קיה בדרך למעלה: לראשונה בעשיריה הראשונה
שוק הרכב הישראלי ממשיך במגמת ההתאוששות. אחרי יוני מעודד שבו היו המסירות נמוכות רק במעט מאלו של יוני 2008, היתה התמונה דומה ביולי: לפי נתוני הרישוי כפי שנמסרו על-ידי איגוד יבואני הרכב, נמסרו ללקוחות 17,821 מכוניות בחודש האחרון – ירידה של 7.4% בלבד לעומת יולי 2008. לעומת חודש יוני מדובר בעליה קלה של פחות מ-1.5% - זאת בעוד ביולי 2008 דווקא חלה ירידה קלה לעומת החודש שקדם לו.
עבור מאזדה, מוליכת הטבלה הן במסירות מצטברות והן במסירות לחודש יולי לבדו, היה זה חודש מוצלח במיוחד. מעל 3,800 מכוניות מאזדה חדשות נמסרו ללקוחות, שיא חדש לשנה הנוכחית והחודש הטוב ביותר למותג זה מאז ינואר 2008. הסיבה היא ללא ספק מסירות ה-3 החדשה. היה זה חודש יוצא דופן גם עבור סובארו, סוף-סוף, עם 1100 מסירות – כמעט 50% מכלל המסירות של המותג בששת החודשים הקודמים. בזכות זאת גם עלתה סובארו שני מקומות בדירוג המסירות המצטבר, לראשונה ב-2009. עוד כניסה ראשונה לעשיריה – אם כי בדירוג החודשי – נרשמה לקיה לראשונה אי פעם עבור מותג זה. כל הכבוד.

מבחינת השינוי לעומת 2008, המותג המוביל הוא סיאט. עד סוף יולי השיגה סיאט גידול של 106.5% לעומת 2008, שהיתה שנה חלשה במיוחד עבור מותג זה. אלפא-רומיאו השיגה גידול של 89%, כאשר חודש יולי הוא הטוב ביותר שלה מזה עידנים עם 31 מסירות. המותג הבא בתור הוא... פורשה. עד עתה נמסרו השנה 83% יותר מכוניות פורשה מאשר בתקופה המקבילה ב-2008 (אם כי במספרים אבסולוטיים זה פחות מרשים, 33 לעומת 18).. מיתון? איזה מיתון? גם אודי, וולוו וב.מ.וו מוכיחות כי מיתון אינו פוגע במוצרי יוקרה דווקא. מסירות אודי עד עתה מראות שיפור של כ-50%, של וולוו – 11.5%, וב.מ.וו מסרה כ-32% יותר מכוניות ב-2009 מאשר באותה תקופה אשתקד. אבל כל אלו נמצאות הרחק במורד הטבלה. בין 20 הראשונות נמצא רק 2 מותגים שהשיגו שיפור השנה: ניסאן במקום ה-6 עם גידול מרשים של כ-46%, וקיה במקום ה-15 עם גידול של כ-7%.
הביצועים הגרועים ביותר שייכים, אולי שלא במפתיע, למותג אופל של GM שממשיך בתהליך העלמות מהשוק. רק 107 מכוניות אופל חדשות נמסרו השנה ללקוחות, ירידה של 56% אפילו לעומת הביצועים העלובים של 2008. אצל דייהטסו הירידה מכאיבה כמעט באותה מידה, 55.8% פחות מב-2008. צניחה בהחלט לא מובנת. מותגי GM אחרים מככבים אף הם ברשימה המפוקפקת הזו: האמר עם ירידה של 52.5%, קאדילק עם ירידה של 48.5%, ביואיק עם ירידה של 43%. אבל גם מותגים יפניים ואירופיים נכוו קשות השנה: סיטרואן ירדה כמעט ב-50%, מיצובישי ב-48.6%, רנו ב-47.6% ופיאט ב-47%. אפילו מאזדה הגדולה איבדה כ-31% מהמסירות, אם כי כאן צפוי שיפור ניכר מכאן ואילך בזכות ה-3 החדשה..
מסירות רכב חדש – יולי 2009*
מסירות יולי: סטטוס קוו לטובה
צילום: מנהל
* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב