אופנועניות מפגינות נגד העלאת התעריפיםמאבק האופנוענים המתוקשר למנוע את העלאת תעריפי ביטוח החובה לא נשא פרי באופן ישיר, אמנם. האוצר עמד בסירובו והתעריפים הועלו בנובמבר האחרון. אבל כבר אז הכריזה חברת הביטוח אליהו כי היא מציעה אלטרנטיבה לרוכבים, עם ביטוח חובה מטעמה שלא דרך הפול. עד אז הופנו כל רוכבי הדו-גלגלי באופן אוטומטי לפול לצורך ביטוח חובה, ושילמו תעריפים גבוהים. חבילת הביטוח של אליהו הציעה תעריפים דומים לאלו שהיו בתוקף לפני ההעלאה האחרונה, ובמקרים מסוימים אף זולים יותר.
עכשיו מצטרפת גם חברת הביטוח איילון ומציעה ביטוח חובה משלה לבעלי רכב דו-גלגלי. מאחורי המהלך עומד סוכן הביטוח הותיק אודי דגן, אשר שכנע את חברת הביטוח להכנס לתחום – ותפר חבילה מענינת, כאשר הוא משמש כסניף יחיד לצורך ביטוח ספציפי זה. בניגוד לחברת אליהו, ביטוח החובה שמציעים איילון/אודי דגן כולל בתוכו מרכיב של השתתפות עצמית, ללא אפשרות בחירה. אצל 'אליהו' אין כלל אפשרות להשתתפות עצמית, ואילו ב"פול" ניתן לבחור בהשתתפות עצמית כאופציה. ההבדל בהשתתפות העצמית של איילון הוא בסכום הנמוך יותר, העומד על 18,000 ש"ח לעומת 25,000 ש"ח בפול (מדובר על מרכיב כאב וסבל בלבד; עלויות רפואיות משולמות במלואן בשני המקרים).
 
הבדל חשוב יותר הוא שבפול, ההשתתפות העצמית כוללת 7 ימי עבודה ראשונים, שתמורתם לא תשולם; אצל איילון אין סעיף כזה וכל ימי העבודה האבודים ישולמו במלואן. למרות זאת, התעריפים שמציעה איילון נמוכים משמעותית מאלו של הפול הכוללים מרכיב השתתפות עצמית, וגם מאלו של אליהו (אם כי שם הכיסוי כאמור מלא ואינו כולל מרכיב השתתפות עצמית). יש לציין, אגב, כי מחשבון הביטוח של משרד האוצר כנראה אינו מעודכן עדיין, וקיימות סתירות בין המופיע בו לבין מה שנמסר לנו על-ידי אודי דגן. במחשבון הביטוח מופיעה עבור איילון השתתפות עצמית של 22,000 ש"ח ו-7 ימי עבודה ראשונים.
 
עוד הבדל, ואולי המשמעותי ביותר – עד כדי כמעט בשורה – הוא שבאיילון אין הבדל בין רכב דו-גלגלי הרשום כפרטי לבין רשם בבעלות חברה, או שההוצאות עליו מנוכות בדרך כלשהי. בתעריפי הפול קיים פער משמעותי לרעת בעלות שאינה פרטית, דבר המעורר תרעומת רבה בקרב קהילת הרוכבים – שכן בביטוח רכב פרטי רגיל אין פער שכזה. התעריף שישלם מבוטח אצל איילון המעונין לרשום את אופנועו על שם העסק יכול להיות להגיע למחצית ואף למטה מכך מתעריף הפול המלא. גם כאן מחשבון הביטוח של משרד האוצר אינו תואם את ההצהרות ולפי החישוב שם כן קיים הבדל בין בעלות פרטית לבעלות חברה.מומלץ לכל מי שמבקש לערוך ביטוח באיילון לבדוק היטב את התעריפים המוצעים לו.
 
אודי דגן עומד להתחיל הנפקת פוליסות בימים הקרובים, ומסר כי מטרת ביטוח החובה שהוא מציע היא להפטר מנגע תביעות-הסרק הקטנות שמנפחות את הפיצויים למגזר הדו-גלגלי, וכי בדומה לאליהו בכוונתו לבטח רוכבים בעלי פוטנציאל סיכוני נמוך. הפרמטרים הסופיים טרם נקבעו אך ככל הנראה יבוטחו רוכבים מגיל 25 ומעלה לערך. "אני מקווה כבר בשנה הבאה להפחית את ההשתתפות העצמית בשיעור ניכר, לפחות מ-10,000 ש"ח, בלי לפגוע בתעריפים", אמר. עוד אמר שבבחינה נמצאים פתרונות לסוגיות בעיתיות, ביניהן נושא ביטוח ליותר מנהג אחד שהוא כיום יקר ביותר ללא כל קשר לפרופיל הנהגים המבוטחים.

לפניכם מקרה לדוגמא. התעריפים מתייחסים לביטוח לנהג יחיד, רוכב בן 25 בעל 5 שנות נסיון, ולאופנוע/קטנוע עד 250 סמ"ק.
תעריף הפול (כיסוי מלא): 4,043 ש"ח לבעלות פרטית, 5,256 ש"ח לבעלות שאינה פרטית.
אליהו (כיסוי מלא): 3,642 ש"ח לבעלות פרטית. אין תעריף לבעלות חברה.
הפול (עם השתתפות עצמית כמוסבר לעיל): 3,234 ש"ח לבעלות פרטית, 4,205 ש"ח לבעלות שאינה פרטית.
איילון (עם השתתפות עצמית): 2,898 ש"ח לבעלות פרטית או חברה (לפי הצהרות אודי דגן. לפי מחשבון הביטוח: 4,117 ש"ח).