טרקטורון סוזוקי 125 סמ"ק, 1982אחרי שספרנו לכם על חגיגות המאה של אודי וגם של בוגאטי הגיע תורה של הקטנה מיפן להתכונן לחגיגות המאה שלה.
סיפורה של סוזוקי שזור, תרתי משמע, בהיסטוריה של מיצ'יו סוזוקי (Michio Suzuki), יצרן מכונות אריגה מהאמאמאצו (Hamamatsu), מהאזור התעשייתי של דרום יפן. פתרון טכני שהגה אפשר לטוות חוטים בצורה אופקית ואנכית במקביל והביא רווחה כלכלית למר סוזוקי.
החברה הפנתה משאביה לתחום הממונע בהתאמת מנועים לאופניים בתחילת 1952 ומכרה את ה"פאוור פרי" (Powerfree) בכמויות נכבדות. שנה מהצגתו כבר יוצרו 6,000 יחידות בכל חודש. הרכב האמיתי הראשון הגיע ב-1955 בדמות ה"סוזולייט"; המכונית הקטנה בת ארבעת הדלתות ציודה במנוע דו-פעימתי 360 סמ"ק, הנעה קדמית ומיתלים עצמאיים. המכונית זכתה לגרסאות ואן ופיק-אפ מסחרי. מסורת השטח של החברה החלה ב-1970 עם הצגת סדרת ה-LJ אשר אפשר לחקלאים ולכוחות שיטור וצבא גישה לשטח בעלות נמוכה ובאמינות גבוהה. החברה שלחה ידיה גם לייצור כלים ימיים והציגה סדרת מנועים ימיים בשם Marine Outboard עוד בשנת 1965. טרקטורון ראשון נושא השם סוזוקי
ראה אור ב-1982, בין חלוצי התעשייה.
צילום: מנהל
סוזוקי LJ 1972

לא נוכל להזכיר את ההיסטוריה של סוזוקי ללא ציון היסטוריית הדו-גלגליים של החברה. בתחילת דרכה התמקדה החברה ביצור כלים דו-פעימתיים קטנים וזולים לתחבורה יום-יומית. החברה זכתה אף להשגים במסלולי המרוצים בנפחים הקטנים, 50- 125 סמ"ק. בשנת 1966 הציגה החברה את ה-X6, אשר זכה לכינוי "סופר סיקס": דו-פעימתי עם שני צילינדרים בנפח 250 סמ"ק. אחיו לליין כללו את ה-T200 וה-T500. בתחילת שנות ה-70 מציגים הענקים היפנים דוגמת הונדה, קאוואסקי וגם ימאהה, את אופנועי הספורט היפנים, ה-UJM - Universal Japanese Motorcycle. סוזוקי, מומחית במנועים דו פעימתיים נתקלת בבעיית ביצועים. לסוזוקי לא היה מנוע ואופנוע אשר יכלו להתחרות בהונדה CB750 או בקאוואסקי Z1. ה-GT750 של שנת 1971, היה טריפל (3 צילינדרים) דו-פעימתי מקורר מים כבד וחלש יחסית.
צילום: מנהל
סוזוקי GT750A מ-1976
משבר הדלק של שנת 1973 וההחמרה בתקנות זיהום האוויר הביאו את סוזוקי למקד תשומת ליבם במנועים ארבע פעימתיים. ב-1974 הוצג ה-RE5 הייחודי בעל מנוע וואנקל אותו אנו משייכים בעיקר למאזדה אך ללא הצלחה. סוזוקי בחרה לבסוף ללכת בתלם עם הסטנדרט היפני: ארבע פעימות, ארבעה צילינדרים ושני גלי-זיזים עיליים. ה-GS750 שהוצג ב-1976 היה הניסיון הראשון של סוזוקי לבנות אופנוע מצויד במנוע ארבע פעימות גדול נפח, אחרי ה-GS400 של שנת 1975. אופנוע זה נחשב מוצלח, מהיר ובעל התנהגות טובה יותר ממתחריו מבית לתקופה.
בשנת 1980 הציגה סוזוקי את משפחת ה-GSX, כאשר ה-X מלמד על מעבר לראש מנוע בעל 16 שסתומים (4 שסתומים לצילינדר). מערכת ה-TSCC שיפרה את הבעירה כך שהדגם הבכיר - GSX1000 - היה בעל הספק עגול של-100 כוח סוס. אחריו הגיע ב-1985 ה-GSX750R עליו נשפכו ליטרים של דיו וירטואלי, אשר נשא את בשורת הסופר ספורט לכביש הציבורי, גם בארץ. בשנת 2008 כבר מכרה החברה 3.4 מיליון אופנועים בכל רחבי העולם. באנגליה החברה הנה הגדולה ביותר באופנועים בנפח מעל 126 סמ"ק מזה שש שנים ברציםות.

בשנת 1989 נחצה קו המכונית ה-10 מיליון שהחברה יצרה כאשר היקף ייצור של יותר ממיליון יחידות הגיע שנה לאחר מכן. ב-2005 החברה כבר ייצרה 2 מיליון יחידות בשנה וקו 40 מיליון יחידות סה"כ הגיע בתחילת 2008. תחילת הייצוא לאירופה הייתה עם הפורנטה (Fronte) הקטנה. ב-2008 כבר מכרה סוזוקי 315,000 יחידות כאשר סך כל מכירותיה של סוזוקי באירופה הסתכמו במרוצת השנים ב-4.5 מיליון יחידות.
כיום החברה היא בין המובילות במכוניות המיני היפניות (עד 660 סמ"ק) ומגוון המכוניות שלה כולל בעיקר מכוניות קטנות, החל מהאלטו שעשתה עליה לאחרונה דוגמת הסוויפט החביבה הנמכרת מזה 25 שנה בשם זה באירופה אולם גם את הויטארה המוכר והנמכר גם בארץ. אגב, הויטארה חגג לא מזמן יום הולדת 20 בסוזוקי טוענים כי הוא לבדו המציא את קטגוריית ה-SUV הקומפקטי. נתון לפרשנות אך בהחלט הוא בחבורת החלוצים. החברה אף השתתפה במרוצי WRC עם ה-SX4.
צילום: מנהל
סוזוקי ויטארה 1997
החברה מציינת כי במבט צופה לעתיד היא תתמקד בפיתוחים טכנולוגיים התורמים להורדת שיעור המזהמים ולהעלאת צריכת הדלק, דוגמת תא דלק ושיתופי פעולה נוספים של החברה עם Intelligent Energy.