אולי זו תהיה המתכונת הזמנית של מרוצי ליגת הבאחה הבאים: מסלול בן 30 ק"מ, 4 הקפות, ובלי ניווט. עתיד הראלים הגדולים חוצי מדבריות מוטל בספק, ויתכן וחוק הספורט המוטורי לא יאפשר יותר ממרוצי שדה קצרי טווח, לפחות בשלב ראשון עד שתמצא הפירצה.
המתכונת כשלעצמה אינה רעה ואפילו קוסמת למתחרים וההוכחה, נרשמים רבים מן הרגיל באים לאירוע, הפיטס מלא וגדוש מפה לפה בהמון עם נשים וטף, והמרוץ כשלעצמו מותח ומרתק. 75 מתחרים התגודדו הפעם על הגריד מספר עצום ביחס לחזיון השגור בליגת הבאחה בשנים האחרונות. תופעה מעניינת שקשורה בכך היא משפחות מתחרים וחבורות ידידים בסגנון חבר מביא חבר. ודוגמאות: משפחת שפירא (צוות גולסט), משפחת ונדרהורן, ומשפחת אוחיון.

באיחור של 50 דקות (תקלת מחשב) מוזנקת הקטגוריה הראשונה, היא קטגוריית האופנוענים ונחש דו-גלגלי ארוך של 41 כלים מעסיק את אילן המזניק במשך כעשרים דקות. היות ואופנוען מהיר משלים הקפה בכעשרים דקות ומשהו, יוצא שאנו רואים כנף קדמית של אפריליה כשתי דקות לאחר שמשתגר לדרכו אחרון המוזנקים ומיד מבשר שעון המרוץ כי יוני לוי השלים את ההקפה הראשונה ב-21:35 דקות. בהחלט מהיר. בהקפות הבאות שלו הוא יקזז דקה נוספת מזמן זה ויקבע תוצאה מצויינת של 1:23:45 שיהווה גם שיא מסלול. הצוות היחיד שיתקרב לתוצאה זו יהיה עידו כהן ונמרוד אופיר עם הטרופי-טראק המדהים שבלע את המסלול בשתי דקות פחות: 1:25:44.

שתי מילים על המסלול והתנאים: בחלקו חול עמוק, בחלקו שבילים פתוחים ובאמפים לסרוגין, מעגלי ומהיר. השמש קפחה והציקה חצי מן היום, נעלמה בשעת צהריים מאוחרת, ענן שחור הליט צל נעים על המדבר, וזרזיף גשם חביב ריקד במשך דקות ארוכות והביא רווחה מן האבק.
האופנוען מתן ניר שבאופן מסורתי לא נוטל חלק בליגת הראלים אבל משתדל להתמיד בסבב ההקפות, משנורר ק.ט.מ 300 דו"פ 2008 מחבר ועולה למסלול להקפת היכרות ומיד מתחרט כי הכלי אלים כלפיו וקורע לו את הידיים. מתן מתלבט אם לפרוש ובינתיים המזניק מאותת לו לצאת ואין לו ברירה אלא לעוף קדימה לתוך ים החול ולהשתדל להישאר בחיים. הוא יקבע תוצאה מצויינת של 1:29:08. מלך ומקום שני. וולנברג בעקבותיו בהפרש 3 דקות. עוד בקטגוריה המקצועית גיא גרשון והחדש אריאל שלי – ברוך הבא.

קטגוריית אופנועים עממית מפוצצת עד האזניים ב-24 רוכבים, טובים מוכשרים ויודעי תורת שטח וביניהם שמות מפוארים כמו ארז ביבי, רז נהוראי, כפיר נמרוד, תומר ברעם, שחר עמרמי, גדעון בן שמואל ועוד ועוד. והנה לתדהמת הקהל, מגיח מן הדיונות ילדון בן 14 בשם תומר שפירא, יורד מסיפונו של ק.ט.מ 450 והמחשב מדווח בהתרגשות כי הזמן שלו טוב משל כל השאר. רבותי, בגיל הזה אני בקושי ידעתי מה זה אופניים! אח שלו, אסף, מתמקם 3 מקומות מתחתיו. כבוד למשפחה. אלמוג מנגד מאבד את הקלאצ' בהקפה הראשונה. במקום השני מתחרה מן האנדורו, ניר ישראל, ובמקום השלישי ג'קי שושן. צליל ונדרהורן ראשון מתוך ארבעת סניורים לפני שגיא הימן, גדי חן, ואלעד קוטון. ונדרהורן נוסף, יהב, מסיים שני בקטגוריית עד 250 סמ"ק ואילו אחיו יוני מאבד את המנוע עוד לפני הקפת ההיכרות ונשאר בחוץ. בר נוב, המטאור החוצה בסערה את שמי מלכות האנדורו המקומית, מצרף גביע ראשון של ראלים לארון שלבטח יילך ויתמלא כבר בעתיד הקרוב. שלישי – דני חזן.

