מימין: שי אגסי, מייסד ומנכ"ל בטר פלייס, עידן עופר, יושב ראש החברה לישראל ומשה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס ישראלמיזם בטר פלייס חנך היום את מרכז המבקרים שלו במתחם פי גלילות. באופן סמלי המרכז ממוקם בתוך אחד המיכלים האחרונים ממערך אספקת הדלק של האתר והוא ישמש את המיזם כדי להפיץ את הבשורה החשמלית. במרכז יראו המתעניינים סרטים ומיצגים בנושא וכן יופעלו בו מספר מכוניות כדי לאפשר הדגמה מעשית.

לוח הזמנים
לפי בטר פלייס לקראת סוף השנה יחל ניסוי מערכתי כולל ומשולב של עמדות הטעינה תחנות ההחלפה והמכוניות עצמן. מבחינת כלי הרכב מדובר בכמה עשרות אבות טיפוס שיבנו עדיין בצרפת ויגיעו לכאן למבחנים. בתחילת 2011 אמור המספר הזה לגדול לכמה מאות של כלים שיצאו לניסוי גדול ומקיף הרבה יותר, בשילוב עם לקוחות פוטנציאלים (כולל ציי רכב) שיקבלו את המכוניות ללא תשלום. מכוניות אלה כבר תגענה מטורקיה ותהיינה קרובות עוד יותר לרכב הסדרתי. באמצע 2011 אמור להתחיל הייצור הסדרתי כאשר סנוניות ראשונות יגיעו אלינו לקראת סוף השנה ממפעל רנו בטורקיה.
מבחינת עמדות הטעינה ותחנות החלפת המצברים, אזי השנה כבר יוקמו בין 5-10 תחנות החלפת מצברים. בתחילת 2011 המספר יגיע ל-70 ולקראת סוף אותה שנה לכ-100 תחנות החלפה. חלק מהותי מהן יהיה בשיתוף עם חברת הדלק דור אלון.

עלויות
שי אגסי, מייסד ומנכ"ל בטר פלייס, עדיין טוען שלכלי הרכב החשמליים יתרון כספי על פני מקבליהם הקונבנציונאליים. לדבריו, אומנם עלות הרכישה דומה, אולם עלות ק"מ נסיעה כנראה שתהיה זולה יותר. "איני יכול לומר בכמה בשל תנודתיות מחיר הנפט," אומר אגסי, "אבל בו נאמר שבמחיר הבנזין היום עלות ק"מ נסיעה תהיה דומה, ואילו בהשוואה למחירי הבנזין שהיו בקיץ 2008, עליות הרכב החשמלי יהיו זולות יותר".

עידן עופר, יושב ראש החברה לישראל, סיפר באירוע על הגיוס האחרון בהובלת HSBC ועל הכוונה לייצר מכוניות סיניות חשמליות עם מערך החלפת סוללה מתוצרת צ'רי קוונטום בה שותפה החברה. ואולם תהליך זה עוד ייקח מספר שנים. בינתיים אגסי עוד הוסיף כי בטר פלייס נמצאת במשא ומתן עם חברות נוספות לייצור כלים חשמליים עם מנגנון החלפת מצברים. "התהפוכות בענף הרכב הקשו עלינו את העבודה, אך אני מעריך כי במהלך שנה זו נדווח על שותפויות גם עם יצרניות רכב נוספות".
משה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס ישראל ניצל את ההזדמנות לספר על חברות ישראליות נוספות המביאות אמון במיזם וביניהן: CA, מוטורולה, נטוויז'ן ושטראוס. עד כה 92 חברות ישראליות חתמו על המזכר הבנות עם בטר פלייס כאשר חברות אלה מייצגות צי רכב של למעלה מ-45,000 כלי רכב.

נוהגים במכונית החשמלית
גולת הכותרת של אנשי בטר פלייס היתה הצגת המכונית החשמלית שתפעל במרכז המבקרים כרכב הדגמה ללקוחות. ואולם אין מדובר ברנו פלואנס שתימכר כאן, אלא ברנו לגונה שעברה הסבה באופן עצמאי על ידי בטר פלייס. הלגונות יצאו מצרפת לדטריוט שם הסבה אותם להנעה חשמלית חברת 'FEV'. בהמשך הן עברו תקינה אירופאית לאבות טיפוס בגרמניה (הליך שעולה כמה מאות אלפי דולרים).
אז כן היה מעניין לנהוג בלגונה המוסבת לחשמל, לחוש בשקט בתנועה (שבאופן מעניין לא היה מוחלט) ובכושר ההאצה. אבל יש להזכיר כי למכוניות אלה מנוע חזק כמעט פי שניים מאשר לפלואנס העתידית (כ-170 כ"ס לעומת כ-90 כ"ס), כך שאין כאן בשורה אמיתית. אנחנו הרי כבר יודעים שמכוניות חשמליות יכולות לנסוע...
אגב באופן מעניין המכוניות מוגבלות לאזור ה-135 קמ"ש וזו, כך אנשי רנו שנכחו באירוע, גם תהיה המגבלה של הפלואנס החשמלית.

אז מה היה לנו כאן? מרכז מבקרים חדש, עדכונים שוטפים על שיתופי פעולה ושלבי התקדמות (כפי שהבטיח אגסי), מעט מספרים עליהם כבר דיווחנו לכם בעבר ונהיגה קצרצרה בלגונה החשמלית שאינה אומרת דבר על היכולות של המכונית החשמלית העתידית. גם אם ברור שמדובר בצעד חשוב (נוסף) של המיזם, השאלות שמקיפות אותו נותרו (עדיין) ללא מענה. אלה מן הסתם, מחכות לשלבים המעשיים יותר.