יש יצרנים שיש להם קו ברור, ה-"DNA" של החברה, כפי שיציגו זאת אנשי הפרסום והשיווק שלה. משהו שעובר בכל הדגמים מהבסיסי ביותר ועד לספינת הדגל היוקרתית ועמוסת הטכנולוגיה. גם ללקסוס יש קו כזה, בדמות מכוניות נעימות ורגועות, קו שעובר מה-IS ועד ה-LS, בכולן יש אופי מרגיע ושקט שמועבר גם לאוחז בהגה. זה אולי נשמע לכם כבסיס לכל יצרן יוקרה, אבל בפועל לא חסרות מכוניות יקרות שלא מעבירות את התחושה הזו. במכוניות מבית לקסוס, לפחות עד היום, הקו נשמר. ה-RX לא חורג מה-DNA, וזה לא כל כך קל כאשר מדובר ברכב פנאי מגודל. אז מה הוא מציע מעבר לנעימות?היסטוריה
זהו הדור השני של ה-RX, ולמרות הדמיון החיצוני, מדובר ברכב חדש (לכתבת ההשקה בהונגריה לחצו כאן). ה-RX מצליח להיות נאה בהרבה מקודמו – אם כי עדיין לא ממש חתיך. מלפנים העיצוב מעט מוזר, אבל מאחור ומהצד הוא נכון וזורם וצבע הלבן-פנינה של רכב ההדגמה מחמיא לו. ה-RX מוצע בשתי גרסאות עם מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ל'. בראשונה, ה-350, המנוע מפיק 277 כ"ס ו-35.2 קג"מ. בשניה 450h (היבריד), הוא מפיק 249 כ"ס ו-32.3 קג"מ. באחרונה מצטרפים אליו שני מנועים חשמליים, הראשון מספק 167 כ"ס ו-34 קג"מ והשני 68 כ"ס ו-14 קג"מ ויחדיו יש להם 299 כ"ס (כן, מכוניות היברידיות לא בדיוק מצייתות לכללי החשבון הפשוט...). הדגם ההיברידי זוכה, כמובן, לתמסורת על בסיס מפצל כוח, כמו בפריוס, במקום תיבה רגילה. כמה נגיעות כחולות דואגות לסמן למביני עניין כי מדובר ברכב היברידי. והוא לא שומר רק על הסביבה, אלא גם על הנוסעים, עם שפע אביזרי בטיחות – למרות שלא נבדק עדיין במבחן ריסוק באירופה.
רוגע
תא הנוסעים מזמין אותנו פנימה. הוא צבוע בשני צבעים, שחור למעלה ובהיר למטה (בתמונות תמצאו את התא הכל-שחור שנראה פחות נאה באופן משמעותי). העיצוב אלגנטי, אם כי צבע העץ בתא לא היה לטעמם של חלק מהבוחנים. במרכז הקונסולה נמצא מסך מגודל שיספק לכם מידע על שלל המערכות ברכב. התפעול, בעזרת עכבר (בגרסה המפוארת יותר) נוח רק בעמידה – בנסיעה הוא דורש יותר מדי תשומת לב. המרווח מלפנים טוב בכל הכיוונים, למרות גג השמש. שפע הכיוונים יאפשר לכולם למצוא תנוחה נוחה, אבל זה לא טריוויאלי וידרוש משחק ממושך עם כפתורי הכיוון. הרכב מרגיש גדול מבפנים, אם כי לא ענק כמו חלק ממתחריו, והתחושה היא שיושבים עמוק בתוכו. הראות החוצה טובה, ולאחור שמחנו להיעזר בשלל הגלאים ובמצלמה המצוינת בתמרוני החניה. רשימת האבזור ארוכה כמצופה, ורכב המבחן צויד בחבילת "פרמיום טק" בעלות של 40 אלף ש"ח (המביאה את המחיר לסך כולל של 502 אלף ש"ח) שמוסיפה עץ בשפע, חישוקי "19, מערכת קול משודרגת, את העכבר לתפעול המערכות ועוד כמה דברים. מעבר למושב האחורי חושף מרווח מעולה, גם לאנשים מגודלים, מלבד המרחב לכפות הרגליים כאשר המושב מלפנים במצב הנמוך ביותר. השורה השניה בנויה לזוג, כאשר המושב השלישי קטן ולא ממש נוח (מקובל בסגמנט). לפחות הרצפה שטוחה ותמצאו בה שפע של מקום לרגליים. המושב נע על מסילה לפנים-אחור, אם תרצו קצת יותר מקום בתא מטען, או שתוכלו לקפל את המושבים בנגיעה וללא מאמץ (ניתן לביצוע, באותה קלות, גם מתא המטען). בנוסף ניתן לכוון את זווית המשענת למצב של חצי-שכיבה למי שרוצה לתפוס תנומה קלה – וכמובן שיש מיזוג גם למושבים האחוריים. תא המטען גדול, אם כי סף ההטענה גבוה למדי, ותמצאו בליטה ברצפה מכיוון שמתחתיה מסתתר צמיג רזרבי בגודל מלא – 235/55-19.