עד כאן קטגוריות האופנועים, 41 זינקו, ובסיום נרשם כי 7 "לא עמדו בזמן גג" אך לדעתנו חל כאן שיבוש כלשהו וחישוב זמן הגג היה מועט מידי ומספר מתחרים הופתעו לגלות כי המרוץ נגמר להם בהקפה השלישית. לא הצלחנו לקבל מההנהלה תשובה ברורה.

ועתה, תור קטגוריית הטרקטורונים להפציע והשעה כבר 12:15. אליקו אוחנה הוא הפייבוריט של המקצועית ואכן שולט ומוביל כמצופה כל זאת עד להקפה האחרונה בה מסתבר לפתע כי המנוע התמרד ונדם. הדר ויינברגר שרודף בעקבותיו כאחוז אמוק לא מאמין למזלו הטוב כשאביו יענק"לה מתנפל עליו בחיבוקים ונישוקים בתום 4 ההקפות. אלי אוחיון, הסלע הזקן החייכן וטוב החיוך במקום השני, ומורן רגב שלישי. בעממית מגיעים לסיום 4 מתחרים מתוך 5, אייל שטרן ראשון ולידיעתכם הוא בכלל לא תכנן על הראלי הזה עד ערב לפני בו קיבל שיחת טלפון מפצירה מחברים בשטח להצטרף ולארח להם לחברה. נעם דהן שהחל את דרכו בעולם השטח הטרקטורונאי רק לפני שבוע בניצחון בליגה, מסיים במקום השני לצלילי שירת "היום יום הולדת" (15) של המשפחה התומכת. במקום השלישי – סנדרוסי עמית. קטגוריית הטרקטורונים התחילה עם 9 וסיימה עם 7 כלים.

תדהמה נוספת לקהל מעניק עמרי ארבל על כלי שהיה פעם רייזר של פולאריס והפך בסדנתו של עידו כהן למשהו אחר שונה ויחודי, כאשר כבר בהקפה השניה הוא עוקף את יובל שרון. כן כן – אתם קוראים נכון. גם יובל עצמו מתקשה להאמין: "הוא עקף אותי כאילו עמדתי" – שמעתי אותו ממלמל בסיום. עומר ודני פרל – מקום שלישי, וגיל תימור ורן נאור – רביעי. בקטגוריית רכבי השטח הקלים LUTV נספרה נוכחות של 5 מתחרים בזינוק וארבעה בסיום.

קטגוריות הג'יפים: הסטנדרטים – מונים שלושה ואיציק אסולין לא מתקשה לנצח כאשר סביון עזר מאבד את הגלגל האחורי בהקפה האחרונה ומדדה לסיום עם גוז'ון אחד, ואילו עופר קוקוס מותיר את ההגה לנווט נעם שמיר (לא, הוא לא הבן שלו!) שירכוש השכלת שטח בנהיגה. מקטגוריית הבאגים מתאדים במהירות שני האחים לביא האחד בשל כבל קלאצ' קרוע והשני עקב שבר במתלה וצוות מסריק מתארגן בנחת לקראת פודיום ראשון בהקדימו בעשר דקות את הבאגי המקסימה (על בסיס חיפושית) של אילן יעקובי ודני אהרון. רועי שפירא ואיתי מולדבסקי עם גיר חדש וטוב ומצמד רענן תופסים את הבכורה כשבמקום השני צוות נפתלי ניסן ובניו. שי שפירא והראל גולסט נגררים החוצה מן השטח עם מצמד במצב טרמינלי, ולצוות טרמודן מאבד המנוע את נשמת אפו בקול שבר צורם עוד לפני הקפת ההיכרות.

הקטגוריות המסקרנות יותר הן רכבי הטרופי טראק וה-T1. רז הימן והלל סגל קיבלו והתקינו את תוכנת המרוצים המתאימה למנוע BMW החדש והאוטו אכן נוסע נפלא מהר וחרישי, אך גל שחם ובן לאוטרבך פותחים הפרש של שתיים וחצי דקות למרות שמההקפה השניה המצמד מסרב פקודה, דבר הגורם בעקיפין למר שחם לנסוע מהר יותר היות והוא נתקע על ההילוכים הגבוהים זמן ארוך מהמתוכנן. דודי עמר ואודי פורת בהופעה מספר 2 עם הטויוטה הססגונית במקום השלישי. שי שמעוני מאבד את הגיר 2 קילומטרים מהזינוק.

ולסיום, שירי הלל, שבח, והודיה על ההצגה הטובה ביותר בכפר לעידו כהן וקיד אופיר שמסחררים את הטרופי שלהם בהורה סוערת, רוקדים מסביבנו במעגלים, מרימים קירות עפר, ומזרימים גלי צונאמי עצומים של חול נודד למרחקים תוך שהם עוקפים כמעט בהקפה שלמה את רוב הכלים הנראים לידם כמשוטטים בשטח אבודים. השניים מסיימים 25 דקות לפני יריביהם היחידים, צוות סרטינה, שנאלצים להאט מאד עקב התחממות תיבת ההילוכים. ניר זהבי ושוקו מרשימים כרגיל אך לא מסיימים, וכן אלון שחף וגלעד מהרל עם הבאגי בקונספציה חדשה (תצורת הקוברה – נווט מאחורי הנהג) מבית היוצר של ברוך טולדנו, שנתקעים כבר בהקפה הראשונה עם רכיב היגוי תקול.

