"העיוות הכי קשה קרה בתחום הכספי," מסביר יקי אנוך, יושב ראש איגוד יבואני הרכב, בהתייחסו למיסוי הירוק שעיקריו פורסמו בשבוע שעבר. "בתחילת הדרך משרד האוצר אמר: אני לא רוצה להרוויח מהמהלך אלא שיהיה אוויר נקי". היה כאן "מבחן סכום אפס" אבל בסוף הפכו את המס הירוק לאקט של העלאת מיסים וזו שערורייה ציבורית. הייתה כאן הזדמנות אדירה ומשרד האוצר פספס אותה ופגע בשוק הרכב".

הרי הייתם בסוד העניינים עד כמה יכולתם להשפיע?
"בנושא של מיסוי אין לנו השפעה כי יש כאן שר אוצר שצריך כסף. ברור שדברו איתנו אבל לא ניתן היה לעצור את זה. אפשר לפנות לבג"צ אבל זה לא נראה הולם שיבואני הרכב יעשו דבר שכזה. זו עבודה לארגוני צרכנים אבל אין ממש כאלה בארץ".
"אנחנו מצידינו עשינו את כל מה שאנחנו יכולים כדי להשפיע וליצור משהו הגיוני יותר," ממשיך אנוך "אבל בתחום הדיזל, נכשלנו. לא הצלחנו להתגבר על תפיסה שלדעתי אינה נכונה. הם (האוצר א.ש.) הדגישו כי ישראל היא מדינה קטנה מדי מכדי להשפיע על תהליך התחממות כדור הארץ (מדד ה-CO2) ולכן התמקדו בבריאות תושבי ישראל. לדעתי זה לא נכון ולא תואם את אמנת 'קיוטו' היות וכל מדינה תרומת את שלה להתחממות הגלובלית, כך שגם ישראל חייבת לתת את דעתה בנושא. נכון, האוצר אמנם נותן הנחה על לוכד חלקיקים אבל הסכום קטן ממחיר הלוכד כך שבסופו של דבר הרגו את הדיזל".

האם זה סופי או שאתם ממשיכים להילחם?
"אנחנו ממשיכים להילחם על הדיזל ועל נושאים נוספים. היצרנים האירופאים הגיעו לרמות זיהום נמוכות בהרבה ממה שדורש המחוקק לפעמים כדי חצי ופעמים רבות פחות מרכב היברידי. ובכל זאת הם לא מקבלים את ההקלות הראויות".

"המהלך הזה נראה נוגד להורדת המיסוי על רכב של השנים האחרונות שגרם בין היתר להתחלת הקיפאון בשוק בסוף 2008. איך אתם רואים זאת?
"מהלך הורדת המיסוי ההוא מת. נוכל לדבר עליו בשיעורי ההיסטוריה".

איזה חלק משוק הרכב יתייקר בעקבות השינוי?
"אני מאמין ש-60% מהמכוניות בשוק יתייקרו".

מה יקרה לשוק הרכב בעקבות המיסוי הזה?
"ברור שמה שיקרה עכשיו זה שעד אוגוסט יהיה גל מכירות של רכבי יוקרה. אחרי כן אנשים רבים ילכו לכיוון המכוניות הקטנות יותר. חלק מלקוחות קבוצה 3 יעברו לקבוצה 2 וחלק מלקוחות קבוצה 2 לאזור הסופר-מיני".