היבריד להמונים
אז כמו שכבר הבנתם, ה-RX שלנו היברידי. הכוח לגלגלים הקדמיים מגיע ממנוע הבנזין וממנוע חשמלי, ולגלגלים האחוריים ממנוע חשמלי בלבד. המערכת ההיברידית עובדת בצורה מרשימה, והתחושה של לנהוג בחניה ברכב פנאי במשקל של 2.2 טון ללא שמץ של רחש מנוע היא מוזרה וחביבה. תוכלו להמשיך ולנסוע על חשמל עד למהירות של כ-40 קמ"ש, כל עוד תאיצו בעדינות ויש מיץ בסוללה. הרכב מחליט בעצמו כיצד לתפעל את המנועים ולא תוכלו "לשכנע" אותו להדליק את מנוע הבנזין אם הוא לא חושב שזה נחוץ. מנוע הבנזין מתנתק כמעט בכל עצירה וגם כאשר אין בו צורך, בירידה לדוגמא. החיבור והניתוק שלו שקופים לחלוטין ולא תרגישו בהם אלא אם תסתכלו במסך המרכזי במצב חלוקת האנרגיה או במסך הקטן בלוח המחוונים. מתי כן תרגישו אותו? במידה והסוללה תגיע לרמה נמוכה בזמן עמידה, המנוע יונע ויורגש רטט קל בתא הנוסעים.
הביצועים של ה-RX טובים – 7.8 ש' ל-100 קמ"ש קרובים יותר למתחרים עם V8 מאשר עם V6. אבל בפועל ה-RX מסתיר היטב את עדר הסוסים שלו מאחורי העברת כח לינארית וחלקה. ביציאה מהמקום מורגשת השהייה קלה עד שמגיע הכוח המצופה לאחר כמה מטרים, ואז מורגשת התאוצה המבוקשת. אז גם תורגש מעט לחימה בהגה כאשר רוב הכוח עובר לגלגלים הקדמיים. במהירות גבוהה כבר אין בעיה וה-RX צובר מהירות בצורה נאה עם תאוצות ביניים טובות. ליחידת העברת הכוח (עם ידית הממוקמת במרכז הקונסולה, נוח ונעים לשימוש) יש גם מצב ספורט ואופציה לתפעול דמוי-הילוכים שמצאנו מיותרת לחלוטין. מצב הספורט נחמד יותר לנהג הממהר. כמו בתיבה רציפה, בהאצה מלאה מפצל הכוח מציב את המנוע בסל"ד שיא ההספק. במקרה הזה צליל המנוע מושקט היטב, כך שנחסך מהנוסעים הרעש המונוטוני והצורם, אולם עדיין לא מדובר בצליל נעים במיוחד. מצד שני, הודות להספק כנראה שלא תהיו עם דוושה לחוצה לסוף מהלכה ליותר מכמה שניות רצוף.