הארוע היה ססגוני, יפה, ומשובח, משפחות רבות בילו במקום עוד מן הלילה שלפני ונוצר הוויי מחנה מגובש, חברת BLU מגששת אחר כניסה לתחום וחילקה משקאות אנרגיה בחינם, אך בכל זאת שתי הערות: האחת – בשל הכורח להתנהל בשלושה סבבי קטגוריות שונים, התמשך המרוץ והתארך עד מאד והסתיים בשעה מאוחרת, ובעת חלוקת הגביעים נגלתה תופעה מבישה של מתחרים חסרי סבלנות הנוטשים את המתחם מבלי לפרגן ולכבד את חבריהם העולים במדרגות התהילה. השניה, והיא מופנית כלפי המפיקים – נראה לנו כי היתה זו טעות לבלום את המתחרים בכל הקפה לפני שער מערכת מדידת הזמנים ולא אחריו, אם בכלל.

תוצאות באחה צאלים:
אופנועים PRO:
1. יונתן לוי – 1:23:45, אפריליה, אבניר
2. מתן ניר – 1:29:08, ק.ט.מ 300, רד-בול, Z-M רייסינג
3. ערן וולנברג – 1:32:04, ק.ט.מ 530, KTM RALLY TEAM

אופנועים סניורים:
1. צליל ונדרהורן – 1:42:45, ק.ט.מ 530, ארזים הידראוליקה
2. שגיא הימן - 1:44:29, הונדה 450, הימן דלקים
3. גדי חן – 1:50:04, ק.ט.מ 530

אופנועים A:
1. תומר שפירא – 1:36:17, ק.ט.מ 450
2. ניר ישראל – 1:39:00, ק.ט.מ, התיקון הכללי
3. ג'קי שושן – 1:39:48, ק.ט.מ 300

עד 250 סמ"ק:
1. בר נוב – 1:31:01, ק.ט.מ 250
2. יהב ונדרהורן – 1:34:52, ק.ט.מ 125, ד.ל.ב מוטוספורט, ק.ט.מ מוטור
3. דני חזן – 1:37:30, ק.ט.מ 125

טרקטורונים Q1:
1. הדר ויינברגר – 1:34:07, ק.ט.מ 450, דלב מוטוספורט
2. אלי אוחיון - 1:40:41, קן-אם 450, אבניר
3. מורן רגב – 1:55:41, פולאריס פרדטור 500, מורן נוף

טרקטורונים Q:
1. אייל שטרן – 1:46:25, קן-אם 450, מוסך ד.נ.א
2. נעם דהן – 1:48:21, ק.ט.מ 450, EMCO-YAM RACING TEAM
3. עמית סנדרוסי – 1:50:48, קן-אם 450, סטיב משקאות

רכבי שטח קלים, LUTV:
1. עמרי ארבל – 1:37:09, RZR, IDO RACING TEAM
2. יובל שרון – 1:39:23, RZR, דלב מוטוספורט, המבדקה
3. דני ועומר פרל – 1:44:05, RZR, פרל, זום טרקטורונים
T1 4x4:
1. גל שחם ובן לאוטרבך – 1:34:15, שברולט, IDO RACING TEAM
2. רז הימן והלל סגל – 1:35:55, פג'רו-ב.אמ.וו, ליוגב, פוינטר, תנועה מערכות
3. דודי עמר ואודי פורת – 2:01:54, טויוטה אפ-ג'יי קרוזר, יואב גל שבב

TT:
1. עידו כהן ונמרוד אופיר – 1:25:44, IDO RACING TEAM
2. לירן סברוב ואייל אפרתי – 1:49:24, סרטינה
3. ניר זהבי ושוקו – 2:04:19, יואב

T1 2x4 באגים:
1. ניר שני ועמרי רשף – 1:45:28, כפר מסריק
2. אילן יעקבי ודני אהרון – 1:55:06, חיפושית-באחה, OUTSTANDING.CO.IL
3. אלעד לביא – 2:29:41, עיצוב במה

T2:
1. רועי שפירא ואיתי מולדבסקי – 1:57:44, פג'רו, וידסקו, חולון מוטורס, אראן
2. צביקה נפתלי וחזי בצלאל – 2:04:01, פג'רו, נפתלי ניסן ובניו

T2 s:
1. איציק אסולין ואורי יעקובוביץ' – 2:07:14, מיצובישי אל 200, אוטוויק
2. סביון עזר – 2:19:23, סופה, ג'יפולוג
3. עופר קוקוס ונעם שמיר – 2:25:34, פג'רו, אבסולוט