מיצובישי i-MIEVכשאומרים מכונית חשמלית חושבים כמובן על רנו פלואנס ומיזם בטר פלייס. אבל ייתכן ודווקא ה-i-MiEV, המכונית הקטנה של מיצובישי, תהיה החשמלית הראשונה בארץ. אחרי שהציגו אותה לקהל הרחב בתערוכת אוטומוטור, אנשי כלמוביל מדברים על כך שמכירות המיני היפנית יחלו בחודשים הראשונים של 2011, ולפחות כרגע נראה שהם מקדימים את לוח הזמנים של בטר פלייס.
מפגש קצר
כאמור, ה-i-MiEV הקטנה והמדוברת של מיצובישי הגיעה לארץ לכבוד תערוכת הרכב ולמרות שמדובר במכונית שכבר נעה על הכבישים בעולם, הרי שהתקנות המקומיות התירו לנהוג בה רק במה שמוגדר כ"שטח תפעולי" (מתחם סגור). אז אנשי כלמוביל גררו אותנו עד לנמל אשדוד לאירוע צנוע (עוד שינוי לעומת אירועי הראווה של בטר פלייס) כדי שנוכל להתנסות בחשמלית שלהם. אנחנו כזכור לכם, כבר נהגנו בה לפני שנה וחצי במסגרת תערוכת פריז, אך לא וויתרנו על פגישה מחודשת עם הננסית החשמלית.

ה-i נחשפה לראשונה כמכונית תצוגה בפרנקפורט 2003, והיא עדיין נראית יפה ומאוד מיוחדת. בצבעי האדום לבן ה"חשמליים" של מיצובישי. בצבעים אלה היא גם בולטת למרחקים ולכן אולי הפנים המעט שגרתי נראה פשוט מדי.
בכל הגרסאות פועם המנוע מאחור, ובמקרה החשמלי מדובר ביחידת כוח עם 47 קילוואט (כ-64 כ"ס) ו-18.4 קג"מ מיידיים. לחיצה ראשונה על המצערת וה-i מפתיעה עם תחושה זריזה למדי. על המסלול הארוך באשדוד ניתן היה לרשום ללא בעיות מיוחדות 120 קמ"ש (המהירות המרבית היא 130 קמ"ש). במהירות עירונית היא שקטה מאוד וניתן לשמוע לא רק את המחשבות אלא גם את משאבת הבלם ועוד רחשים (שמזכירים שמכונית היא יותר ממנוע). מעל 50 קמ"ש מתגברים רעשי הכביש והרוח ואז נראה שהיא כבר אינה יוצאת דופן לעומת מכונית רגילה.
מיצובישי i-MiEV: נהיגת התרשמות
צילום: מנהל
כצפוי ממיקרו יפנית ה-i קלה מאוד לנהיגה ולתפעול, אם כי נראה שלא מדובר בחוויה ספורטיבית למרות ההנעה האחורית. ההגה מרגיש מנותק וקל מדי, ובבלימה חזקה היא אינה משדרת תחושה בטוחה. שפע המומנט אומר שקל מאוד לאתגר את אחיזת הצמיגים האחוריים ולגלות אגב יללות גומי שאין בקרת יציבות ברכב שהגיע. כיאה לרכב עירוני כושר התמרון נראה מצוין אבל בזחילות (כמו כניסה לחניה) יש רעד קל בתחילות תנועה. מיצובישי מדברים על טווח של 160 ק"מ אבל בנהיגה מהירה עם מזגן נראה מד האנרגיה יורד במהירות; דבר הרומז שיתכן והטווח קטן בהרבה.

אימפריה חשמלית
בניגוד לתעלומה הפיננסית שמהווה מחיר הפלואנס החשמלית העתידית, נראה שבמיצובישי הדברים פשוטים יותר. ביפן היא עולה כ-125,000 שקלים אז אפשר לנחש שאצלנו המחיר יהיה קרוב וינוע בין זה – 125,000 ל-140,000 שקלים. כאן כדאי להדגיש שהיבואן עדיין לא יודע מה תהיה מדיניות המחיר של מיצובישי באירופה ובארץ. ובכל מקרה מה שברור שאם נצרף לכך את הסמארט החשמלית, שעשויה לנחות כאן ב-2012 (או אף קודם), הרי שבשקט בשקט ובלי כל הטררראם עשויה דווקא כלמוביל – יבואנית מיצובישי וסמארט – להיות אימפריה חשמלית בארץ.