השבוע דיווחנו לכם על התוצאות המאד לא מזהירות של מאזדה ומיצובישי במחצית השניה של השנה, לפחות בכל הקשור להיקפי ייצור ומכירות. עכשיו אנו מקבלים מידע נוסף מהונדה וניסאן, שני יצרנים גדולים בהרבה מהשניים הראשונים. למרבה הצער, התוצאות העסקיות כאן אינן מעודדות בהרבה.
נתחיל בניסאן. במחצית הראשונה של השנה ירד היקף הייצור הכלל-עולמי של ניסאן ב-40% לעומת אותה תקופה ב-2008 ועמד על כ-1.1 מיליון מכוניות, כאשר ביוני הירידה היתה מתונה יותר על כ-22% לעומת יוני 2008. נתוני המכירות, להבדיל מנתוני הייצור, היו טובים יותר: ניסאן מכרה יותר מכוניות מאשר ייצרה בתקופה המדוברת, בשיעור ניכר, ורשמה ירידה של 23.2% במכירות במחצית השנה לאחר מכירות של מעל 1.5 מיליון מכוניות. ביוני ירדו המכירות ב-15% בלבד.
יחד עם נתוני הייצור והמכירות פרסמה ניסאן גם תוצאות עסקיות לרבעון הראשון של 2009. החברה ספגה הפסד נקי של כ-170 מיליון דולר בתקופה המדוברת, זאת לעומת רווח נקי של מעל חצי מיליארד דולר בתקופה המקבילה שנה קודם לכן. החברה עדיין השיגה רווח תפעולי אך זה ירד בכ-85%. ההכנסות צנחו ב-35.5% והגיעו לכ-15.5 מיליארד דולר. התחזיות לשנת המס המלאה מדברות על הפסד נקי של 1.8 מליארד דולר.
למרות המספרים הלא-מחמיאים, התבטא נשיא ניסאן קרלוס גוהן באופן אופטימי למדי. "2009 היא ללא ספק שנה קשה אך אנו כבר מתחילים לראות את ההשפעה החיובית של תכנית ההתאוששות שיישמנו", אמר. עוד הוסיף כי למרות המשבר הכלל-עולמי השורר בתקופה זו, ניסאן עומדת בפני פרק חדש של גידול וחידוש – בין היתר עם השקת מכוניתה החשמלית החדשה, הנמצאת בשלבי ניסוי מתקדמים. באוגוסט הקרוב עומדת הנהלת ניסאן לעבור בפעם הראשונה מזה 40 שנה, לאתר חדש ביוקוהאמה – מקום הולדתה של החברה.

גם הונדה פרסמה נתוני מכירות ותוצאות פיננסיות, במקרה זה רק עבור הרבעון הראשון של שנת המס היפנית (אפריל-יוני) – וגם אצלה אין יותר מדי על מה לשמוח. מכירות אופנועים בתקופה המדוברת עמדה על 2.25 מיליון יחידות, ירידה של 17.1% לעומת אותה תקופה ב-2008, ואילו מכירת מכוניות ירדה ב-20.4% והגיעה ל-766,000 מכוניות. התוצאות העסקיות הראו מגמה תואמת, כאשר ההכנסה הכוללת ירדה ב-30.2% והגיעה לכ-20.6 מיליארד דולר. הרווח התפעולי צנח בשיעור הדומה לניסאן, 88%, אלא שבניגוד לניסאן הושג רווח נקי – אם כי זה עמד על כ-77 מיליון דולר בלבד, ירידה של 95.6%. התחזית לשנת המס המלאה שתסתיים במרץ 2010 מדברת על ירידה של 17.3% בהכנסה הכוללת, על רווח תפעולי שירד ב-63% ורווח נקי שירד ב-82%. עם זאת, הונדה אופטימית למדי לגבי מספרי המכירות: החברה מצפה למכור בתקופה המדוברת כמעט 9 מיליון אופנועים – ירידה של 11.5% – ו-3.3 מיליון מכוניות, ירידה צנועה של 6.3%.