פיאג'ו MP3 125חברת עופר-אבניר ערכה אתמול מסיבת עיתונאים מסורתית, במסגרתה הציגה דו"ח מסירות לששת החודשים הראשונים של 2009, סקרה את מצב השוק, דיברה על תכניות קדימה – והציגה מספר דגמים חדשים של מותגיה המובילים. עופר-אבניר היא אחת משתי החברות המובילות בשוק הדו-גלגלי (השניה היא 'מטרו'), ומותג קימקו שלה הוא השני בגודלו בשוק (אחרי סאניאנג של מטרו).
מספר מסקנות עיקריות עולות מן הסקירה שהעביר קובי גילון, סמנכ"ל השיווק של עופר-אבניר. הראשונה: שוק הרכב הדו-גלגלי שב ומתאושש. אחרי ירידה קלה בשלושת החודשים הראשונים של השנה, חלה עליה בסך המכירות בחודשים האחרונים. עד סוף השנה צופה גילון כי נפח השוק לא ישתנה מהותית לעומת 2008 ויעמוד על כ-19,000 יחידות. בחמשת החודשים הראשונים של השנה הגדילה עופר-אבניר את נתח השוק שלה ל-40%, לעומת 36% באותה תקופה ב-2008.
המותג המוביל של עופר-אבניר הוא קימקו, יצרנים הרכב הדו-גלגלי הגדולה בטאיוואן – אבל רק מס' 2 אצלנו. במחצית הראשונה של 2009 נמסרו יותר מ-2,834 קטנועי קימקו חדשים ללקוחות, מספר הנופל רק במעט ממסירות המתג המוביל המסורתי, סאניאנג. עופר-אבניר הצהירה על מטרה להביא את קימקו אל המקום הראשון ב-2010.

החידוש העיקרי מבחינת היצע הדגמים הוא הרחבת ההיצע בתת-הקטגוריה של נפח מנוע 300 סמ"ק. עד היום היה מדובר כאן בנישה עם מספר דגמים קטן, שזכו כאן להצלחה מועטה מאד. אחת הסיבות היא שכלים אלו לא העניקו עד עתה יתרון ביצועים מהותי לעומת דגמי 250 – ולעומת זאת שייכם לקטגוריית נפח מעל 250, עבורה ביטוח החובה יקר בהרבה. ההפרש יכול להגיע ל-1,000 שקל ואף יותר.
למרות זאת הוחלט באבניר להמר על נפחי 300 סמ"ק, ואחת הסיבות היא מנוע מדור חדש שפיתחה קימקו. מדובר במנוע בנפח "אמיתי של כמעט 300 סמ"ק, בניגוד לדגמי "300" קיימים שנפחם בפועל קטן יותר. המנוע המוזרק מפיק 32.2 כ"ס, הרבה מעל למה שמציעים דגמי 300 נוכחיים (למשל, 36% יותר מהקימקו אקסייטינג 300) וקרוב לנתונים של מנועי 400 סמ"ק. בשלב זה מוצע המנוע החדש רק בדגם-מנהלים העונה לכינוי Downtown, במחיר נאה של כ-30,000 שקל.
גם קבוצת פיאג'ו לא טומנת את ידה בצלחת ומציעה דגמי 300 חדשים: ג'ילרה נקסוס הספורטיבי (כ-35,000 שקל), אח קטן לנקסוס 500 המוכר לנו, ופיאג'ו בוורלי 300 (כ-30,000 שקל) – קטנוע בעצוב רטרו מהודר, גם הוא גרסה מוקטנת של הבוורלי 500 אשר כבר משווק כאן.
קטגוריית ה-125, הגדולה והחשובה ביותר בשוק הישראלי, זוכה גם היא לתשומת לב. מקימקו מגיעה גרסת 125 של הדאונטאון המוזכר לעיל (במחיר 20,000 שקל), וכן דגם עירוני קטן, פשוט ועממי המכונה ויוויו (כ-16,000 שקל). מפיאג'ו מגיע הבוורלי גם בגרסת 125 (כ-25,000 שקל), וקטנוע ה-125 היקר ביותר בשוק – גרסת 125 של ה-MP3 הייחודי בעל זוג הגלגלים הקדמיים, במחיר של... 44,000 שקל.
בשל מגבלות זמן יכלנו לצאת לסיבוב התרשמות חטוף על שניים בלבד מהדגמים החדשים: ה-MP3-ינוקא והקימקו 300 המסקרן. מנוע ה-125 בפירוש קטן וחלש על ה-MP3, וגם המחיר הגבוה מבטיח כי דגם זה יזכה להצלחה מוגבלת מאד, בקרב נישה מאד ספציפית של בעלי-ממון שהשיגו רשיון בסיסי בלבד ואינם מעונינים לשדרג את רשיונם. ה-300 הוא סיפור אחר לגמרי, אך חבל שהדגמים הראשונים שהגיעו ארצה באו עם מושב אקסטרא-נמוך (אשר מיועד למעשה לשוק מזרח-אסייתי עם לקוחות קטני קומה...), שיצר תנוחת רכיבה קיצונית ומאד לא נוחה. המנוע החדש סיפק תגובה מיידית וחדשה עם תאוצה מאד מרשימה מהמקום, אך המחץ במהירויות גבוהות היה פחות מהצפוי לאור הנתונים על הנייר – אולי בשל היות המנוע חדש לגמרי.

ימים יגידו אם הדגש החדש של עופר-אבניר על 300 סמ"ק יישא פרי. התחושה שלנו היא כי מגבלת הביטוח היקר עדיין מהווה גורם מרתיע – ואולי הגיע הזמן לעשות כאן שינוי, ולגרום לכך שתעריפי הביטוח יישרו קו עם דרגות הרשיון העדכניות. אין כל סיבה כי קטנוע בנפח 300 סמ"ק יהיה יקר יותר לביטוח חובה מאשר קטנוע 250.