בכל הקשור לצריכת הדלק, מנוע 3.5 ל' ומשקל של 2.2 טון לא נשמעים כמו מתכון מבריק במיוחד. אבל הנתונים הרשמיים מראים פער עצום בין ה-RX ההיברידי לדגם הרגיל. הפער בצריכת הדלק המשולבת בין השניים עומד על יותר מ-50%. גם בכל הקשור למס הירוק, ל-RX ציון של 156 שמציב אותו בקבוצה 4 – כמעט זהה ליונדאי i10 עם מנוע 1.2 ל'! ובפועל? במהלך המבחן הצריכה הממוצעת עמדה על כתשעה ק"מ לליטר, כאשר אופי הנהיגה היה רחוק מלהיות ירוק, כך שמדובר בנתון לא פחות ממצוין, שעומד מאחורי ההבטחות לצריכה עדיפה משמעותית מול דגמי הבנזין (ומנסיוננו, גם גרסאות הדיזל יתקשו לגבור עליו). חשוב להדגיש שבתנאים קשים או בשימוש אינטנסיבי במיוחד גם ה-RX יגיע לצריכת דלק גבוהה, בעוד שימוש מושכל יפיק צריכות מרשימות מאוד.
נעימות
ה-RX היא מכונית נוחה, ודי קשה להוציא אותה משלוותה. היא לא מושלמת – מחוץ לעיר היא תתקשה להתמודד עם שיבושים קטנים וחדים וגם בעיר פה ושם היא לא לגמרי רגועה, אבל בסה"כ היא בהחלט נוחה. היא שייכת לצד הרך יותר של הסקאלה, ופה ושם אפשר לרצות מעט יותר ריסון, אבל שום דבר שבאמת יפריע לכם ביום יום. חלק מהרוגע, במיוחד בעיר, נובע מהשקט בתא הנוסעים, במיוחד בעמידה ברמזור עם מנוע כבוי או בנסיעה בכוח החשמל בלבד (אל דאגה, יש מזגן, מערכת קול ולא יחסר לכם כלום, גם כאשר מנוע הבנזין כבוי). בכלל, ה-RX היא מכונית שקטה מאוד ורק האצה אגרסיבית תשכנע אתכם שמנוע בעירה פנימית אכן מותקן ברכב. בשיוט מעל 110 קמ"ש יש רעשי רוח מורגשים יתר על המידה מאזור המראות, אבל לא הרבה מעבר. בכל הקשור לדינאמיות, ה-RX החדש טוב בהרבה מקודמו, ומפגין יכולת טובה גם אם לא ממש מלהיבה. תוכלו להיות מהירים, גם על כבישים רטובים וחלקים, מבלי לפגום בתחושת הביטחון. ניתן, כמובן, לשבור את האחיזה בעזרת פרובוקציה, במיוחד במהירות נמוכה ואז בקרת היציבות מתערבת בצורה לא ממש חלקה. ההגה אילם אבל לא ממש מפריע למהירות התנועה והבלמים מוצלחים עם עוצמה ודיוק טובים. בטוח? כן. לקום בבוקר לנס הרים? לא ממש (כמקובל בקטגוריה).
בסוף היום
ה-RX היבריד מציעה לרוכש חיסכון אמיתי בדלק לעומת מתחרים מקבילים עם מנועי בנזין וחלקות ונינוחות שקשה למצוא במתחרים מונעי סולר. כאשר החיסכון הנ"ל משודך למכונית טובה – נוחה, שקטה, מרווחת ומאובזרת – מדובר כבר במתכון מעניין. רק נציין שה-RX היא מכונית שתתאים למי שרוצה רכב פנאי, אבל לא מחפש יכולות שטח, גם לא בסיסיות. מה החסרונות? המחיר לא זול אבסולוטית ואף יקר יחסית בהשוואה לחלק מהמתחרים. בנוסף, לא מוצעת ב-RX, גם לא כאופציה, מערכת ה-pre-crash או הקרוז האקטיבי שמוצעות בחו"ל, חבל. ובשורה התחתונה? אם אתם רוצים לנהוג עם (פוזת רכב הפנאי) ולהרגיש בלי (צריכת הדלק והתדמית השלילית), ה-RX היא מתחרה חזקה על כספכם עם הצעה יחודית.