תמונת אילוסטרציהבית המשפט המחוזי בת"א אישר בקשה לתביעה ייצוגית כנגד עיריית ת"א בה נטען, כי העירייה גובה מעבר לתשלום הקנס בגין חניה שלא כדין, תשלום נוסף מבעלי רכב נגרר. מדובר בתשלום נוסף שלא על פי חוק.

באוגוסט 2000 עו"ד אלון גולן החנה את רכבו במקום אסור בשדרות רוקח בת"א. רכבו נגרר באמצעות חברת 'אתרים ירוקים' – קבלן הגרירה של העירייה – ובגין עבירת החניה רשם לו פקח העירייה דו"ח בסך 360 שקלים. כאשר עו"ד גולן הגיע למגרש אליו נגרר רכבו, הוא נדרש לשלם 250 שקלים נוספים, סכום שנראה לו מוגזם. מבירור שערך גילה עוד גולן כי במסגרת 250 השקלים שנגבו ע"י חברת הגרירה, 83 שקלים (כ-33% מהסכום) מועברים לעיריית ת"א.

עו"ד גולן החליט לתבוע את עריית ת"א בגין, "העמלה" שגובה הגורר עבור העירייה. לטענתו בהתאם לחוק יסוד: משק המדינה, עמלת הגרירה אותה גובה הגורר עבור העירייה נגבית ללא סמכות מפורשת ועל כן אינה כחוק ויש להשיבה. מנגד, טענה העירייה כי הסכום אינו מהווה אגרה בגין פינוי הרכב, אלא נועד לכסות את עלויות העירייה והגורר הכרוכות בגרירה.

השופטת שרה גדות, קבעה כי לעירייה אין סמכות בדין לגבות את החזר הוצאותיה בגין פעולת הגרירה, וכי התשלום הנגבה על ידי הגורר הוא תשלום המיועד לגורר בלבד.

לפיכך נקבע, כי עומדת למבקש עילת תביעה אישית כנגד עיריית תל אביב בסך של 83 שקלים. כמו כן, מאשרת השופטת הגשת תביעה ייצוגית שתכלול את כל בעלי הרכב שרכבם נגרר, מאז שנת 2001, מהם גבתה העירייה סכום כסף נוסף, באמצעות התשלום לגורר.
אגב, מנתוני העירייה עולה כי בכל שנה נגררים כ-95 אלף כלי רכב – כך סך הגבייה הלא חוקית של עיריית ת"א במקרה זה, עומד על עשרות מיליוני שקלים.
לעיון בפסק הדין
לאתר המשפט הישראלי פסק דין