הכנות למסלול
בקיץ: מומלץ לצאת למסלול עם 4x4 חובה עם הילוך כוח באחד הרכבים.
בחורף: יש לצאת עם ציוד גרירה וחילוץ המתאים לבוץ וסלעים חלקלקים.
הכנת אמצעים בסיסיים
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS: לא חובה
מפת סימון שבילים: מפה מספר 2 (גליל עליון) של המרכז למיפוי ישראל ובעריכת אורי דביר
מזמרה: על מנת לחסוך את השריטות הדקות לרכב
מצפן
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת
מזון: מים ומזון ליום שטח
הגליל העליון הוא גבוה ונישא מאות מטרים מעל פני הים. צמחייתו ירוקה גם בקיץ ובין הנחלים הזורמים מערבה לים התיכון מסתתרת היסטוריה בת אלפי שנים. כיום מיושב הגליל העליון באוכלוסיה מעורבת החיה בדו-קיום – יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים. לנהגי השטח מחכים שבילים צרים, נסיעה בתוך נחלים (לצערנו חרבים רוב ימות השנה), צמחייה עבותה ואתגרי נהיגה מקומיים לצד שבילים רחבים וכבושים.

המסלול בעבירות קלה עד בינונית בימי הקיץ (ולאחר הגשם יכול להפוך למסלול בעבירות קשה). מסלול הטיול עובר גם בתוך שמורות טבע מוכרזות אבל יש לשמור על הטבע גם היכן שאין הכרזה על שמורת טבע. לנוחות הנוסעים אין שער אחד לאורך המסלול אבל יש מעברי בקר ויש פרות במרעה לצד השטחים בהם עובר המסלול. הטיול אפשרי בכל ימות השבוע ללא מגבלות שטחי אש של צה"ל. מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ. מומלץ כי לפחות רכב אחד יהיה עם הילוך כוח LOW ורצועת גרירה. חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות לכל הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 24 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il

שיטת הניווט
הניווט רובו על שבילים שרובם מסומנים בשטח (אבל לא תמיד הסימון נראה לעין). מומלץ להשתמש במפה מספר 2 של הגליל העליון (בעריכת אורי דביר, מו"ל המרכז למיפוי ישראל). הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב במסלול זה. מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככל שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

תחילת המסלול:
בצומת כברי שעל כביש 70 במפגש עם כביש 89 ממזרח לנהריה.
נ.צ. 1 – צומת כברי.
מתחילים ומאפסים מד אוץ
נוסעים מזרחה על כביש 89 לכיוון מעלות תרשיחא.
2.6 ק"מ – צומת געתון עם שילוט ימינה לגעתון וליחיעם.
נ.צ. 2 – צומת געתון.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכביש 8833 לכיוון דרום–מזרח (לגעתון ויחיעם).
1.1 ק"מ – פניה שמאלה לשביל כבוש המסומן בכחול.
נ.צ. 3 – ירידה לשטח.
צילום: צוות אתר השטח
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול.
1.1 ק"מ – צומת עם פניה ימינה לכיוון החרבה וחורשת האיקליפטוס של עין געתון.
נ.צ. 4 – צומת הפניה לעין געתון.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים 200 מטרים עד לעין געתון (לצערנו אין מים בקיץ).
מטיילים בחרבה שעל הגבעה, נהנים מהבוסתן המוצל שלמרגלותיה ואפשר גם לאכול ארוחת בוקר בחורשה, או להתאפק עד לחורשות במעלה נחל הגעתון (עוד 15 דקות נסיעה).
חוזרים 200 מטרים לצומת בנ.צ. 4.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בכחול במעלה נחל געתון.
0.2 ק"מ – לוקחים את השביל השמאלי המסומן בסימון שבילים כחול.
0.5 – חורשת אקליפטוס בה ממשיכים על השביל השמאלי.
0.8 – חורשה גדולה עם שולחנות – מתאים לארוחת הבוקר.
0.9 – עין ירק - תחנת השאיבה של מקורות מסבירה את היובש בנחל, אבל מסביב פרות רועות חופשי בשטח והכול ירוק גם בשיא הקיץ, כמעט כמו בהרי האלפים.
2.5 – ממשיכים ישר (ימינה מטפסים לעין יעקב).
2.8 – השביל נכנס לתוך נחל געתון ולאורך של כ-2 ק"מ מקבלים קטע עבירות משגע בתוך הערוץ הסבוך של הגעתון (עבירות בינונית).
4.5 – בסיום קטע העבירות יוצאים מהנחל, חוצים שוב את הערוץ (ובו שביל המטפס שמאלה) ומגיעים לצומת T.
נ.צ. 5 – צומת .T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן בכחול במעלה הנחל.
0.2 ק"מ – חוצים מזבלה פיראטית לצד בית אריזה גדול.
0.35 – פונים שמאלה בצומת T לצד הגדר של בית האריזה ונוסעים על שביל כורכר טוב המסומן בכחול ובסגול.
0.5 – צומת בו המשך ישר מוביל לשביל האזורי המסומן בסגול ושמאלה לשביל כורכר המסומן בכחול.
נ.צ. 6 – צומת סגול-כחול.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על השביל המסומן בסגול.
0.25 ק"מ ממשיכים ישר (ושמאלה) בשביל לצד הערוץ.
0.35 – צומת.
נ.צ. 7 – צומת

