מסלול 2010. איפה האגם הורוד?באופן רשמי, ראלי דאקאר 2010 עומד לצאת לדרך בסוף השבוע הקרוב, ב-1 בינואר. אבל ראלי דאקאר האמיתי התחיל כבר אתמול, עם פרולוג בעיר פורטימאו שבפורטוגל. היום יוקדש לבדיוקת טכניות ומחר יסעו המתחרים לאלמריה שבספרד כדי לעלות על מעבורת למרוקו...
רגע, רגע. ראלי דאקאר לא עבר לדרום אמריקה? ובכן, תלוי איך מסתכלים על זה. כן, בעוד מספר ימים יצא לדרך ראלי ארוך ומפרך מבואנוס-איירס בארגנטינה לצ'ילה ובחזרה. כן, אותו ראלי נושא את השם "דאקאר 2010". האםהוא ראוי לשם הזה – זו כבר שאלה אחרת. לדעת כותב שורות אלה, לא ממש. הראלי שיוצא מפורטימאו שבפורטוגל הוא "מירוץ אפריקה", Africa Race, מעין דאקאר אלרטנטיבי, שמאורגן זו השנה השניה על-ידי מנצח הדאקאר בעבר ומנהלו לאחר מכן, הוברט אוריול. בממונחים של משתתפים ותקציב זהו ראלי זעיר, וכמעט לא תמצאו שם מתחרים ידועי שם; הבולט בהם הוא ז'ן-לואי שלסר, מנצח המירוץ מהשנה שעברה ומהמעטים ששמרו אמונים לרוח הדאקאר המקורי וסירבו לנטוש את אפריקה.
אבל הראלי הגדול באמת זה שיקבל את תקציבי הקבוצות הגדולות ואת דקות-השידור בערוצי הטלביזיה, הוא זה המכונה דאקאר. כך שלמרות שכותב שורות אלה סבור שמדובר בחילול השם, הרי לפנכים סקירה קצרה של הראלי העומד לצאת לדרכו הארוכה בסוף השבוע.
140 צוותי מכוניות, 52 צווותי משאיות, 161 אופנוענים ו-29 רוכבי טרקטורונים. זהו מנין המשתתפים שיזנקו לדרך מבואנוס-איירס ביום ו' ל-14 סטייג'ים. 8 מהסטייג'ים הם באורך כולל של למעלה מ-600 ק"מ, ודווקא שלושת האחרונים הם הארוכים ביותר – מעל 700 ק"מ. הסטייג' הקצר ביותר הוא השני, בו יידרשו המתחרים לכסות "רק" 441 ק"מ, והארוך ביותר – ה-12, עם 796 ק"מ. אבל עד עכשיו דיברנו רק על האורך הכולל של הסטייג'ים; הקטעים התחרותיים, המדודים, קצרים יותר ונעים בין 182 ק"מ ביום השני ל-600 ק"מ ביום השביעי, ורובם הם באורך פחות מ-400 ק"מ. בשני הסטייג'ים הראשונים יהיו הבדלים בין מסלולי האופנועים/טרקטורונים למסלולי המכוניות והמשאיות, זאת בשל בעיות עקיפה שהיו נוצרות אילו היו חולקים כולם את אותו מסלול וכדי למנוע סיכון מיותר למתחרי הכלים היותר קטנים. האורך הכללי של המסלול הוא כ-9,000 ק"מ, מתוכם כ-4,700 ק"מ בקטעים תחרותיים עבור האופנועים-טרקטורונים וכ-4,800 ק"מ תחרותיים עבור המכוניות והמשאיות.
דאקאר 2009 היה קטסטרופלי עבור קבוצת מיצובישי, שזמן קצר לאחר מכן גם הודיעה על פרישה מהשך פעילות ראלי – וסיימה בכך תקופה רבת הישגים עבורה יצרן היפני. פרישת מיצובישי הותירה את הזירה פנויה לשני יצרנים גדולים בלבד: פולקסווגן, שתתייצב גם השנה בהרכב חזק ועם מלוא התמיכה של הקונצרן הענק, וב.מ.וו – באמצעות קבוצת X-רייד, כרגיל. אלא שירידת מיצובישי מהמפה גם גרמה למשחק כסאות-מוזיקליים בהרכבי הצוותים. סטפן פטרהנסל, הנהג המנצח ביותר בדאקאר (גם כאופנוען מצטיין), לא נשאר מובטל בעקבות פרישת מיצובישי והוא מחזק את שורות קבוצת ב.מ.וו וכמוהו גם חואן רומה, היחיד בקבוצת מיצובישי הרשמית שסיים את מהדורת 2009 של הראלי. ואילו נאסר אל-עטייה הקאטארי המצויין, שניצח סטייג'ים בשנה שעברה עבור ב.מ.וו, עבר לפולקסווגן שם הוא מצטרף למנצח אשתקד ז'ינייל דה-ויליירס, למארק מילר שסיים שני, ולקרלוס סיינז שהוביל את הראלי לא מעט ימים. טוארג-מירוץ חמישי יאוייש על ידי צוות בריזלאי עם הנהג מאוריסיו נווס (Neves). אצל ב.מ.וו מצטרפים פטרהנסל ורומה לגרלן שישרי הצרפתי המהיר שממשיך עם הקבוצה, וללאוניד נוביצקי הרוסי.
עוד שמות שכעדאי לשים לב אליהם: רובי גורדון מתייצב שוב עם הפרו-טראק מרהיב דמוי-ההאמר, והוא בהחלט ינסה וכנראה גם יצליח לדגדג את הקבוצות הרשמיות הגדולות. עוד שמות שיהיו מוכרים לאלו מכם העוקבים אחר הדאקאר הם הפולני הולובצ'יץ' שנוהג בניסאן, קרלוס סוזה הפורטוגזי (מיצובישי), פיליפ גאש בבאגי שהוא בונה בעצמו, הנהגת הצרפתיה איזבל פטיסיה, ועוד רבים מותיקי הדאקאר.
גם ברשימת צוותי המשאיות נמצא שמות מוכרים, ואנו צפויים לקרב עקוב מסולר על הבכורה בין ענקי-הדאקאר קאבירוב וצ'אגין במשאיות הקאמאז האימתניות. שם שנעדר למרבה הצער הוא דה-רוי – לא יאן האב ולא ג'ררדוס הבן נמצאים כאן, אם כי אח אחר במשפחה, ריצ'רד, משמש כאחד מאנשי הצוות של נהג הולנדי אחר.
בין האופנועים צפוי הקרב על הבכורה להתנהל בין מנצחי העבר – כל אחד מהם פעמיים – מארק קומה וסיריל דספרה. שניהם רוכבים כחלק מקבוצת ק.ט.מ חצי רשמית שמתייצבת לראלי בהרכב מצומצם מאד לעומת העבר, זאת בעקבות המחלוקת שהתעוררה מוקדם יותר השנה כתוצאה משינוי תקנות שעליו הכריזו מארגני הדאקאר. קומה ודספרה נושאים את התואר "רוכבים פרטיים נתמכים", אבל צפויים להנות למרות זאת מסיוע משמעותי מצוות-קרקע בניהול היינץ קיניגדנר.
כמדי שנה, נביא לכם עדכונים יומיים אודות הדאקאר החל מיום א' הקרוב.