג' הרביעי דבר שגורם במישרים למיקומם השלישי בסיום.


באגים, RAID, ועבירות
אמיר שני הוא מכונאי מקיבוץ כפר מסריק שבנה במו ידיו באגי לתפארת בה נוהג בנו ניר בניווט עומרי רשף, והיא מונעת בכוח מכלולים עתיקים של טרנספורטר 2000. עינינו זוכות לחזות ביצירה המיוחדת הזו מתגלגלת בראלים השונים עונה אחר עונה, פעם מצליחה יותר ופעם פחות, אבל תמיד נאמנה לרוח הספורט, ואני מעיד שכיף להתחכך באנשים הצנועים והטובים שבנו אותה ומתחזקים אותה, שהליכותיהם ספוגות דרך ארץ וכבוד לזולת. אני שמח לראות שלמרות נאבה שנשברה כבר על הבוקר ברמת הגולן, וציריה סוררת שהאטה אותם מאד לקראת הסיום, הם מספיק טובים לנצח את הקטגוריה בהקדימם את גלעד מוניקדם ושי יחיאלי שחזרו להתחרות לאחר הפסקה ארוכה. שני הצוותים הללו בלבד מסיימים בזמן ואילו חיפושית-הבאגי היפהפיה של אילן יעקבי בניווט ניצן שקל, עופר כוכבא שזוכה לאחר עמל של 7 שנים לסיים את בניית יצירת חלומותיו, ותמיר אהרון ויואב מנושביץ אמנם מגיעים לאילת, אך לא בתחומי זמן הגג.

את קטגוריית הרייד המשפחתית מנצחים גדי צוקר ויוסי סנדלר בלנדרובר דיסקברי, ואת קטגוריית העבירות מנצח עובד ארזי.
ראלי חוצה ישראל
צילום: טל זהר
T1 4x4 וטרופי-טראק
שתי קטגוריות לוהטות שממגנטות ומושכות אליהן את מירב העניין והן גדושות דרמות גדולות מהחיים.
בשעה 15:15 אני עומד במעבר כביש פארק ערד ליד חלונו של דודי, איש צוות הסיוע הנאמן של שי שמעוני, בדיוק כשמתקבלת ממנו שיחת טלפון עצובה:"אני בהר עמשא. בואו עם עגלה", ובזה אני מבין שנחרץ גורל האיש הטוב הזה להתקפל הביתה לאחר ששבע מרורים עם ההנטר לאורך היום שכללו גמגומים רעים שהובילו להחלפת משאבת הדלק בתל צפית. שמעוני אם כן בחוץ והמשחק מתמקד בין צוותי רז הימן, גל שחם ודרור כהן.

צוות גל שחם פותח בהובלה בסטייג' הראשון אך צוות פוינטר-ליוגב המושקעים במנוע BMW חדש עם תוכנת ניהול מרוץ לא מותרים להם זמן רב לחיוכים, משווים בקטע השני ומובילים בשלישי. עד פאתי אילת לא יהיה ברור בכלל מי יזכה בסיום הסטייג' השלישי בוואדי ערה גל נכנס למוסך מקומי להחלפת ציריות שלוקחת זמן רב מהצפוי וגורמת לגל לטוס את כביש 6 עד צפית במהירות האור, ובאיחור של שלוש דקות הוא מוזנק מצפית. כל הזמן הזה דולק בעקבותיהם דרור כהן עם שני נווטיו ושומר על פער קטן ומחכה להזדמנות. זה המקום להזכיר כי דרור לא משתתף בליגה באורח קבע ומופיע עם הסילברדו רק פעם בשנה במרוץ הזה מה שמאיר באור יקרות את הישגו היפה.

ביער יתיר רז והלל מאבדים את הבלמים עקב כשל בקליפר אחורי וממש לא טריוואלי להגיע כך לסדום. תיקון חרום ומוזנקים לערבה. גל שחם אחריהם כשעל קו הזינוק אומר לו המזניק: "יש לך טפטוף קל של מים מלמטה..."