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל האזורי המסומן בסגול ומטפסים לצד גדר בקר.
0.8 ק"מ – מפגש השביל הסגול עם השביל הכחול בפאתי תרשיחא בו פונים ימינה על שביל הכורכר הלבן.
1.1 – צומת שביל סובב הר בטח.
נ.צ 8 – צומת הר בטח.
צילום: צוות אתר השטח
מאפסים מד אוץ
פונים חזק ימינה (כמו פרסה) עם השביל הסגול.
50 מ' – פונים ימינה בצומת T עם השביל הסגול.
0.25 ק"מ – מגיעים לצומת מזלג בו פונים מעט ימינה וממשיכים עם האצבע המרכזית.
0.4 – פונים שמאלה עם הסגול ולאחר הצומת עוצרים למרגלות מגדל התצפית של הר בטח.
עולים לתצפית מדהימה של 360 מעלות! מהים וראש הנקרה במערב, גוש תפן מדרום, גבול הלבנון מצפון ועד להר מירון במזרח. אם שומר היערות של קק"ל, סאבג פארס מחורפיש, נמצא במגדל הוא ישמח לארח אתכם לקפה והסבר על הסביבה – שווה בהחלט!
למרגלות מגדל התצפית בונקר משנת 1948 אשר שימש את צבא ההצלה של קאוקז'י בניסיונו לכבוש את צפון הארץ.
ומסביב העיר מעלות-תרשיחא. עיר מעורבת של יהודים, מוסלמים, נוצרים ומעט דרוזים שהוקמה עוד בשנות ה-60 על ידי איחוד מעלות עם תרשיחא.
ממשיכים על השביל הכבוש המסומן בסגול.
0.7 – צומת בו ממשיכים ישר.
0.75 – עיקול חד ימינה (כמו פרסה) על השביל הסגול היורד לכיוון תרשיחא ומעונה.
1.1 – כביש תרשיחא-מעונה.
נ.צ 9 – כביש אספלט.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש האספלט.
0.4 ק"מ – בצומת הכניסה למעונה פונים ימינה ונוסעים ישר בצמתים.
0.7 – פונים שמאלה לתוך רחוב השוק של תרשיחא.
1.0 – נכנסים לכיכר ויוצאים ביציאה השנייה לכיוון קניון כאן-זאמן (פרוש: היו זמנים) וליציאה לכביש הראשי.
1.75 – צומת T על כביש 89, ימינה למעלות ושמאלה לנהריה.
נ.צ. 10 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש 89 בירידה לכיוון נהריה.
2.1 ק"מ – צומת הפניה ימינה למעליא ולמצפה הילה.
נ.צ. 11 – צומת מרומזר.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לתוך מעליא (ישוב נוצרי ותיק) ונוסעים על הכביש הראשי לכיוון הילה.
0.35 ק"מ – פונים שמאלה עם הכביש הראשי.
0.55 – ממשיכים ישר עם הכביש הראשי, משמאל גדר של מגרש ספורט.
1.35 – עוברים שער צהוב גדול (פתוח).
2.15 – צומת הכניסה למצפה הילה.
הילה (או מצפה הילה) – ישוב מקסים בלב החורש שמעל נחל כזיב המחכה כבר למעלה מ-3 שנים לגלעד שליט שיחזור הביתה!
נ.צ. 12 – צומת הילה.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על האספלט.
0.15 ק"מ – צומת עם רחבת חניה קטנה – ישר לשביל האדום, שמאלה לשביל המסומן בשחור.
נ.צ. 13 – צומת אדום – שחור.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור ונהנים מדרך כבושה עם נוף לים.
1.2 ק"מ שימו לב! – שביל מסומן באדום, צר ופחות ברור מהשביל עליו נוסעים פונה ימינה (סימון השבילים אינו נראה לעין בשלב זה). שימו לב כי מצד שמאל בוסתן גדול ומעבר לגדר מיכל מים אדום.
נ.צ. 14 – צומת שבילים.
צילום: צוות אתר השטח
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן באדום. השביל יורד מטה ולאחר העיקול שמאלה על קו הגובה רואים לראשונה את הסימון האדום.
0.35 ק"מ – פונים ימינה ויורדים על האדום בשביל צר ומקסים העובר בתוך החורש הטבעי.
1.85 – מגיעים לצומת T עם השביל המסומן בירוק.
נ.צ. 15 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.
0.45 ק"מ (נ.צ. 19) – פונים שמאלה עם השביל הירוק (ישר זה לשביל השחור) וממשיכים על השביל המרכזי שרובו כורכר כבוש.
2.4 – מגיעים לצומת ירוק – שחור (שמאלה על הירוק מגיעים לכביש 89).
נ.צ. 16 – צומת ירוק – שחור.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בשחור ומתפתל בין מטעי זיתים.
הסימון השחור נעלם מהעין אך ממשיכים על השביל המרכזי.
0.95 ק"מ – פונים ימינה ויורדים על כביש/שביל אספלט שהופך במהרה בחזרה לשביל.
2.0 – מגיעים לצומת שבילים גדול.
נ.צ. 17 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה לשביל שאינו מסומן.
0.1 ק"מ – פונים ימינה בתוך צומת V.
0.3 – עוקפים גדר ומאחוריה מבנים של בדואים וממשיכים בירידה המתונה לכיוון ערוץ הנחל.
0.6 – מגיעים לצומת T עם השביל השחור (מסומן בשטח).
נ.צ. 18 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל השחור ובכיוון הירידה.
0.5 ק"מ – חוזרים לצומת של השביל הירוק והשחור (ירוק פונה ימינה וממשיך ישר).
נ.צ. 19 – צומת ירוק - שחור.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ולמטה על השביל הירוק.
0.45 ק"מ – חולפים על הצומת עם השביל האדום (היינו כאן בנ.צ. 15) וממשיכים ישר על הירוק.
0.7 – מגיעים לצומת T על כביש אספלט המסומן בכחול.
נ.צ. 20 – כביש אספלט

