לפני שנה, כמעט בדיוק, חשפה אלפא-רומיאו מידע מלא אודות מכוניתה הקטנה החדשה, המיטו. זה היה שבוע לפני ההשקה לעיתונאים, וכבר אז דיברה אלפא על טכנולוגיית מנוע חדשה שתגיע למיטו במועד מאוחר יותר – "מולטיאייר": בעקרון, שליטה אלקטרו-הידראולית על תזמון והרמת שסתומי היניקה לוויסות פעולת המנוע במקום במצערת-פרפר קונבנציונלית (בדומה למנועי הוואלווטרוניק של ב.מ.וו). מוקדם יותר השנה בתערוכת ז'נבה חשפה מחלקת המנועים של פיאט, בעלת הבית של אלפא, את דור המולטיאייר החדש ביתר פירוט, תוך הצהרה כי עוד מכוניות של הקונצרן יהנו מדור המנועים החדש – אבל האלפא מיטו היא הראשונה שזוכה להנות ממנה.
אלפא מיטו: מנועי
צילום: מנהל
אלפא מיטו: מנועי
צילום: מנהל
אתמול הכריזה אלפא-רומיאו רשמית על המיטו מולטיאייר, אשר תושק בתערוכת פרנקפורט הקרובה עם שלושה מנועי בנזין דור-חדש. כולם מציעים שיפור של 10% בהספק ועד 15% במומנט, בשילוב חסכון של עד 10% בצריכת הדלק ובפליטת CO2 והפחתה משמעותית עוד יותר בפליטת מזהמים אחרים. כמו במיטו הנוכחית מדובר במנועים בנפח 1.4 ל'; הגרסה הבסיסית תהיה אטמוספרית ותפיק 105 כ"ס, גרסת הביניים מקבלת הגדשת טורבו ו-135. הגרסה החזקה תציע 170 כ"ס והיא תוצע רק בגרסה ספורטיבית שתכונה – אוהדי אלפא, נא לעבור לדום מתוח – קוואדריפוליו וורדה, "עלה תלתן ירוק". זו עדיין לא הגרסה האולטימטיבית, כמובן: אנו עדיין ממתינים ל-GTA (שהוצגה כקונספט בתערוכת ז'נבה האחרונה), אשר מיועדת לקבל מנוע מולטיאייר מוגדש בנפח 1.75 ל' שיפיק 240 כ"ס.
אלפא מיטו: מנועי
צילום: מנהל
המנועים החדשים ישודכו לתיבות ידניות בלבד, עם 5 הילוכים בגרסה הבסיסית ו-6 הילוכים בשתי הגרסאות האחרות. יחד עימם מגיעה למיטו גם טכנולוגיית סטארט&סטופ – דימום והתנעה אוטומטיים של המנוע בעצירה, לחסכון בדלק.
פיאט טוענת כי טכנולוגיית המולטיאייר היא רבגונית וניתנת ליישום קל למגוון רחב של מנועים, כולל פוטנציאל פיתוח עתידי ליישום גם במנועי דיזל.