רשות המיסים פרסמה היום את "הציונים הירוקים" של דגמי הרכב החדש השונים הנמכרים בישראל. הציונים נגזרים מנוסחת הפליטה שגובשה ברשות המיסים ובמשרד לאיכות הסביבה והם ישמשו כבסיס להערכת גובה הזיכוי "הירוק" שיקבלו כלי הרכב החדשים לאחר שמס הקניה עליהם יועלה ל-92% בתחילת אוגוסט. הקובץ מפרט את נתוני פליטות המזהמים השונים לכל רכב. הנתונים מתפרסמים בהתאם לדיווחי היבואנים על פי נתוני היצרן, בעת רישום הדגמים במשרד התחבורה.

מעיון ראשוני בנתונים וחישוב מקורב של מחירן לאחר העלאת המס והקיזוז "הירוק" שלו הם זכאים עולה, כי רוב דגמי המפתח בשוק הישראלי צפויים להתייקר בטווח של כמה אלפי שקלים למשפחתיות מקבוצה 2 ועד יותר מעשרת אלפים שקל לרבות מ"המשפחתיות הגדולות" מקבוצה 4. ההתייקרות של מכוניות יפניות שמיוצרות ביפן, ועליהן חל מס קניה נוסף של 7%, תהיה גבוהה יותר במקרים רבים.

מכוניות דוגמת מאזדה 6, שרוב דגמיה שייכים לקבוצה ירוקה 13, תעלה כ-158 אלף שקל במקורב לאחר העלאת המס ולאחר קיזוז "פרס ירוק" של כ-3,250 שקל שלה זכאית הקבוצה הזו. מכונית דוגמת טויוטה קורולה אוטומטית בגרסת "סאן", ששייכת לקבוצה הירוקה 8, תתייקר לאחר העלאת המס והקיזוז הירוק בכ-4,000 שקל וכך גם מאזדה 3.

רוב רכבי הכביש שטח, הג'יפונים ומכוניות המנהלים עם מנועי V6 צפויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים. עיון בטבלה מגלה, שגם רוב רכבי הדיזל צפויים להתייקר משמעותית. הוזלות של כמה אלפי שקלים צפויות בעיקר במכוניות סופר מיני ומיני, דוגמת דייהטסו סיריון, הונדה ג'אז ודומותיהן, שבהן הקיזוז "הירוק" עולה על הסכום בו הן צפויות להתייקר בשל העלאת המס.

אחת המרוויחות הגדולות מהרפורמה היא קבוצת צ'מפיון, יבואנית מותגי פולקסווגן. מטבלאות האוצר עולה, כי רוב כלי הרכב של החברה, כולל כלי רכב של סיאט, פולקסווגן וסקודה, למעט אאודי, ממוקמים בקבוצות "ירוקות" נמוכות יחסית.