20 ק"מ אחר תחילת הסטייג', כ-10 ק"מ צפונית לפארן פניה חדה ימינה לאורך אחד מיובלי נחל עשוש. רז דוהר באבק של שני אופנוענים והפניה נעלמת לו. המראה של 3 מטר באויר ונחיתה קשה מעקמת גלגלים וסודקת את השמשה הקדמית. האוטו נוסע? – נוסע! אז ממשיכים. גל שחם מתקרב מאחור. לוחצים. 20 ק"מ נוספים והגלגל הקדמי קורס – תפוח הגה. מחליפים וממשיכים ומתפלאים למה גל לא הגיע ועקף.

התשובה טמונה בטפטוף המים: הרדיאטור קורס. גל מזעיק עזרה ואחד מצוותי הסיוע של סדנת "עידו" מגיע ומבצע ניתוח חרום בשטח. גל דוהר לאילת אחוז אמוק אך מסיים שלישי. דרור כהן במקום השני. שלומי ארז עם הניסן נאווארה במוד קצת יותר רגוע, מסיימים ומתמקמים במקום רביעי.

עידו כהן בטוח שהוא יכול להגיע לאילת בזמן מהיר יותר מיוני לוי ואני חושב שאי אפשר לפסול את ההנחה הזו על הסף אם כי במציאות היא לא מתגשמת. עידו מגיע לאילת כשעה ועשרים דקות אחרי יוני אבל תראו מה עבר עליו בדרך: בסטייג' השני נגמר לו הגיר החדש שהוזמן במיוחד מארה"ב וצוות הסיוע המדהים שלו רץ הביתה להביא גיר חדש שהורכב בתנאי שדה בתחנת דלק מגידו. עידו ממשיך לרוץ אך אותה פניה בערבה שנעלמה לרז והלל נעלמה גם לו והוא נוחת נחיתת ריסוק שמפרקת את המתלה הקדמי השמאלי ואת הג'אנט האחורי בו זמנית. עידו שוקל לשקוע בייאוש ומבקש מצוות הסיוע להגיע עם עגלה, אך חבורת הגברתנים גיבורי התהילה מנפנפת הצידה את הבוס: לא מוותרים! רתכות נשלפות ותוך שעה עידו על ההגה שורף את הרוח בדרך לאילת ולמקום השני. לא יאומן!

גם צוות סרטינה נופל לאותו וואדי. אצלם הנזק קטן יותר ומסתכם בהחלפת גלגל. בקטעי הבוקר הם סבלו מגמגומי מנוע משונים שנעלמו מאוחר יותר וממכשיר ניווט תקול.

את קטגוריית הטרופי-טראק מנצח הפעם אלון שחף בניווט דודי פרץ (לשעבר מ"עידן הגז") עם ה"צפרדע של טולדנו שכבר התייאשנו מלראות אותה מנצחת או למצער גומרת מרוץ אחד כמו שצריך... להפתעת כולם הצוות לוגם איתה את הדרך ללא תקלה אחת קטנטונת או אפילו פנצ'ר, שומרים עליה שלא תתפרק ומקדימים את עידו ב-12 דקות בלבד אבל ראשונים וגם ברוך טולדנו עצמו נראה לי קצת המום מהארוע.
ראלי חוצה ישראל
צילום: טל זהר
וגם... אופנועים וטרקטורונים
4 קטגוריות דו גלגליות ובהן 38 אופנועים הן מסה שלא נתעלם ממנה, במיוחד אם נזכור כי הזמנים המהירים ביותר נקבעים בה באורח מסורתי. כמו בארבע השנים שקדמו, מנצח את הראלי ואת כל קטגוריות האופנועים פנומן השטח יוני לוי רכוב על אפריליה 450 בזמן של 5:30:06 שעות. בקטגוריית הטרקטורונים ההולכת ומתמעטת מנצח הכריש הזקן אלי אוחיון רכוב על קן-אם 450 שמגיע אילת 22 דקות אחרי יוני לוי האופנוען.