למונפור
מי שרוצה לבקר במונפור ובעין תמיר מוזמן לצאת לטיול מקסים הכולל שעה של הליכה ברגל אל המצודה הצלבנית המרשימה מהמאה ה-12 לספירה ולמרגלותיה מים זורמים בעין תמיר ובברכות שסביב המעין.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש (סימון כחול) ומטפסים על "כביש הרוג'ומים" (גלי אבנים) לכיוון צומת מצפה הילה.
2.8 ק"מ – צומת הילה (ישר הכביש ממשיך למצפה הילה).
נ.צ. 21 – צומת המונפור.
פונים שמאלה ויורדים לכיוון מגרשי החניה של המונפור ויורדים על השביל האדום. לאחר 200 מטרים מגרש חניה לרכב רך משמאל לדרך. לאחר 400 מטרים צומת שבילים בצורת V בו ממשיכים על הימני ולאחר 800 מטרים נעצרים בחסימה על השביל עם מגרש חניה משמאל. מכאן יורדים ברגל למונפור ולנחל כזיב.

לים או סיום הטיול בים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על הכביש המסומן בכחול ויורדים מטה ומערבה.
0.4 ק"מ צומת V בכניסה לישוב מנות.
פונים שמאלה והכביש הופך לשביל.
1.2 – עולים על כביש בקצה ההרחבה של מושב מנות.
1.4 – ממשיכים ישר בצומת סלולה באספלט ומיד לאחריו חוזרים לנסוע על שביל כורכר.
2.5 – מגיעים לכביש הכניסה למנות ופונים שמאלה.
2.6 – ירידה ימינה מכביש האספלט לשביל הכחול (ממש לפני מעקה הבטיחות משני צידי הכביש).
נ.צ. 22 – ירידה מהכביש
צילום: צוות אתר השטח
מאפסים מד אוץ
יורדים בערוץ הנחל בשביל המסומן בכחול.
1.0 ק"מ – צומת T עם כביש אספלט ישן וצר בו פונים שמאלה לסימון שבילים ירוק.
1.7 – מגיעים לכביש הכניסה למושב עבדון.
נ.צ. 23 – הכביש לעבדון.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה – מערבה על הכביש.
1.4 ק"מ – חולפים על צומת הכניסה למושב מנות.
1.7 – צומת עבדון שעל כביש 70.
נ.צ. 24 – צומת עבדון.
סוף מסלול – עד כאן כ-45 ק"מ נסיעה
שמאלה על כביש 70 לצומת כברי ולכיוון נהריה ומרכז הארץ.
ימינה על כביש 70 לחופים של ראש הנקרה ולכביש הצפון.

עין מג'נונה וחרבת געתון
שמו המקורי של עין געתון הוא עין מג'נונה – כלומר המעיין של המשוגעת. ולמה זה? פשוט מאוד - מעיין השכבה של עין געתון ריק ממים בימים שחונים (יש בו מים אבל הם נמוכים ממפלס השפיעה של המעיין). ואילו בימי הגשם המעיין מתמלא ופורץ. רבים מהמעיינות בארץ חרבים שלא בחורף גשום (גם בגלל שאיבה) אך מעטים זכו לכבוד ולכינוי ה"משוגע" וזאת בשל עוצמת זרימתם המפתיעה. ממזרח למעיין ועל הגבעה שוכנת חרבת געתון הכוללת שרידים מתקופות שונות בתולדות ארץ ישראל והגליל בפרט. כמעט כולם היו כאן – מתקופת הברזל (לפני 3000 שנה) דרך צלבנים, עות'מאניים, מוסלמים עשירים מלבנון ולבסוף גם יהושע חנקין במבצע גאולת האדמות.