זה היה סיפור המסע. אם יש לכם אופנוע או ג'יפ ואתם מעוניינים להגיע לאילת בדרך קצת פחות משעממת מאוטוסטראדות המרכז וכביש הערבה האינסופי, תפשפשו בעו"ש שבבנק ותראו אם יש שם חמש אלף שקל מיותמים (אופנוע) או פי שש מזה (ג'יפ) ואת כל השאר תשאירו למנהלת באחה-ישראל. בסופ"ש אחד ביוני הבא (אם חוק הספורט המוטורי לא יקרקע אותנו) אתם תוזמנו להתייצב ברמת הגולן בחמש לפנות בוקר ובערב כשתבלמו על שפת הים האדום תגלו שאתם כבר חושבים איך לעשות את זה בשנה הבאה יותר טוב ויותר מהר.
תוצאות הקטגוריות השונות:
אופנועים מקצועית:
1. יוני לוי, אפריליה 450, 5:30:06
2. ערן וולנברג, ק.ט.מ 530, 5:31:48
3. נתי זיו, ק.ט.מ 400, 5:47:18

אופנועים סניורים:
1. נדב לוגסי, הוסאברג 570, 5:50:23
2. גדי חן, ק.ט.מ 530, 6:17:20
3. שגיא הימן, הונדה 450, 6:19:09

אופנועים כללית:
1. צחי ידן, אפריליה 450, 6:26:17
2. רפי דנטה, ק.ט.מ 525, 6:27:23
3. יגאל ג'אן, ק.ט.מ 530, 7:00:44

אופנועים עד 250:
1. איתי מטק, ימאהה 250, 7:00:19
2. בר נוב, ק.ט.מ 250, 7:01:49
3. ברל'ה וטוטו בטשון, קט.מ, 7:09:19

אופנועי דו"ש:
1. צביקה כהן, אפריליה פגאסו, 7:55:53

טרקטורונים מקצועית:
1. אלי אוחיון, קן אם 450, 5:52:33
2. שגיא בורשטיין, קן-אם 450, 6:12:36
3. מורן רגב, פולריס פרדטור, 7:08:19

טרקטורונים עממית:
1. אבי גוטמן, הונדה רינקון, 9:19:24
2. דורון חסיד, קן-אם אאוטלנדר, 9:29:57

רכבי שטח קלים:
1. יובל שרון, פולריס רייזר, 6:05:53
2. תומר וולף, פולריס רייזר, 6:21:56
3. חיים אוחנה וליאור הראל, באגי קן-אם, 6:52:31

T1 4x4:
1. רז הימן והלל סגל, מיצובישי / ב.מ.וו, 5:43:39
2. דרור כהן וגדי פרידמן, שברולט סילברדו, 5:54:22
3. גל שחם ובן לאוטרבך, שברולט עידו כהן, 6:22:23

טרופי טראק:
1. אלון שחף ודודי פרץ, ברוך טולדנו, 6:36:35
2. עידו כהן ונמרוד אופיר, עידו כהן, 6:48:50
3. לירן סברוב ואייל אפרתי, סרטינה, 7:04:58

T1 2x4:
1. ניר שני ועמרי רשף, כפר מסריק, 7:35:51
2. גלעד מוניקדם ושי יחיאלי, אליאנס, 8:48:39

T2:
1. שי שפירא והראל גולסט, מיצובישי פג'רו, 6:27:15
2. צביקה נפתלי וחזי בצלאל, מיצובישי פג'רו, 7:16:29
3. דודי עמר ואודי פורת, טויוטה אפ-ג'יי, 7:21:21

T2-s
1. איציק אסולין ואורי יעקובוביץ', מיצובישי אל-200, 6:41:08
2. עופר קוקוס ונעם שמיר, מיצובישי פג'רו, 6:45:30
3. רוני פישמן ומנור מאירי, טויוטה פראדו, 6:56:12

RAID:
1. יוסי סנדלר וגדי צוקר, לנדרובר דיסקברי, 7:15:47
2. אמיר קינן ויובל עובדיה, טויוטה לנד קרוזר 7:35:44
3. שמעון ומיכאל וייס, טויוטה לנד קרוזר, 8:05:12

עבירות (הוזנקו מתל-צפית):
1. עובד ארזי, 5:26:40
2. שלמה עיני, 7:26:40